Köra jorden runt utan pengar?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag fattar vad du menar. Mitt (svar på ett) inlägg ovan var faktiskt inte menat att peka ut någon enskild person utan snarare ett fenomen. Jag ser flera gånger varje år folk som skriver en massa om sin resa blablabla, sen blir det ingenting av. Annars skulle vi ha ett helt gäng intressanta trådar i reseforumet som beskriver folks jordenrunt-körningar.

I denna tråden bad TS om lite tips och varför inte, men när folk börjar måla upp sig själva som Dr Livingstone och sin resa som en världsomsegling under havet och sen inte levererar så blir det bara trams av det hela.
Omvänt så finns det folk här som kör runt halva jorden på en moped utan att göra stor sak av det, och sen dessutom levererar fantastiska reseskildringar.

Vi behöver inte älta saken mer, men ni som funderar på att sticka ut och resa GÖR det istället för att jiddra så förbannat, för annars slutar det bara i snack. :fakta :7peta

Jag håller med...lite...det blir lätt en exercis i hur man pimpar hojen, fräsigaste packväskorna och senaste gps:en - istället för att lägga krutet där det behövs, på resan.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag håller med...lite...det blir lätt en exercis i hur man pimpar hojen, fräsigaste packväskorna och senaste gps:en - istället för att lägga krutet där det behövs, på resan.

Ja det går ju bevisligen göra årslånga resor med en gammal härk med plåtlådor och istället lägga pengarna på att faktiskt vara iväg och resa.

Men just denna tråden handlar ju om att få både hoj och resa betald av någon annan :p
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det för fel med att låta folk drömma om den stora resan?
Varför kan man inte låta dem skriva om sina planer och drömmar under tiden, även om resan aldrig blir av?
Varför skall dessa personer hålla tyst, resa iväg och först sedan i efterhand berätta att de gjort det?
Varför måste man banka ned dem i verkligheten och hävda att DU KOMMER ALDRIG ATT KOMMA IVÄG!!

Varför inte bara låta folk drömma och kanske lyckas förverkliga drömmen?
Det är ju inte som att alla som pimpar sin sporthoj med ultralätta prylar kommer att ägna all sin tid åt att bättra på sina bantider.....om de ens kommer ut på en bana.....för det kommer majoriteten ju inte att göra....så varför hackar vi inte på dem också.....?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är ju inte som att alla som pimpar sin sporthoj med ultralätta prylar kommer att ägna all sin tid åt att bättra på sina bantider.....om de ens kommer ut på en bana.....för det kommer majoriteten ju inte att göra....så varför hackar vi inte på dem också.....?

Skillnaden är att dessa personer inte samtidigt hävdar att de skall köra Isle of Man eller tävla i SBK eller ens nån lokalcup heller för den delen. De pimpar sin hoj för att de gillar det och nöjer sig med det. Lyckas de sen ta sig runt ön eller gör bra ifrån sig på nån annan tävling eller på Bulten så kanske de skriver några rader om det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
TS! Jag kom på en grej. Jag har läst en del om Kickstarter, en sajt där man kan göra insamlingar för att finansiera olika projekt. Många som sökt pengar för tex produktutveckling etc har fått bra gensvar. Senast läste jag om nån svensk snubbe som ville spela in en kortfilm som sökte cash där, och det hade gått grymt bra.

Kanske kan du smälla ihop nån bra text och skjuta upp där? Vet iofs inte vilka motkraven är, men det kan vara värt att kolla upp och det skulle definitivt kunna bli en grej av det :tummenupp

Smäll ihop nåt unikt, typ att du skall köra jorden runt på en Zoomer på 200 dagar eller nåt. "Everest & back" på 90 dar? Första att köra till basecamp med moppe eller nåt annat puckat. Det torde få folk att få upp ögonen lite.

kickstarter.com
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
TS! Jag kom på en grej. Jag har läst en del om Kickstarter, en sajt där man kan göra insamlingar för att finansiera olika projekt. Många som sökt pengar för tex produktutveckling etc har fått bra gensvar. Senast läste jag om nån svensk snubbe som ville spela in en kortfilm som sökte cash där, och det hade gått grymt bra.

