Köra jorden runt utan pengar?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
När jag är ute och reser med motorcykel så brukar halva min budget gå åt till bensin. Det går då åt cirka tusenlappen per dag om jag snittar 100 mil om dan. Min levnadskostnad exkl soppa(med det jag trivs med) är då cirka 500:-/dag.(färjor, mat, öl, sovande etc etc etc)
Total levnadskostnad inkl soppa är då 1000:-/dag=10:-/milen

Med moped brukar jag mata på ca 40-55 mil om dan på långturerna. Det är ett jäkla jobb då att lyckas få punga upp 150-200:- i soppa om dan.
Total levnadskostnad inkl soppa är då 650:-/dag=6,50:-/mil

.....och då snackar vi europa med inklusive där man då får ta hänsyn till exklusive allt som har med resande utanför eu att göra med....
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Verkar inte direkt som SH är villiga att sponsra min resa. Att cykla vanligt kanske är ett alternativ, men jag lär inte komma alls lika långt och det lär vara betydligt mycket jobbigare.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Lyxfällan har en aldrig sinande ström kandidater hör jag. :hihi

Jag vet inte om du syftade på mig men jag misstänker det?
Vad jag i så fall inte förstår vad lyxfällan har med mitt förslag att göra?

Om alla skulle slanta kontant för sin dröm så skulle inte mycket bli gjort.
Att låna pengar medför ett ansvar och en skyldighet, tycker man efter noga övervägande att målet helgar medlen så är jag inte den att säga annat.

Personligen skulle jag inte gjort det, jag hade sletat ihop några tio-tusen till soppa och sedan åkt utrustad med trangia etc och förberett mig för ett tuft liv, det kallar jag äventyr :)

Men att "tigga" eller "be" har aldrig varit min grej, känner du Stecktech att detta verkligen är din dröm, just do it! Pengar kommer du förmodligen att tjäna, betala tillbaka då och njut av minnena.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Själv vill jag tävla på Manx GP och sitter i samma position som du. Min plan är att kirra ett jobb direkt efter examen, leva i den billigaste skitlägenheten jag kan hitta och spara alla cash jag får in. Bör få in runt 150 000 per år. Sen investerar man delar av pengarna i aktier, sen vips lär jag fått ihop de runt 800 000 som krävs (med eller utan lån).
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag vet inte om du syftade på mig men jag misstänker det?
Vad jag i så fall inte förstår vad lyxfällan har med mitt förslag att göra?

Om alla skulle slanta kontant för sin dröm så skulle inte mycket bli gjort.
Att låna pengar medför ett ansvar och en skyldighet, tycker man efter noga övervägande att målet helgar medlen så är jag inte den att säga annat.

Personligen skulle jag inte gjort det, jag hade sletat ihop några tio-tusen till soppa och sedan åkt utrustad med trangia etc och förberett mig för ett tuft liv, det kallar jag äventyr :)

Men att "tigga" eller "be" har aldrig varit min grej, känner du Stecktech att detta verkligen är din dröm, just do it! Pengar kommer du förmodligen att tjäna, betala tillbaka då och njut av minnena.

...du hintade lite om att det bara är att ta ett blancolån, resa helvet satan, och sedan pynta tillbaka när man fått ett jobb.

Är inte det lyxfällan-teori, så vet inte jag. Sorry om du kände dig utpekad. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju inte direkt så att du är ensam om dina funderingar. Där finns hundratals andra som gör samma sak och betalar själv i brist på sponsorer. Företag i äventyrsbranchen dränks av folk som vill bli sponsrade och tror att de är först med en ide när de i själva verket är den första denna veckan....


Kavla upp ärmarna och skaffa dig ett jobb som du kan spara pengar ifrån. När pengahögen är stor nog säger du upp lägenheten, ställer möblerna hos päronen och drar.


Besök http://advrider.com/ och skrolla runt bland resetrådarna och sen betänk att detta är ett av alla forum på internet och det är väldigt långt ifrån alla som skriver om sina resor.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är väldigt många som gör såna här resor så att tro att man skall få spons utan att vara någon är bara naivt.
Man kanske kan få spons på grejjer; en sovsäck där, ett campingkök där, men det behövs CASH, och för att få det måste man ha en ytterst genomtänkt projektplan och kunna bevisa för sponsorn att han/hon faktiskt kommer kunna få sina pengar tillbaka på ett eller annat sätt.

Plugga klart och var inte så bortskämd. Fan, 22 bast och vill att nån annan skall betala ditt äventyr. Bit ihop, gneta, jobba extra och gör dig förtjänt av pengarna istället, spoling.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Yes, jag ska se vad jag planerar ihop till sommaren. Får jag ett bra jobb med lön är risken stor att jag tillbringar de närmaste 3 åren på kontoret och lägger undan alla stålar så jag kan göra en riktigt brak resa i framtiden. Men vi får se.

Det är inte så mycket just att jag kräver pengar av er, hela poängen med tråden var att få råd och inspiration vad gäller vilken utrustning och motorcykel jag kommer behöva och att få hjälp med en uppfattning om hur mycket ett sådant här projekt skulle kosta mig.

/Stecktech
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är inte så mycket just att jag kräver pengar av er, hela poängen med tråden var att få råd och inspiration vad gäller vilken utrustning och motorcykel jag kommer behöva och att få hjälp med en uppfattning om hur mycket ett sådant här projekt skulle kosta mig.

Billigast möjliga moppe om du har begränsad ekonomi. Det blir snarare mer äventyr med enkla grejjer än tvärtom, och det är ju äventyr du vill ha.

