Träningstråden

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Dags för sågning! Det var sista setet så jag var lite trött i benen.

Jag flaxar lite med armbågarna, försöker pränta in att jag ska ha dem rakt ner mot golvet. Sista reppet gick väl fort neråt men... Fortfarande långsammare än sist :rolleyes:

Jag tycker personligen att det ser bättre ut jämfört med förra videon.

Tycker det är svårt att veta om jag buttwinkar för mycket men säkerligen kan jag brösta upp mig lite till.
Har också börjat värma upp med stång över huvudet i för att få upp rörligheten ytterligare.

Men finns det mer att slipa på - tipsa på!

Du kan köra ännu långsammare på nedvägen :) Annars ser det bra ut, men försök inte att svanka så hårt som du gör. Det ser åtminstone ut som att du verkligen försöker svanka maximalt på nedvägen vilket inte är hälsosamt heller för diskarna. Jag kan ju ha fel såklart men du verkar lägga en del fokus på att böja ryggen åt fel håll.

Om så är fallet; Se i spegeln och känn efter hur ryggen ser ut och är, när du står normalt. Därefter ska du försöka att bibehålla den formen på ryggraden genom hela rörelsen. Stabiliteten står buktrycket för. Annars så kan du alltid öva på att bli mer rörlig. Du tappar formen lite grann i bottenläget. Dock är dock inget akut, och jag vet själv hur jäkla svårt det är att hålla en perfekt form där. Efter 5 år på gymmet har jag ännu inte lyckats jättebra.

Angående armbågarna så kan de få flyga och fara lite hur du vill. De ska bara balansera stången vid sidan av. Håll händerna och armarna där det känns bäst. Vissa föredrar att hålla längst ut på stången, andra vill hålla upp en relativt tung del av vikten med axlarna/armarna i ett smalt grepp om stången ligger långt ner på ryggen. Det är en smaksak.
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Ser ok ut plåtis! Skulle dock dra ner vikten till typ 30-40kg, eller tjae det hade jag gjort iaf! Jag föredrar lätta vikter, du kanske är ute efter att lyfta så tungt som möjligt. Äsch, skit i vad alla säger å kör ditt eget race ba - funkar det du gör så fortsätt med det
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ser ok ut plåtis! Skulle dock dra ner vikten till typ 30-40kg, eller tjae det hade jag gjort iaf! Jag föredrar lätta vikter, du kanske är ute efter att lyfta så tungt som möjligt. Äsch, skit i vad alla säger å kör ditt eget race ba - funkar det du gör så fortsätt med det

Kan du motivera varför man ska träna onödigt lätt med långsammare resultat som följd? :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Du kan köra ännu långsammare på nedvägen :) Annars ser det bra ut, men försök inte att svanka så hårt som du gör. Det ser åtminstone ut som att du verkligen försöker svanka maximalt på nedvägen vilket inte är hälsosamt heller för diskarna. Jag kan ju ha fel såklart men du verkar lägga en del fokus på att böja ryggen åt fel håll.

Jag försöker inte ens svanka, faktiskt. Det enda jag tänker på är att inte falla fram med bröstet utan hålla det utåt och uppåt. Ska jag svanka med flit, då kan vi snacka riktig svank.

Anledningen till att jag inte alls tänker på att svanka är eftersom jag länge varit lätt svankryggig länge. Håller på o jobbar bort det med stretchning på höftböjarna. Skulle jag tänka att jag ska svanka känner jag av ryggen direkt och det vill jag ju inte.

Dåligt buktryck leder också till att ryggen känns men det jobbar jag bort med att dra in ny luft inför varje böj. Samma sak med marklyften.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Ser ok ut plåtis! Skulle dock dra ner vikten till typ 30-40kg, eller tjae det hade jag gjort iaf! Jag föredrar lätta vikter, du kanske är ute efter att lyfta så tungt som möjligt. Äsch, skit i vad alla säger å kör ditt eget race ba - funkar det du gör så fortsätt med det

Haha varför ska jag lyfta lättare tycker du?
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Kan du motivera varför man ska träna onödigt lätt med långsammare resultat som följd? :)

inte riktigt, det funkar för mig anyway! :banana har aldrig gillat att lyfta tungt, det är för mig onödigt. Jag kör hellre för lätt än för tungt så jag kan fokusera på muskelkontakten och TUT (tention under time). Jag tränar för hypertrofi helt enkelt och inte för styrka. :fakta

EDIT - jag kör GARANTERAT lättare vikter än alla här i träningstråden , kille som tjej.
Har ändå fått någorlunda resultat i mina ögon och en ryggtavla bättre än medelsvensson iaf :D
 
Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
inte riktigt, det funkar för mig anyway! :banana har aldrig gillat att lyfta tungt, det är för mig onödigt. Jag kör hellre för lätt än för tungt så jag kan fokusera på muskelkontakten och TUT (tention under time). Jag tränar för hypertrofi helt enkelt och inte för styrka. :fakta

Jag tränar för styrka, så jag kör så tungt jag bara kan och siktar på att ha en jämn progression hela tiden.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
inte riktigt, det funkar för mig anyway! :banana har aldrig gillat att lyfta tungt, det är för mig onödigt. Jag kör hellre för lätt än för tungt så jag kan fokusera på muskelkontakten och TUT (tention under time). Jag tränar för hypertrofi helt enkelt och inte för styrka. :fakta

EDIT - jag kör GARANTERAT lättare vikter än alla här i träningstråden , kille som tjej.
Har ändå fått någorlunda resultat i mina ögon och en ryggtavla bättre än medelsvensson iaf :D

Det går att köra maxtungt, men med rätt teknik och ändå få till maximal muskelkontakt och inte behöver man låsa ut varje rep. Så jag antar att du förespråkar själva tekniken egentligen, istället för att lyfta för lätt, bara för att.