Kanske kan du smälla ihop nån bra text och skjuta upp där? Vet iofs inte vilka motkraven är, men det kan vara värt att kolla upp och det skulle definitivt kunna bli en grej av det :tummenupp

Smäll ihop nåt unikt, typ att du skall köra jorden runt på en Zoomer på 200 dagar eller nåt. "Everest & back" på 90 dar? Första att köra till basecamp med moppe eller nåt annat puckat. Det torde få folk att få upp ögonen lite.

kickstarter.com

Yes, jag har funderat i liknande banor.

Jag bestämde mig för att haka på min studiekompis och cykla med honom till Frankrike till sommaren. Tror man kommer ganska billigt undan.

Precis beställt en trekking cykel med dom bästa bromsarna, växlarna allt i Shimano XT samt kevlar däck.
sunset-9-0-disc.jpg

Jag var grymt sugen på en jorden runt resa med Mc:n men om jag gör det så måste jag nog skrapa ihop en budget. Jag tänkte försöka med kickstarter projekt eller liknande, men om inte jag får kapital helt enkelt spara och vänta.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Egentligen går det bra med vilken cykel som helst. Jag använder en väldigt vanlig sjösala för typ 4 papp nypris. Till den har jag köpt till ett front rack för att kunna hänga väskor även fram. Sedan köpte jag 2x20liters Ortlieb-väskor att hänga bak, 2x12,5liters Ortlieb fram. En vattentät packsäck, samt en styrväska med. Kan rekommendera engelska sjscycles, där har jag köpt i princip all min utrustning. Cykeln har jag "lånat" av min far, resten av utrustningen som krävs för att vara fullständigt utrustad (tält, kokkärl, cykelväskor, sovsäck etc) gick på ungefär 7 000kr. Men då köpte jag relativt bra grejer med, det går att komma undan med billigare saker utan problem. Dock rekommenderar jag att välja ett bra tält, ifall du ska cykla i områden där det kan regna. Själv cyklar jag ju nu till sommaren i sydfrankrike och spanien så då kan man överleva ett varmt sommarregn ändå. Men lånar du tält, sovsäck och trangiakök etc av någon farbror eller annan släkting så blir resan riktigt billig. När jag tog flyget hem i somras från paris så bokade jag det tre dagar innan avfärd, kostade 2200kr för att få hem mig, ett incheckat bagage på 24kg samt cykeln nedpackad i en stor cykelkartong (tillsammans med mer packning intryckt i lådan) = billigt.

Så här ser min cykel (och jag) ut. http://www.n0.se/v/f/6d558_cykel.jpg

Coolt, hur länge har du varit ute och vad brukar du ta med dig för teknik?
Tänkte eventuellt köpa en extern laddare så man kan fylla upp sin mobil med el 3-4 gånger på en laddning. Då har man lite längre turer mellan hostellet eller strömtillfällena.

Eftersom jag kommer cykla med en kompis så kommer vi troligen dela på tält annars tänkte vi kolla in lit olika butiker. Köpt cykeln nu så ska ut och köra några dagsetapper och beställa hem all extra utrustning de kommande månaderna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Coolt, hur länge har du varit ute och vad brukar du ta med dig för teknik?
Tänkte eventuellt köpa en extern laddare så man kan fylla upp sin mobil med el 3-4 gånger på en laddning. Då har man lite längre turer mellan hostellet eller strömtillfällena.

Eftersom jag kommer cykla med en kompis så kommer vi troligen dela på tält annars tänkte vi kolla in lit olika butiker. Köpt cykeln nu så ska ut och köra några dagsetapper och beställa hem all extra utrustning de kommande månaderna.

Varför skulle man ta med sig någon teknik? Gammal mobiltelefon= 1v utan laddning är inga problem och du kan ringa och skicka SMS. Kamera köper du en rimligt billig kompaktkamera för en tusing. Skall du ut i vildmarken på riktigt bortom mobiltäckning tar du med dig en SPOT nödsändare.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Varför skulle man ta med sig någon teknik? Gammal mobiltelefon= 1v utan laddning är inga problem och du kan ringa och skicka SMS. Kamera köper du en rimligt billig kompaktkamera för en tusing. Skall du ut i vildmarken på riktigt bortom mobiltäckning tar du med dig en SPOT nödsändare.

Vi cyklar ner genom Tyskland, mellanlandar hos min kompis familj. Vidare in i Schweiz till min egen familj, sen väster ut mot Frankrike där vi hälsar på gemensamma kompisar. Kommer inte vara så "off".

