Feminism i ett nötskal

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För den oinsatte, feminsimens mål är att kvinnan ska vara likställd med mannen; ekonomiskt, socialt och politisk i ett samhälle.
PunGt.



Som det har sagt, "när feminimsen var i sin linda var det helt OK"

Det du pratar om kallas "jämnställdhet".

"Feminimsen" har tagits över av en helt annan grupp som jobbar för helt andra saker.
 

MC Doktorn

Guest
Feminism för mig handlar om jämnställdhet vilket ska innebära att tjejerna ska ha samma möjlighet som killarna.

Tyvärr killar ni är sämre i det mesta därför har kvinnor förtryckts i århundranden.

Nej jag är inte feminist men realist och sanningsvetare.;)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Är du seriös på riktigt lr?? :cpparty

Isf vet du inte mkt om feminism.
Men visst är det enklare att komma springandes med tramsiga fördomar och häckla och förlöjliga, snarare än att vara insatt i frågan.

Edit: Nu kommer jag säkert bli "attackerad" för mitt uttalande av massa män som minsann kommer hävda motsatsen, (dvs att ALLA som är för feminism är= arga bittra kvinnor som hatar män) och säkerligen kommer Ireen von Wachenfeldt uttalande upp som "bevis" för att det visst är så. :sjuk

För den oinsatte, feminsimens mål är att kvinnan ska vara likställd med mannen; ekonomiskt, socialt och politisk i ett samhälle.
PunGt.

SWOOOOOOOOOOOSH

du missade nog en sak...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag tror på humanism istället. :)

Vad är motsatsen till feminism? Egoism? :krama
Håller med Ingel i detta avseende, det blir inte bättre än vad man gör det...man förhandlar åt sig själv och kan inte räkna med att någon annan ska göra det åt en.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är motsatsen till feminism? Egoism?

Nej, feminism är väl samma sak som egoistiska kvinnor.
Motsatsen till feminism är väl snarare jämstäldhet.

På mitt jobb har några rikspuckon kommit på att vi ska genuscertifiera oss! Smaka på ordet bara! Hur fan man kan slösa resurser på nåt sånt? Senaste mötet vi hade så frågade min chef vad som skulle hända ifall han anställer en muslim som vägrar arbeta med kvinnor? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6564846.ab Det är en ganska intressant fråga, men genusexperterna trode ju aldrig sånt kunde hända i verkligheten.

Hos oss är tre av fyra anställda kvinnor som kvoterats in det senaste året! Trots det så är vi usla i genusexpertens ögon för det är bara 15% av oss som är kvinnor! Hur tänker dom eg? Ska chefen sparka ut hälften av alla män och ersätta dom med kvinnor? Till saken hör dessutom att bara en av femtio sökande hos oss är kvinna.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nej, feminism är väl samma sak som egoistiska kvinnor.
Motsatsen till feminism är väl snarare jämstäldhet.

På mitt jobb har några rikspuckon kommit på att vi ska genuscertifiera oss! Smaka på ordet bara! Hur fan man kan slösa resurser på nåt sånt? Senaste mötet vi hade så frågade min chef vad som skulle hända ifall han anställer en muslim som vägrar arbeta med kvinnor? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6564846.ab Det är en ganska intressant fråga, men genusexperterna trode ju aldrig sånt kunde hända i verkligheten.

Hos oss är tre av fyra anställda kvinnor som kvoterats in det senaste året! Trots det så är vi usla i genusexpertens ögon för det är bara 15% av oss som är kvinnor! Hur tänker dom eg? Ska chefen sparka ut hälften av alla män och ersätta dom med kvinnor? Till saken hör dessutom att bara en av femtio sökande hos oss är kvinna.
Genuscertifiera! :rofl

Var är "bara i Sverige tråden" när man behöver den????? :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej, feminism är väl samma sak som egoistiska kvinnor.
Motsatsen till feminism är väl snarare jämstäldhet.

På mitt jobb har några rikspuckon kommit på att vi ska genuscertifiera oss! Smaka på ordet bara! Hur fan man kan slösa resurser på nåt sånt? Senaste mötet vi hade så frågade min chef vad som skulle hända ifall han anställer en muslim som vägrar arbeta med kvinnor? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6564846.ab Det är en ganska intressant fråga, men genusexperterna trode ju aldrig sånt kunde hända i verkligheten.

Hos oss är tre av fyra anställda kvinnor som kvoterats in det senaste året! Trots det så är vi usla i genusexpertens ögon för det är bara 15% av oss som är kvinnor! Hur tänker dom eg? Ska chefen sparka ut hälften av alla män och ersätta dom med kvinnor? Till saken hör dessutom att bara en av femtio sökande hos oss är kvinna.

Som Lugn är inne på, "Bara i Sverige"... fast det stämmer inte heller, Norge har ju gått lite längre i allt det här.

Men det sjuka är att det är politiker som beslutar kring kvoteringar och dylikt utan att faktiskt ha varit ute på fältet och sett effekterna av det, för dem är det bara siffror.

Ta t.ex. intagningen för brandmän... där har man dels infört kvotering men också satt lägre gränsvärden för kvinnor. En man skall kunna släpa en 80kg person i trappor och dylikt medans en kvinna skall kunna släpa en person på 50kg (siffrorna kan vara lite off, men det är inte detaljerna som är poängen).
Undrar om de som bestämt detta blir glada eller förskräckta när deras hus brinner och det kommer en kvinnlig brandman?

