Feminism i ett nötskal

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Vaffan, lever min tråd än?

En del intressanta inlägg har trillat in, såsom detta:
Nästan faschinerande att ingen utifrån har vågat säga nåt negativt om feminism. Men det känns skönt att även en hel del kvinnor insett att feministerna spårat ur.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/01/kidnappad-kvinnokamp-blev-manshat-och-statsfeminism

Skulle jag få för mig att byta karriär till politiker ska jag börja kalla mig feminist och gå raka vägen mot makten dirket! :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Är inte det här väldigt mycket en fråga om "just do it"?
Är du rapp nog i käften, har du tillräckligt vassa armbågar, och visar du tillräckligt liten hänsyn mot andra människor, så kommer du att nå någon form av topp i ekonomiskt, socialt och/eller politiskt avseende.

Att tjejer generellt sett inte kommer dit...

...beror förmodligen på att tjejer motarbetar tjejer! Tjejer missunnar andra tjejer att göra karriär. Inte alla men alltför många. Man ska nog inte bortse från den faktorn. Blir en tjej befodrad så är det risk för rykten om att hon gått sängvägen. Och vilka är bäst på att skvallra...? Killar accepterar andra killars framgång mycket bättre.

Skulle en normalt funtad kvinna hamna i fikarummet skulle det antingen vara knäpptyst i en timme eller så blir ett antal personer inkallade till chefen dagen därpå. Så hur funkar det egentligen?

Jag har haft nästan uteslutande manliga arbetskamrater i alla år jag jobbat. Och det är många... Allt från sjöbusar till väluppfostrade civilingenjörer. Jag anser mig nog vara hyfsat normalt funtad, och det har aldrig blivit tyst i fikarummet. :D I början kan det vara lite test på hur grova skämt jag tål, men det brukar jag ha överenseende med. Och jag är ganska bra på att ge igen... :lol
Det funkar bra! :) Däremot har jag aldrig accepterat något tafsande. Då klippte jag till direkt, var jävligt snabb med högerkardan. :hihi Men det hade inte chefen med att göra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bumpar tråden igen med en underbar sågning.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/28/ingen-vetenskap-bakom-tanken-om-det-postmoderna-k-net

PHP:
Det viktiga när man skall förstå en dynamik – som exempelvis processen som gör oss till kulturella varelser – är att man väger in alla de faktorer som påverkar den...

 ...Detta anser emellertid inte i allmänhet genusteoretiker. De anser i praktiken att bara en enda sak – social konstruktion – är viktig och att allt annat kan avfärdas som politisk propaganda.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sunt att tvinga på barnen lekar de inte önskar...
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik_8879276.svd?sidan=1
Ett exempel i avhandlingen är en engagerad förälder som vill se mer genuspedagogik på förskolan och är frustrerad över att hennes son tillåts leka Batman i buskarna med sin bästa killkompis hela dagarna. Hon tycker att det är för mycket fri lek och vill att pedagogerna ska styra upp den mer.

En helt underbar pappa!
http://aktivarum.wordpress.com/2012...-sonen-som-hen-pappan-bar-klanning-i-protest/
Citat från mamman som kallar sin son för "hen".
barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut.”
Mamman tål inte att pappan beter sig som hon själv uppfostrar hen-sonen...
på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!”
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag undrar varför man känner att man behöver tvinga på barn klänning? Är det inte mer praktiskt för barn med byxor?

Undrar lite varför dessa föräldrar inte kan vara lite mer jordnära och inte ge sig på så radikala områden som riskerar att få deras barn utstötta :-/
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag undrar varför man känner att man behöver tvinga på barn klänning? Är det inte mer praktiskt för barn med byxor?

Undrar lite varför dessa föräldrar inte kan vara lite mer jordnära och inte ge sig på så radikala områden som riskerar att få deras barn utstötta :-/

Folk tvingar sina barn till allt möjligt. Fick de välja själva tror jag det är väldigt få som skulle klä sig i vare sig tyll eller fluga som 2-åringar.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag skulle säga att feminismen inte handlar om lika rättigheter, ja den gjorde det men de senaste 15 åren så har begreppet feminism kapats av en liten kultur och mediaelit som bloggar eller är skribenter på kvällstidningarna.

Jag kan inte fatta att politikerna bara sväljer det med hull och hår utan att ifrågasätta, den så kallade genusforskningen är ett skämt för den får inte utsättas för granskning som annan forskning och ej heller kritiseras. Man har bara köpt hela paketet rakt av utan debatt.

Om någon undrar vad jag menar med kultur/mediaelit så finns en lista på några av deras alster här. http://genusdebatten.se/aterpublicering-arets-tio-varsta-kronikor/
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag skulle säga att feminismen inte handlar om lika rättigheter, ja den gjorde det men de senaste 15 åren så har begreppet feminism kapats av en liten kultur och mediaelit som bloggar eller är skribenter på kvällstidningarna.

Jag kan inte fatta att politikerna bara sväljer det med hull och hår utan att ifrågasätta, den så kallade genusforskningen är ett skämt för den får inte utsättas för granskning som annan forskning och ej heller kritiseras. Man har bara köpt hela paketet rakt av utan debatt.