Som VS skriver ovan, räkna med 800-1000 pix/dag.
Börja spara nu. Jag tror min långresa (http://www.tunare.se/transasia/) gick på 50-60 nånting inkl transporter.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Billigast möjliga moppe om du har begränsad ekonomi. Det blir snarare mer äventyr med enkla grejjer än tvärtom, och det är ju äventyr du vill ha.

Som VS skriver ovan, räkna med 800-1000 pix/dag.
Börja spara nu. Jag tror min långresa (http://www.tunare.se/transasia/) gick på 50-60 nånting inkl transporter.

Jo, men 50-60 papp har jag ju redan. Du får gärna berätta om din resa, tänkte man kunde göra en liknande, man flyger ner dit, köper en moppe och kör hem?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Ett "mindre" alternativ jag har tänkt nu är att jag köper en flygbiljett till Thailand när jag tar examen och köper en 125 cc hoj och tuffar runt på. Ganska mycket billigare och då kan jag köra runt i Asien tills jag får slut på pengar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ganska många som föreslår banklån i tråden.

Kan ni berätta vilken bank som lånar ut pengar till en en knappt färdig student utan inkomster? Pengar som dessutom är planerade att eldas upp på en resa...

SMS-lån kanske? :va
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Ganska många som föreslår banklån i tråden.

Kan ni berätta vilken bank som lånar ut pengar till en en knappt färdig student utan inkomster? Pengar som dessutom är planerade att eldas upp på en resa...

SMS-lån kanske? :va

Precis lagt märke till att det ser ut som du står och pissar i Harley Davidson fontänen, antar att det är meningen? :O
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lösningen är för många att resa och jobba. En tjej jag kände arbetade på en safarianläggning i Botswana. Innan hon liftade upp genom Afrika. En kille jag känner körde ut blomkrukor i New York. Kom hem med mera pengar än när han åkte ut. Själv jobbade jag som extravak på två sjukhus i Lund. När jag inte arbetade på det ena så arbetade jag på det andra. Flög sedan till Sydafrika och liftade, hyrde bil, åkte tåg, åkte färja upp till Egypten och vidare till Grekland, Turkiet, Iran. Och året efter liftade jag till Italien, och sedan tillbaka till München där jag fick betalt för att köra en bil till Iran.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jo, men 50-60 papp har jag ju redan. Du får gärna berätta om din resa, tänkte man kunde göra en liknande, man flyger ner dit, köper en moppe och kör hem?

Vi skeppade våra hojar till Seoul (Wallenius Rederier bjöd på frakten), sen flög vi dit 1-2 månader senare när hojarna hade kommit fram. Tullade ut dom och körde hem :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett "mindre" alternativ jag har tänkt nu är att jag köper en flygbiljett till Thailand när jag tar examen och köper en 125 cc hoj och tuffar runt på. Ganska mycket billigare och då kan jag köra runt i Asien tills jag får slut på pengar.

Det låter som en mycket bra ide. Har funderat i samma banor själv. Man behöver inte köra LÅNGT för att få smaka på äventyr. Bara att köra runt en vecka i Vietnam är säkert kanon!

För några år sedan hade jag och tjejen planer på att köra hela Java med moppe. Allt var fixat, resa bokad osv, men sen blev hon på smällen. Bara sådär :crash

Vi åkte ändå, men det blev tåg istället för moppe.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lösningen är för många att resa och jobba. En tjej jag kände arbetade på en safarianläggning i Botswana. Innan hon liftade upp genom Afrika. En kille jag känner körde ut blomkrukor i New York. Kom hem med mera pengar än när han åkte ut. Själv jobbade jag som extravak på två sjukhus i Lund. När jag inte arbetade på det ena så arbetade jag på det andra. Flög sedan till Sydafrika och liftade, hyrde bil, åkte tåg, åkte färja upp till Egypten och vidare till Grekland, Turkiet, Iran. Och året efter liftade jag till Italien, och sedan tillbaka till München där jag fick betalt för att köra en bil till Iran.

Ja, det är nog svårt att kör hoj gratis.

Jag tog upp en lifterska för ett antal år sedan, hon hade liftat från Slovenien(eller därikring) till Nordkap och coachsurfat hela vägen jag plockade upp henne söder om Stockholm en regnig eftermiddag och då var hennes nästa mål(soffa) Köpenhamn.

Tur för henne så skulle jag till Lund för hon hade stått hela förmiddagen utanför den bensinmacken utan att någon plockat upp henne.
Hon hade inte mycket pengar men det funkade tydligen ändå för hon blev även bjuden på mat där hon coachsurfade.

Men själv skulle jag nog hellre cyklat och haft med mig ett tält.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Nu har jag inte åkt tvåhjuling ute. Men har rest med andra typer av fordon långa tider.

Tänk billigt. Allt hänger på det. Det kommer gå mer pengar än man budgeterar. Allt som kostar minskar ned tiden du kan vara ute. Jobbigt med MC:n att den hela tiden kostar bensin. Alltså en MC som drar så lite det bara någonsin är möjligt.
Att köra en, därför anpassad äventyrshoj, skulle faktiskt gått väck för mig. Något enkelt, billigt, lokalt vanligt, så liten som möjligt, hade känts mer rätt såsom jag själv tänker/reste då det begav sig.

Någon har redan nämnt moppe. Den där hondamoppen som är vanligast i världen går billigt och är förvånansvärt stark tex. Men då tänker jag "tid ute" och inte "köra MC" primärt. Viss skillnad på 0,2dl per mil och 1l. De knotar ju på i hyfsad hastighet trots allt.

Kan nämna att den vanligaste "äventyrsbilen" mina bekanta köpte var en vanlig dieselPeugot och körde genom Afrika med. Gamla härken som knappt höll ihop men gick att sälja hyfsat enkelt. Var länge sedan detta...

Allt hänger ju på målet sas. Att vara ute eller "köra just MC".
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top