Köra jorden runt utan pengar?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det låter som en mycket bra ide. Har funderat i samma banor själv. Man behöver inte köra LÅNGT för att få smaka på äventyr. Bara att köra runt en vecka i Vietnam är säkert kanon!

För några år sedan hade jag och tjejen planer på att köra hela Java med moppe. Allt var fixat, resa bokad osv, men sen blev hon på smällen. Bara sådär :crash

Vi åkte ändå, men det blev tåg istället för moppe.

Ehh... Vill inte verka elak eller så där. Om ens tjej blir på smällen, bara så där, utan att du varit inblandad kan det vara ett tecken på otrohet! :tummenupp
 

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
Jag tror du har siktat lite högt nu, tänk efter lite, jorden runt på hoj. Du kommer inte hitta billigare flyg/båt biljetter när du släpar med dig en hoj. Skulle däremot anse att du kan komma billigt undan om du reser utan hoj o kan tänka dig att jobba dig fram under vägens gång. Jag reste sydostasien och australien under 15 månaders tid för 75 tusen, men tjänande ju minst mkt under resan...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Att ta flyget till något spännande land i t.ex. Asien som några har nämnt här verkar grymt intressant. Jag går själv i liknande tankar som dig.

Har en bekant som flög till burma, köpte en billig cross-hoj(något konstigt asiatiskt märke) och åkte igenom landet.

Fick se en lista på delar han vart tvungen att byta/laga och kostnaden för det var extremt låg. Kommer inte ihåg exakt hur mycket men det var säkert under tusenlappen, han hade då bytt typ bakfjädring, topplock, styrlager och massor annat...

Är det äventyr du är ute efter så skulle jag rekommendera något liknande. Har du sett Top Gear-special-avsnittet där de åker igenom Vietnam på moppar? Kan rekommenderas starkt!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Verkar inte direkt som SH är villiga att sponsra min resa. Att cykla vanligt kanske är ett alternativ, men jag lär inte komma alls lika långt och det lär vara betydligt mycket jobbigare.

Vad är meningen med att susa fram 100 mil om dagen (som någon längre upp skrev att han gör) och sedan efter nån vecka ha passerat en hel kontinent, men vad fan har du sett och upplevt egentligen? Varför vill du egentligen göra resan undrar jag?

Sen så kommer man faktiskt mycket längre än man tror på cykel. Jag själv cyklade i somras från Sverige till Paris på strax över 2 veckor, och då cyklade jag en stor omväg genom tyskland dessutom. För en otränad individ är det inga problem att komma 10 mil om dagen, utan att för den delen behöva ta ut sig till max. Tränar du innan resan kan du mycket väl dubbla den sträckan. Att cykla till exempel till Kina tar gott och väl under ett halvår för en novis. Men på dig låter det ju inte som att du har tidsbrist ändå? Tänk på att det är resan som är målet, att komma fram till någon sorts slutpunkt är inte vad man ska fokusera på överhuvudtaget.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Verkar inte direkt som SH är villiga att sponsra min resa. Att cykla vanligt kanske är ett alternativ, men jag lär inte komma alls lika långt och det lär vara betydligt mycket jobbigare.

Två av mina kamrater köpte en enkel biljett med sina cyklar till Thailand och cyklade hem. Deras tidigare tur var Lund-Istanbul som tog en månad och ingen av dem är atleter. Men visst det kräver mer fysisk insats än att kör mc...
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Mkt vettigt som tagits upp i tråden. Jag har ett par omgångar bara "flyttat", sålt allt jag äger, en stor ryggsäck o en flygbiljett till något obskyrt ställe.

Största bekymmert tror jag är att komma iväg, resten brukar lösa sig. Sätt ett datum, börja sälja av dina prylar, och sen är det bara o dra. Tar stålarna slut, tja, antingen får päronen lösa ut dig, eller så får du jobba där du är. Ambassaden brukar väl också kunna posta hem dig om det skiter sig ordentligt.

Sponsorer, jo men visst, säkert jättekul, men tror inte det är vad du ska fokusera på, vill du dra, boka datum, sälj allt du har så du får loss cash, o dra. Resten brukar lösa sig på vägen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Sjaak hade hittat ett koncept som drar tittare och därmed sponsorer, bra jobbat och en inspiration både för hojåkare och sponsorägare. Minns att han dök in med besten på en trackday någonstans på vägen och skrapade väskor.:tummenupp

OT: Jag blev inspirerad och testade min 600-racehoj i endurospåret på livgardets övningsfält i Kungsängen. Skruvade bort båten för bättre markfrigång men annars var den i raceutförande med slicks, raceställda öhlinare och raceväxellåda med tokhög etta. Tog mig fram långsamt men utan problem faktiskt. Kan tilläggas att det var torrt den dagen.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Vad är meningen med att susa fram 100 mil om dagen (som någon längre upp skrev att han gör) och sedan efter nån vecka ha passerat en hel kontinent, men vad fan har du sett och upplevt egentligen? Varför vill du egentligen göra resan undrar jag?

