Köra jorden runt utan pengar?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad gäller din talang är det du som har bevisbördan. Du måste visa att du har talang. Utan talang är det ”kontorsjobb” som gäller.

För att bli sponsrad med något större än klistermärken gäller nog dessutom att man har talang OCH har något unikt som folk kan tänka sig vilja se.

Resa runt jorden på hoj? Finns redan.
Resa runt jorden på hoj med oerhört bra produktion och kameraarbete? Finns redan.
Med (enligt mig) roliga och intressanta personer dessutom? Finns redan.
Folk som gör det på budget eller är ute som något slags mission i livet? Finns redan.


Blir lite som svensken och norrmannen i Hipp Hipp: Ja men jag är den enda i mitt hus som har gjort det!
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
...du hintade lite om att det bara är att ta ett blancolån, resa helvet satan, och sedan pynta tillbaka när man fått ett jobb.

Är inte det lyxfällan-teori, så vet inte jag. Sorry om du kände dig utpekad. :)
Hear hear, som Leksing (aka Lyxfällans IF) så har han en relevant bakgrund för dessa råd :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
För att bli sponsrad med något större än klistermärken gäller nog dessutom att man har talang OCH har något unikt som folk kan tänka sig vilja se.
Jag menar att det är talang att kunna framställa en händelse (oavsett innehåll) på ett sätt så att andra vill betala för att få ta del av det.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Problemet är att du gör som så många andra äventyrs-wannabes: du går ut på sporthoj.com och frågar hur du ska lyckas med din äventyrsresa. Folk som verkligen åker jorden runt frågar i regel inte utan de fixar allt själva och gör resan, och sedan går de eventuellt ut och presenterar att de har gjort det.

Så du börjar i fel ände och du kommer troligtvis sluta i fel ände också.
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Men va fan, kan alla sluta gnälla på att man inte borde, inte ska, och inte kan. Vill man så kan man. Frågan var inte om han borde göra det, frågan var vad det kan kosta! Jag tror att dom flesta som klagar på pengarna, tiden det kommer ta eller att det inte går pratar från egna erfarenheter, dom har funderat på det och sen lagt ned. Klart att det är dyrt, svårt, skitjobbigt och helt omögligt om man bestämt sig för det. Du har en cool idé, jag skulle inte betala dig för den men börjar ryktet gå att du har 2-300 som redan betalat och som vill se din resa, då är det en helt annan sak. Starta en hemsida om rutten, lägg in delmål där flera deltagare kan möta upp dig i Sverige och kanske till och med aktionera ut hojen efteråt? Bry dig inte om alla som säger att det inte fungerar, då kommer du aldrig iväg.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Säg till (i god tid) innan avresa och var och hur du tänkt åka, kan mycket väl hända att du får en eller flera SH-polare som hakar på, jag är allt lite sugen :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Varför inte göra som alla andra som inte pallar knega och som bara vill ha kul hela tiden? Ställ upp i Idol, du behöver inte ens vinna skiten, bara komma typ bland de fem bästa. Därefter ställer du upp i Schlagerfestivalen och med lite flyt så tar du hem hela skiten och får ligga lite på köpet. Efter det kör du nån sommarturné genom Sverige och får lite mer stålars och får ligga lite mer. Sen har du en skön budget till både båge och femstjärniga hotell för hela resan.

:huvet:huvet:huvet
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
alltblirbra.jpg

Jag är fyrtioett och har månadskort hos länstrafiken, vilket jag använder för att ta mig till jobbet. Jobbar en hel del men njuter desto mer av min fritid då jag kan odla mitt motorintresse.

Jag har visserligen aldrig kört jorden runt men har fyra halv/helgamla hojar samt en Alfa Romeo Spider med V6 (det samlade inköpsvärdet på fordonen är kanske 130.000, billigare än en ny BMW GS).

Minst en gång i veckan under säsongen tar jag enduron och kör en sväng på Revingehed. Har hunnit vurpa rejält samt nästan vrida foten av mig när jag kört i stridsvagnsspåren, där är minst lika farligt som en sketen väg utanför Irkutsk.

När jag tröttnat på enduroåkningen drar jag hemåt och grillar samt dricker pilsner. Svårare att göra det utanför Irkutsk, även om det säkert går.

Andra dagar tar jag en sporthoj (ZXR400 eller R1100S - mer gubbracer egentligen) eller kör en sväng med bobbern, eller med Alfan (där kvinnan i mitt liv får plats).

Varför skriver jag detta - är det för att vara en självgod och skrytig medelålders besserwisser?

Närå.

Jag vill bara berätta för dig att det går att jobba, leva jävligt gött, och odla sitt MC-intresse, samtidigt som man har ett kneg.

Livet slutar inte när plugget slutar - snarare börjar det.

Fast det som folk skriver om ungar är sant; när dom är små är de svårt att få nåt vettigt gjort. Men det är å andra sidan ett övergående problem. Och har man en bra partner är det gött med små barn (har du bara en bra partner fixar sig faktiskt nästan allt).

Sammanfattningsvis; ta det lugnt, du hinner :fakta

 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför inte göra som alla andra som inte pallar knega och som bara vill ha kul hela tiden? Ställ upp i Idol, du behöver inte ens vinna skiten, bara komma typ bland de fem bästa. Därefter ställer du upp i Schlagerfestivalen och med lite flyt så tar du hem hela skiten och får ligga lite på köpet. Efter det kör du nån sommarturné genom Sverige och får lite mer stålars och får ligga lite mer. Sen har du en skön budget till både båge och femstjärniga hotell för hela resan.