OBS! Säger nu inte att kvinnor inte kan vara brandmän eller att det inte finns några bra kvinnliga brandmän, bara att det blir bra jäkla skevt när man inte kvalar in till tjänsten på lika villkor. Det är ju inte så att personen som ligger avtuppad i ett brinnande hus helt plötsligt väger mindre bara för att det kommer en kvinnlig brandman. :huvet

(Detta är info jag fått från just en kvinna som ville bli brandman och som blev överlycklig över det här beslutet... vi slutade umgås då)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hos oss är tre av fyra anställda kvinnor som kvoterats in det senaste året! Trots det så är vi usla i genusexpertens ögon för det är bara 15% av oss som är kvinnor! Hur tänker dom eg? Ska chefen sparka ut hälften av alla män och ersätta dom med kvinnor? Till saken hör dessutom att bara en av femtio sökande hos oss är kvinna.

Under mina 10 år i arbetslivet har jag inte en endaste gång haft ett fruntimmer i arbetslaget, och en sak jag tänkt mycket på är vad man egentligen pratar om med kvinnliga arbetskollegor.:va

99% av det som avhandlas under en normal arbetsdag är:

*Uppskattande kommentarer och tjut över tjusiga brudar man ser från bilen.

*Uppskattande kommentarer och tjut över en kollegas lyckade brakskit i lunchrummet (alternativt tröstande ord ifall det gick lite snett).

*Motorcyklar, travtips och grävmaskiner.

*Allmänt häcklande över kvinnliga bilförare, partipolitik och negrer.

Skulle en normalt funtad kvinna hamna i fikarummet skulle det antingen vara knäpptyst i en timme eller så blir ett antal personer inkallade till chefen dagen därpå. Så hur funkar det egentligen?
 
Last edited:

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Är det så här invandrare känner sig? Vissa miffon (läs; Gudrun och orakade Elsa) förstör hela ryktet och dom som sköter sin sak i stillhet för ett gott syfte får ta opålästa människors avsmak. Jippi.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...eller så blir ett antal personer inkallade till chefen dagen därpå. Så hur funkar det egentligen?

Jodå så att.... Vår andra kvinna(blev inte kvar så länge) var väldigt frispråkig och skapade en atmosfär som bjöd in till grova skämt. Men några drog lite för grova skämt och sen hände just det att hela vår avdelning fick besök av personalavdelningen som läxade upp oss.

Tror det var efter det som någon kom på att vi skulle genuscertifiera oss. Så vi ha fått gå kurs och lära oss vettiga saker som t.ex att sexuella trakasserier definieras som "Allt som en kvinna känner sig trakasserad av"!!! En man kan alltså per definition inte bli sexuellt trakasserad.

...opålästa människors avsmak. Jippi.

Min erfarenhet är att dom som är proffsfeminister och därmed givetvis "pålästa" är mest verklighetsfrånvända.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Feminismen har tyvärr blivit kvinnornas motsvarighet till manschauvinism.

Personligen har jag alltid tyckt att kvinnor är liite mer värda än oss killar fast jag inser att det inte är riktigt schysst att tycka så heller. "De" är rätt konstiga ibland men ändå jävligt goa! :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Varför feminism när det finns humanism och jämställdhet?
Varför inte lyfta upp PERSONLIG FRIHET mer?

Trött man blir...
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag tycker att det här med genuspedagogik har fått alldeles för mycket utrymme i debatten.
Något som helt har kommit bort är vikten av en adekvat anuspedagogik.

Politikerna måste här föregå med ett gott exempel.
Jag kräver att riksdagen omgående anställer en anuspedagog!!!

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför feminism när det finns humanism och jämställdhet?
Varför inte lyfta upp PERSONLIG FRIHET mer?

Trött man blir...

Det roliga är att feministerna verkilgen motarbetar just den personliga friheten särskillt för sina medsystrar med logiken att de som inte tycker och gör som feministerna är offer för patriarkatet. Tex står det inte en kvinna fritt att vilja jobba med människor i ett vårdyrke för då är hon offer för patriarkatets normer.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det roliga är att feministerna verkilgen motarbetar just den personliga friheten särskillt för sina medsystrar med logiken att de som inte tycker och gör som feministerna är offer för patriarkatet. Tex står det inte en kvinna fritt att vilja jobba med människor i ett vårdyrke för då är hon offer för patriarkatets normer.

Japp, det är komiskt. Och ännu värre om hon skulle jobba med något som mer med hennes kropp och hur/att hon sköter om den med självdisciplin, kunskap, gym och kost - då är hon riktigt drabbad av onda makter som hon inte kan göra nånting ut utan bara vara ett offer för :va :näsblod
Alla älskar ju gråa/färglösa manliga kläder och jobb utav ren akademisk sort...
(sen är även jag en av dom som hatar blåsta bimbos, men nekar dom inte rätten att vara det)

Men man får vara glad att den sorters feminism bara hade en kort peak för några år sedan och numera är på väg att dö ut till förmån för ett vettigare samhälle. Däremot massa respekt till feminister för massa år sedan som lyckades banka vett i våra förfader så även kvinnor fick rösträtt osv.

Det är verkligen dags att släppa feminism och övergå till jämställdhet, oberoende av kön, hudfärg, ålder osv.
Det är inte längre tjejer som folkgrupp som har exklusiva hinder eller är offer för nånting längre.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En kvinna på jobbet brukar älta en massa om jämställdhet.Sen för nån vecka sen hörde jag henne kläcka av sej (Men det kan inte jag göra det är arbete för män )
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Har du någongång sett en kvinna som tar eget ansvar och inte bara skyller på andra?

Det är bara en kvinna som kan utföra ett dåligt jobb och sedan hävda att det inte var hennes fel att det blev dåligt.

\Masonit
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top