Om någon undrar vad jag menar med kultur/mediaelit så finns en lista på några av deras alster här. http://genusdebatten.se/aterpublicering-arets-tio-varsta-kronikor/

Märkligt nog är det väl ungefär samma gäng som är så rabiata antifascister att man kört även den debatten i diket. Och notera nu!!! Jag sympatiserar inte med SD!!
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag skulle säga att feminismen inte handlar om lika rättigheter, ja den gjorde det men de senaste 15 åren så har begreppet feminism kapats av en liten kultur och mediaelit som bloggar eller är skribenter på kvällstidningarna.

Jag kan inte fatta att politikerna bara sväljer det med hull och hår utan att ifrågasätta, den så kallade genusforskningen är ett skämt för den får inte utsättas för granskning som annan forskning och ej heller kritiseras. Man har bara köpt hela paketet rakt av utan debatt.

Om någon undrar vad jag menar med kultur/mediaelit så finns en lista på några av deras alster här. http://genusdebatten.se/aterpublicering-arets-tio-varsta-kronikor/


Det är just sånt som gör det svårt att föra en diskussion utan att folk läser in åsikter som inte finns i text som skrivs.

Alla människor hatar inte. Är det inte så att tidningarna publicerar det de tror drar flest läsare? Pengar styr framför vettig journalistik?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag skulle vilja kalla mig Equalist, men det är visst redan tagit det också och jag har inte hunnit läsa in till 100% vad det innebär!

Där finns områden i samhället att påverka för att män och kvinnor ska få det mer likställt. Både till män och kvinnors gagn. Debatten försvinner dock alltid i någon typ av extremism och tappar sitt fäste. Samtidigt som jag är något av en equalist är jag något så motsägelse fullt som en pragmatisk liberallist.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är realist. Jag kollar på när alla andra engagerar sig i sådana här icke-frågor för jämnan och får mig ett gott skratt. Samtidigt så klär jag min dotter i rosa kläder med glitter och min son i blåa kläder med bilar/motorcyklar på. För att de är barn, som inte ska sväva fritt i tron om att det är ok att växa upp utan att veta vilket kön man tillhör. Man kollar mellan benen, svaren finns där och är omöjliga att dölja.
Min son ville gå till dagis iklädd sin storasysters Fe-dräkt med tillhörande balkjol och rosa diadem. Jag misstänker att jag skulle bli lynchad av hen-feministerna för att jag förbjöd det :4skrika
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag är realist. Jag kollar på när alla andra engagerar sig i sådana här icke-frågor för jämnan och får mig ett gott skratt. Samtidigt så klär jag min dotter i rosa kläder med glitter och min son i blåa kläder med bilar/motorcyklar på. För att de är barn, som inte ska sväva fritt i tron om att det är ok att växa upp utan att veta vilket kön man tillhör. Man kollar mellan benen, svaren finns där och är omöjliga att dölja.
Min son ville gå till dagis iklädd sin storasysters Fe-dräkt med tillhörande balkjol och rosa diadem. Jag misstänker att jag skulle bli lynchad av hen-feministerna för att jag förbjöd det :4skrika

Varför förbjöd du det? Mina tjejer gick i Ninja turtles-grejer osv... de överlevde...:va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Undrar hur många föräldrar som reflekterat över att dagens genusforskare och genuspedagoger bedriver forskning med deras barn som provkaniner.
De kallar sig genusforskare och därigenom har dom en status som folk lyssnar på. Samtidigt har de i motsats till andra forskare inga experiment att stödja sina teorier på men ändå betraktas deras ord och åsikter som sanningar.
Vi går nog mot en intressant framtid när dessa provkaniner närmar sig vuxenlivet.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varför förbjöd du det? Mina tjejer gick i Ninja turtles-grejer osv... de överlevde...:va

Ja, hade han tagit på sig Ninja turtles så hade jag gladeligen skickat iväg honom. Men jag ser en viss skillnad där i den jämförelsen men det kanske inte du gör?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är realist. Jag kollar på när alla andra engagerar sig i sådana här icke-frågor för jämnan och får mig ett gott skratt. Samtidigt så klär jag min dotter i rosa kläder med glitter och min son i blåa kläder med bilar/motorcyklar på. För att de är barn, som inte ska sväva fritt i tron om att det är ok att växa upp utan att veta vilket kön man tillhör. Man kollar mellan benen, svaren finns där och är omöjliga att dölja.
Min son ville gå till dagis iklädd sin storasysters Fe-dräkt med tillhörande balkjol och rosa diadem. Jag misstänker att jag skulle bli lynchad av hen-feministerna för att jag förbjöd det :4skrika

Även om jag är emot attaflatorna som vill uppfostra alla ungar till hen så tycker jag att en unge kan få gå till skolan i vad hen vill. Jag skulle aldirg hindrat en son att gå till skolan i klänning. Jag skulle ifrågasätta varför han vill gå till skolan i flickkläder men jag skulle inte hindrat honom. Han märker nog redan första dagen att det är olämpligt, om han inte går i en genusskola där lärarna har gjort varenda unge helt förvirrad.

Själv har jag bara en dotter och tänker inte uppfostra henne till en hen men nog kommer hon få en minicross så snart hon är stor nog.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hmmm.... saker och ting har nog ändrats... på min tid hade jag inte kunnat gå till skolan i klänning utan att lida pin på allvar. Då måste man vara storväxt liksom...

Tänk vilket tolerant tidevarv vi lever i?

Det är okej om föräldrarna är genus, men de skall ge fan i att sätta sina barn i frontlinjen... så tycker jag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top