Eller har jag fått det om bakfoten? :p
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Det går att köra maxtungt, men med rätt teknik och ändå få till maximal muskelkontakt och inte behöver man låsa ut varje rep. Så jag antar att du förespråkar själva tekniken egentligen, istället för att lyfta för lätt, bara för att.

Eller har jag fått det om bakfoten? :p

Det har du helt rätt i, spanade in din youtube kanal och du kör onekligen ÄCKLIGT tungt och med till synes väldigt bra teknik! Det ska du verkligen ha kudos för MEN min poäng är att de vikterna du tar motsvarar absolut inte din fysik. Styrka bygger mer styrka och inte muskler - i mina ögon och många andras (lika många tycker självklart motsatsen).
Maxtungt med rätt teknik och ändå få max muskelkontakt - svar ja. Men då är vi inte ute efter hypertrofi utan bara styrka.
Jag klantade till mig innan jag skrev och tog för givet att det var snack om att bygga muskler :rodnar
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Jag klantade till mig innan jag skrev och tog för givet att det var snack om att bygga muskler :rodnar

Men oavsett om jag vill bygga muskler eller bara öka styrka, visst kan jag ändå köra tungt? Jag menar, det finns ju tjejer som tränar för fitness som lyfter tyngre än mig :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men jag känner ju ändå hur det skakar på gymmet när tyngdlyftarna kör sina OL-lyft och släpper vikterna. Men det stör mig inte, jag har vant mig.

Så länge du har vikt på och kör tungt (för dig) när du släpper så är det ok.

Det som däremot inte är okej är folk som kör med typ 20kg + stången, vrålar när de kör och i princip kastar ner vikterna i golvet för att de tror att de ör kungar :huvet
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Men oavsett om jag vill bygga muskler eller bara öka styrka, visst kan jag ändå köra tungt? Jag menar, det finns ju tjejer som tränar för fitness som lyfter tyngre än mig :)

Självklart, "tungt" är ju relativt! :) sa att du skulle köra lättare på squatsen iom att jag trodde målet va muskelbyggning. Det ser för tungt ut redan vid rep 3 lr något - vilket blir perfekt för styrkan så fläska på bara som sagt! :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Så länge du har vikt på och kör tungt (för dig) när du släpper så är det ok.

Det som däremot inte är okej är folk som kör med typ 20kg + stången, vrålar när de kör och i princip kastar ner vikterna i golvet för att de tror att de ör kungar :huvet

:rofl: Klassiker
Det finns väl alltid sådana typer på alla gym. :rolleyes:
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Så länge du har vikt på och kör tungt (för dig) när du släpper så är det ok.

Det som däremot inte är okej är folk som kör med typ 20kg + stången, vrålar när de kör och i princip kastar ner vikterna i golvet för att de tror att de ör kungar :huvet

:yoparty
 

tkdrille

Guest
Så länge du har vikt på och kör tungt (för dig) när du släpper så är det ok.

Det som däremot inte är okej är folk som kör med typ 20kg + stången, vrålar när de kör och i princip kastar ner vikterna i golvet för att de tror att de ör kungar :huvet


Sådana finns väl på alla gym? Vår kung har bälte och dragremmar vid mäktiga 60 kilo. Vilket för han borde vara busenkelt. Men sen skriker han vid varenda övning vare sig de är marklyft eller situps :)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Frågan är väl om en "riktig" bodybuilder lever så mkt sundare än en alkis eller någon som käkar donken 10 mål i veckan om man ser det på lite sikt. Särskilt om du räknar in extremt bulkande/dietande och i vissa fall även prepp. Finns väl ett par exempel på pro's som inte blivit särskilt gamla.
Finns hur många exempel som helst men de som avlider i relativt ung ålder har fått i sig (i nästan alla fall) annat än havregrynsgröt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Finns hur många exempel som helst men de som avlider i relativt ung ålder har fått i sig (i nästan alla fall) annat än havregrynsgröt.

Absolut. Jag ifrågasatte bara det där med att många som tränar (hårt) ofta framställer sig själv som extremt mkt mer hälsosamma än "alla andra" , särskilt de som trycker.

Sen är det ju helt klart att det finns väldigt många där ute som skulle må bra av en sundare livsstil.. dra ner på spriten, pizzorna, godiset osv.
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
En bodybuilder tar också andra tyngre droger än båla. Amfetamin är mkt vanligt vid deff å marijuana vid bulk, anledningen är ganska solklar.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
...spanade in din youtube kanal och du kör onekligen ÄCKLIGT tungt och med till synes väldigt bra teknik! Det ska du verkligen ha kudos för MEN min poäng är att de vikterna du tar motsvarar absolut inte din fysik.
Kan inte annat än hålla med.
Ingen aning om hur lång du är men du är en tunnis (sorry:)) fast du är grymt stark.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top