:huvet:huvet:huvet

spring naken i nån dokusåpa och ha lite sex offentligt för kameran så är lyckan skriven.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Någon som vet vad man ska ha för cykel och packväskor i vanlig format och vad en sån på typ blocket (fullt utrustad) går loss på?

Egentligen går det bra med vilken cykel som helst. Jag använder en väldigt vanlig sjösala för typ 4 papp nypris. Till den har jag köpt till ett front rack för att kunna hänga väskor även fram. Sedan köpte jag 2x20liters Ortlieb-väskor att hänga bak, 2x12,5liters Ortlieb fram. En vattentät packsäck, samt en styrväska med. Kan rekommendera engelska sjscycles, där har jag köpt i princip all min utrustning. Cykeln har jag "lånat" av min far, resten av utrustningen som krävs för att vara fullständigt utrustad (tält, kokkärl, cykelväskor, sovsäck etc) gick på ungefär 7 000kr. Men då köpte jag relativt bra grejer med, det går att komma undan med billigare saker utan problem. Dock rekommenderar jag att välja ett bra tält, ifall du ska cykla i områden där det kan regna. Själv cyklar jag ju nu till sommaren i sydfrankrike och spanien så då kan man överleva ett varmt sommarregn ändå. Men lånar du tält, sovsäck och trangiakök etc av någon farbror eller annan släkting så blir resan riktigt billig. När jag tog flyget hem i somras från paris så bokade jag det tre dagar innan avfärd, kostade 2200kr för att få hem mig, ett incheckat bagage på 24kg samt cykeln nedpackad i en stor cykelkartong (tillsammans med mer packning intryckt i lådan) = billigt.

Så här ser min cykel (och jag) ut. http://www.n0.se/v/f/6d558_cykel.jpg
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Problemet är att du gör som så många andra äventyrs-wannabes: du går ut på sporthoj.com och frågar hur du ska lyckas med din äventyrsresa. Folk som verkligen åker jorden runt frågar i regel inte utan de fixar allt själva och gör resan, och sedan går de eventuellt ut och presenterar att de har gjort det.

Så du börjar i fel ände och du kommer troligtvis sluta i fel ände också.

Märkligt, jag skrev samma sak i annan tråd utan att ha läst detta innan.
PRECIS såhär är det. Vissa blåser upp sin resa till löjliga proportioner, skriver spaltmeter om den och preppingen. Sen bidde det i bästa fall en liten tur i skogen hemmavid :hihi
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag menar att det är talang att kunna framställa en händelse (oavsett innehåll) på ett sätt så att andra vill betala för att få ta del av det.

Ja det är det ju såklart.

Men va fan, kan alla sluta gnälla på att man inte borde, inte ska, och inte kan. Vill man så kan man. Frågan var inte om han borde göra det, frågan var vad det kan kosta! Jag tror att dom flesta som klagar på pengarna, tiden det kommer ta eller att det inte går pratar från egna erfarenheter, dom har funderat på det och sen lagt ned. Klart att det är dyrt, svårt, skitjobbigt och helt omögligt om man bestämt sig för det. Du har en cool idé, jag skulle inte betala dig för den men börjar ryktet gå att du har 2-300 som redan betalat och som vill se din resa, då är det en helt annan sak. Starta en hemsida om rutten, lägg in delmål där flera deltagare kan möta upp dig i Sverige och kanske till och med aktionera ut hojen efteråt? Bry dig inte om alla som säger att det inte fungerar, då kommer du aldrig iväg.

Tycker inte det är så många som säger att han inte SKA göra det. Däremot frågade han om det gick bli sponsrad för att slippa jobba ihop pengar till att resa. Och det är det väl lite fler som ställer sig något frågande till.
Och det du tycker är en cool idé tycker jag låter som något jag sett flera gånger tidigare. Jag skulle gärna göra något liknande själv, men knappast betala för att se någon annan göra det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Klart TS skall ut och resa!

Dessvärre är nog genvägarna till finansiering få, så mitt tips är att gneta ett tag, skala ned resan kanske (Asien?) och att försöka tänka i billigare banor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Märkligt, jag skrev samma sak i annan tråd utan att ha läst detta innan.
PRECIS såhär är det. Vissa blåser upp sin resa till löjliga proportioner, skriver spaltmeter om den och preppingen. Sen bidde det i bästa fall en liten tur i skogen hemmavid :hihi


Säg att du trollar. Såg dina tramskommentarer i Mannemans tråd.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni borde reda ut era mellanhavanden. Blir fjantigt om du fortsätter pika i nästa tråd när en blir stängd. Du var ju rätt långt utanför ämnet s a s.

Tänker du låtsas som du inte fattar vad jag menar?

Jag fattar vad du menar. Mitt (svar på ett) inlägg ovan var faktiskt inte menat att peka ut någon enskild person utan snarare ett fenomen. Jag ser flera gånger varje år folk som skriver en massa om sin resa blablabla, sen blir det ingenting av. Annars skulle vi ha ett helt gäng intressanta trådar i reseforumet som beskriver folks jordenrunt-körningar.

I denna tråden bad TS om lite tips och varför inte, men när folk börjar måla upp sig själva som Dr Livingstone och sin resa som en världsomsegling under havet och sen inte levererar så blir det bara trams av det hela.
Omvänt så finns det folk här som kör runt halva jorden på en moped utan att göra stor sak av det, och sen dessutom levererar fantastiska reseskildringar.

Vi behöver inte älta saken mer, men ni som funderar på att sticka ut och resa GÖR det istället för att jiddra så förbannat, för annars slutar det bara i snack. :fakta :7peta
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top