Jag studerar IT kan inte klara mig utan min älskade smartphone iallafall :p

Ska kolla in listan!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi cyklar ner genom Tyskland, mellanlandar hos min kompis familj. Vidare in i Schweiz till min egen familj, sen väster ut mot Frankrike där vi hälsar på gemensamma kompisar. Kommer inte vara så "off".

Jag studerar IT kan inte klara mig utan min älskade smartphone iallafall :p

Ska kolla in listan!

Du får montera en fet solpanel på cykeln.
Då kan du ansluta en sånhär också i ena styränden :)

20130111141644-0.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför skulle man ta med sig någon teknik? Gammal mobiltelefon= 1v utan laddning är inga problem och du kan ringa och skicka SMS. Kamera köper du en rimligt billig kompaktkamera för en tusing. Skall du ut i vildmarken på riktigt bortom mobiltäckning tar du med dig en SPOT nödsändare.

En smartphone med GPS/musik etc kan ju vara trevligt att ha med sig.........
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vi cyklar ner genom Tyskland, mellanlandar hos min kompis familj. Vidare in i Schweiz till min egen familj, sen väster ut mot Frankrike där vi hälsar på gemensamma kompisar. Kommer inte vara så "off".

Jag studerar IT kan inte klara mig utan min älskade smartphone iallafall :p

Ska kolla in listan!

Halva poängen med äventyrsresor är att koppla av från livet hemma. Ingen facebook, instagram, twitter osv...

Ett hett tips är att cykla österöver. Östra Tyskland är trevligare än västa och Polen är ännu trevligare. Bättre prisnivå, färre motorvägar och bättre Hostel vs Hilton-ratio
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
USB är väl 5V 500mA så 6V 500mA har ju kräm nog att driva det, frågan är bara hur mycket elektronik du behöver för att ordna med laddningen. En batteriladdare har lite högre krav än en LED...
 

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 SMC -04
En snabb googling på "cellphone charging bicycle" så inser man att man sällan är först med en tanke...

http://makezine.com/projects/pedal-power-phone-charger/

Detta är också ett alternativ:

http://supernova-lights.com/en/products/the_plug.html

Kombinerat med deras "dynamo hub" borde ge en hyfsat effektiv strömkälla i förhållande till hur mkt pedalkraft den drar.

Nackdelen är väl kanske att den är svårare att koppla bort än den uppfinningen du länkade...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
TS! Jag kom på en grej. Jag har läst en del om Kickstarter, en sajt där man kan göra insamlingar för att finansiera olika projekt. Många som sökt pengar för tex produktutveckling etc har fått bra gensvar. Senast läste jag om nån svensk snubbe som ville spela in en kortfilm som sökte cash där, och det hade gått grymt bra.

Kanske kan du smälla ihop nån bra text och skjuta upp där? Vet iofs inte vilka motkraven är, men det kan vara värt att kolla upp och det skulle definitivt kunna bli en grej av det :tummenupp

Smäll ihop nåt unikt, typ att du skall köra jorden runt på en Zoomer på 200 dagar eller nåt. "Everest & back" på 90 dar? Första att köra till basecamp med moppe eller nåt annat puckat. Det torde få folk att få upp ögonen lite.

kickstarter.com

Tror man väljer motkraven själv faktiskt. Vet att Zach Braff (JD från Scrubs) finansierat en film genom Kickstarter och beroende på hur mycket man lovade att ge fick man från typ biljetter till premiären till typ soundtracket till filmen.

Visst kan det absolut vara ett sätt att få pengar men då gäller det verkligen att man kan promota sig själv som något unikt och att man faktiskt gör något som får folk att tycka det är värt att ge pengar. Youtube videos duger liksom inte riktigt.
Letade upp en kille som faktiskt har ett projekt där just nu angående en mc resa genom Europa. Från UK till Bosnien och tillbaka och slutprodukten kommer tydligen bli en fullängds-dvd med videoklipp, kartor och platser man ska besöka.

Det man får om man donerar pengar där är från ett stort tack (för 1 pund) till att få vara med på resan med executive producer credits och lite smått och gott (för ynka 5000 pund). Men då måste man i princip ta med sig allt man behöver själv såsom hoj, kläder och dylikt. Så lite oklart vad man faktiskt får mer än om man la 5000 pund på att resa själv.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top