Du verkar att vara rätt insatt, om farbror blå skulle få tag i mig och har än mätning på säg 250 km/h på en glest trafikerad landsväg skulle det kunna resultera i fängelse?
självklart så skulle det kunna resultera i fängelse om vårdslösheten klassas som grov.
me tanke på att straffskalan på "grov vårdslöshet i trafik" ligger mellan 1 mån. till 2 år så spelar ju alla omständigheter kring förfarandet roll.
hur mycket trafik fanns det? , väglag , sikt , lagstadgad hastighet etc.
vanlig vårdslöshet i trafik typ bakhjulsåka , etc. klassas ju inte som ett så pass allvarligt brott att tingsrätten måste hålla en huvudförhandling utan erkänner man gäningen så får man ju ett bötesförläggande av åklagaren (dagsböter) begreppet på denna typ av lagbryterier kallas för "Förseelser" , tror faktiskt att man slipper huvudförhandling för grov vårdslöhet i trafik om man erkänner. , dock ej helt säker.
dock så kan man ju räkna me indraget körkort några månader då ärrendet skickas till länsstyrelsen.
hemma i Sala så har vi ju en riktig "Vägväktare" till polis som heter Anders Åkesson som formligen hatar allt vad motorcykel heter.
sist jag "bombade" runt i Sala -08. me en patrullbil i hasorna så fick jag 4 mån. fängelse.
150km/h. på bakhjulet på 30-sträcka mm.
mvh.T
Ifrån överklagan till Hovrätten:
N.A. överklagade domen och yrkade att hovrätten skulle bestämma påföljden till villkorlig dom med föreskrift om samhällstjänst. Han gjorde gällande att han inte visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom.
Hovrätten fasttällde Tingsrättens dom och angående påföljden:
Grov vårdslöshet i trafik är ett s.k. artbrott för vilket det normalt skall ådömas fängelse. För att döma till en annan påföljd krävs särskilda skäl. Hovrätten anser att brottet har ett straffvärde om två månaders fängelse. När som i förevarande fall föraren visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom har gärningen ett högt artvärde. Detta kan enligt hovrättens mening jämställas med artvärdet för grovt rattfylleri. Även om N.A:s personliga förhållanden kan sägas tala för en icke frihetsberövande påföljd medför det höga artvärdet i förening med det förhållandevis höga straffvärdet att någon annan påföljd än fängelse inte kan komma i fråga.
Vi debatterade om ärendet rätt mycket här på SH back-in-the-days, men tyvärr så verkar det inte bevarat.
hur vida man ska få villkorlig dom beror även på hur den åtalades sociala tillvaro är för övrigt. , har man jobb , famlij , etc. så räknas sånt in i beräkningen.
det kostar ju runt 100k./mån. att ha en person inlåst på sluten anstalt så blir ju en rätt dyr historia.
sen beror det ju helt på vilken attityd den tilltalade har i rätten skulle jag kunna tro.
jag vet folk som fått villkorlig dom för brott som skulle ge 1-2 år på straffskalan. , vapenbrott , misshandel , narkotikabrott etc etc. , då har det varit personen som polisen klassat som yrkeskriminella. bla
mvh.T