Sen så kommer man faktiskt mycket längre än man tror på cykel. Jag själv cyklade i somras från Sverige till Paris på strax över 2 veckor, och då cyklade jag en stor omväg genom tyskland dessutom. För en otränad individ är det inga problem att komma 10 mil om dagen, utan att för den delen behöva ta ut sig till max. Tränar du innan resan kan du mycket väl dubbla den sträckan. Att cykla till exempel till Kina tar gott och väl under ett halvår för en novis. Men på dig låter det ju inte som att du har tidsbrist ändå? Tänk på att det är resan som är målet, att komma fram till någon sorts slutpunkt är inte vad man ska fokusera på överhuvudtaget.

Tränar i snitt 4 dagar i veckan så det borde inte vara några problem. Längsta promenaden jag tagit på ett dygn är 45 kilometer och 1600 höjdmeter :) då var jag ganska slut. Jag får tänka på det, vetefan om det känns lika lockande att cykla som köra hoj :p
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Två av mina kamrater köpte en enkel biljett med sina cyklar till Thailand och cyklade hem. Deras tidigare tur var Lund-Istanbul som tog en månad och ingen av dem är atleter. Men visst det kräver mer fysisk insats än att kör mc...

Minst sagt imponerande sak att göra! :)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Någon som vet vad man ska ha för cykel och packväskor i vanlig format och vad en sån på typ blocket (fullt utrustad) går loss på?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Någon som vet vad man ska ha för cykel och packväskor i vanlig format och vad en sån på typ blocket (fullt utrustad) går loss på?

Trampcykel?

Jag har några kompisar som för något år sen korsade USA på 4-5 månader. Kan höra vad de landade på för kostnad och vad för cyklar de hade.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Någon som vet vad man ska ha för cykel och packväskor i vanlig format och vad en sån på typ blocket (fullt utrustad) går loss på?

Nu får du fan med ge dig, du skulle ju köra MOTORCYKEL jorden runt. Inte cykla över Öresundsbron och tröttna på andra sidan :smasha
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är två Norskar som åker jorden runt på två Honda xr 125:eek:r.
Dom går väldigt billigt och kan lagas överallt eftersom den motorn är väldigt lik alla kinascooter motorer.
Och i värsta fall så byter du ut motorn till en sådan.
Och då snackar vi 500 kr plus en svets och lite plåt.

Att köra jorden runt är ju bara fågelvägen ca 4000 mil så man kan väl mer eller mindre räkna med att man lämnar med en hoj och kommer tillbaka med en annan om man inte planerar ordentligt.

Spara ihop massa pengar.
Lämna en summa som täcker en flygresa hem oavsett var du är som du lämnar hemma hos mamma och pappa.
Western Union finns överallt.

Köp billig 125:a ( Se ovan)
Packa allt du kan tänkas behöva och så åker du.

Går det bra så är det fantastiskt.
Går det dåligt/slut på pengar så flyger du hem och skänker motorcykeln/Det som är kvar till någon i landet.
Ta med skylten och så skrotar du den när du är hemma.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad pluggar du? vad kan du jobba med som ev efterfrågas på resan?

Dra till thailand, engelsklärare eller jobba offshore i Ban chang (slitgöra men bra pröjs) eller ingenjör/cnc i bangkok, köp en liten hoj och åk runt lite, lär känna folk, klimat, kultur, hojutbud, köp bra hoj och dra vidare genom asien och se vart du hamnar . .
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Nu får du fan med ge dig, du skulle ju köra MOTORCYKEL jorden runt. Inte cykla över Öresundsbron och tröttna på andra sidan :smasha

Jag ska resa i ett par månader när jag tar examen. Enligt de flestas åsikt här så var det ju löjligt att köra motorcykel och en omöjlighet för lilla mig som istället borde sitta på kontor eller ha trampcykel

ANLEDNINGEN till att jag också blev positivt inställt till cykel var att jag har en nära vän som tänkte göra en liknande sak. Då hade man kunnat resa tillsammans. Finns inget som hindrar mig från att göra samma resa med mc senare i livet när jag har mer pengar. :)
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det är två Norskar som åker jorden runt på två Honda xr 125:eek:r.
Dom går väldigt billigt och kan lagas överallt eftersom den motorn är väldigt lik alla kinascooter motorer.
Och i värsta fall så byter du ut motorn till en sådan.
Och då snackar vi 500 kr plus en svets och lite plåt.

Att köra jorden runt är ju bara fågelvägen ca 4000 mil så man kan väl mer eller mindre räkna med att man lämnar med en hoj och kommer tillbaka med en annan om man inte planerar ordentligt.

Spara ihop massa pengar.
Lämna en summa som täcker en flygresa hem oavsett var du är som du lämnar hemma hos mamma och pappa.
Western Union finns överallt.

Köp billig 125:a ( Se ovan)
Packa allt du kan tänkas behöva och så åker du.

Går det bra så är det fantastiskt.
Går det dåligt/slut på pengar så flyger du hem och skänker motorcykeln/Det som är kvar till någon i landet.
Ta med skylten och så skrotar du den när du är hemma.

Låter som ett vettigt alternativ. Undrar hur långt jag hade kommit :p
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Placera nu röven i soffan o se mondo enduro.

När du är klar med den, tugga av terra circa.

Skippa long way round, din första tur kommer INTE bli så lyxlir.

När du sett dem, ställ frågan till dig själv, är du redo för det ?
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top