Suzuki TL 1000?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har fått kostnadsförslag i arbete 27000kr. Sulas mc i Strängnäs.

Rent ocker, om man räknar med att jobbet tar en arbetsdag för 1000 kr i timmen skulle det inte blir mer än 10000 inkl. material. En duktig hemmapulare borde greja det för 5000 och ändå tjäna en bra hacka.
 

Niro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2013
Ort
Valla
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Japp! Sulas mc har räknat 3 dagars jobb. Överdrift.
Om min hoj skulle se sämre ut och inte har haft så rolig med den skulle absolut inte ens tänka laga eller redda den. Men den är pedantisk sköt, varje år olja filter. Finns inte en skråma nånstans. Inte läckage eller så nån gång i alla åren. Den är så fint. Kolla här 20160630_113932.jpg 20160630_114101.jpg

Psychobiker har fåt PM
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Stor TACK till er alla för goda råd i första hand!!
Har tittat på mc skrot Bike i Trollhätan, finns en, precis som Slowfinn11 säger 6000 1 år yngre än min. Ska det vara så stor skillnad i kompression mellan främre och bakre 7,9 och 9,2 i komp.
Kanske är någon som vet vem det var ägare till TL1000S 98 på skrot i Bike Trollhätan, så man kan ta kontakt med föra ägaren och fråga om motor.
Vad är det viktig o fråga på skroten om motor? Ger dom nåt garanti? Tacksam för alla förslag!

Hur är kompet mätt? det sitter ventillyftare som inte släpper förrän ~800rpm :smasha
(Det pyser alltså vid startmotor varv)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Japp! Sulas mc har räknat 3 dagars jobb. Överdrift.

Det är tyvärr så många företag i MC- och bilbranschen fungerar. De kan lätt tjäna 10-tusentals kronor på en dag på enkla servicar och då blir ett riktigt jobb under en dag för 10000 kr som kräver kompetens inte intressant för dem. Har man hoj är det absolut idé och lönsamt att meka själv och detsamma gäller bilar om man har möjlighet. De som saknar sådan kunskap får tyvärr räkna med att bli utnyttjade till bristningsgränsen av många firmor.
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Om det skulle vara så enkelt bara!
P-boxen ut, men det är nåt värre, kullagret från axel änden som är trasig. Är det nåt att tänka o ge sig på? Har plockat rester av lagret med pinnsätt. Infogar bild. :(View attachment 431762
Är det någon som kan ge mig goda råd? Har fått kostnadsförslag i arbete 27000kr. Sulas mc i Strängnäs. Mc-n värde kanske 20000kr.

Är lager läget skadat med, så blir det jobbigt! Köp extra motor och plocka ihop något hyfsat. Eller trimma lite!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159782-TL-tr%E5den-v2-!/page373
Kolla lite i TL-tråden - v2:)
 

Niro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2013
Ort
Valla
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Svårt att se utifrån. Ser bara 2 djupa spår i inv. diametershörn för p-boxen. Efter jag lirkade ut p-boxen var redan 2 st. kullor (8mm. diam.) och små bitar av lagret bakom p-boxen. 20160629_215827.jpg
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hej på er alla, hoppas ni har det bra där ute!
Skulle kunna få lite hjälp angående min Suzuki tl 1000 s,97-an. Kryp körde i typ 30 min 34 graders värme genom stan. Temp klockan visade 103 grader.
Efter en 30 min. ficka paus skulle köra vidare men så såg jag 3-4 droppar olja vänstrasidan framåt dreven. Trodde var fet som smälte från linan. Jag åkte ändå typ 4 km. hörde nog ett kort pys ljud från motor, stannade på direkten. Såg att det droppar olja, blev en fläck 10x3 cm olja v-sidan. Då blev det släppkära hemåt. Nu har jag skruvat bort lila plast koppa som täcker dreven, kopplings pinnensvajern. lite skråma ser jag på lila packningen fån kopplingspinne. Är det möjligt att där skon klämmer eller från packboxen bakom dreven?
Är det flera orsaker tror ni till detta? Kylar fläkten, termosteten? Tacksam för all hjälp! Var ska jag börja?
Ha en fint sommar allihopa!!
Niro

'SM i trådlyft!!:tummenupp över 9 år sen sist...

mvh
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
hm.. Motorn lever fortfarande?
Vad skulle worst case vara om du satte i en ny packbox och bara kör... hur länge lever den och vad går sönder när det rasar? Eventuellt borrar och bygger om utifrån för att kunna stabilisera och täta på annat sätt?..

Försöker tänkta lite outside-the-box och kanske du ändå kan klara dig en sommar med lite fulfix.. dvs om det som skulle rasa inte tar livet av dig samtidigt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är både meningslöst och dumt att köra med ett lager som har rämnat. Det är bara att ta isär motorn och byta ut det som är dåligt. Ett lager och en tätning plus packningar kostar inte många kronor.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hur är kompet mätt? det sitter ventillyftare som inte släpper förrän ~800rpm :smasha
(Det pyser alltså vid startmotor varv)
Funderar på det också, vet att det sitter det bak, minns inte om det gör det på främre cylindern också, ska kolla upp det.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det är både meningslöst och dumt att köra med ett lager som har rämnat. Det är bara att ta isär motorn och byta ut det som är dåligt. Ett lager och en tätning plus packningar kostar inte många kronor.
Nu är det inte riktigt så enkelt, när man klyver en motor som suttit ihop i 16-17 år så måste varenda packning bytas, och ett sånt kit kostar 1500-2000 spänn, den aktuella tätningar går på ca 200, och ett nytt lager på nån hundring.

Men sen Jan man hitta andra otrevligheter när nån väl öppnar och ser vart de där små delarna från det havererade lagret tagit vägen.
Fick byta bla oljepumpen på min då metalbitar tagit sig in dit ställt till med elände.

Men att dela den kostar ju inget, och sen får man ta beslut ifrån det när man vet vad det kostar att ersätta det som är trasigt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Niro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2013
Ort
Valla
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Japp! Motorn lever fast med en annan ljud. Möjligen har kullrester delat sig överallt. Så här ser det ut nu. Har inte testat kompressionen ännu. 20160701_085623.jpg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nu är det inte riktigt så enkelt, när man klyver en motor som suttit ihop i 16-17 år så måste varenda packning bytas, och ett sånt kit kostar 1500-2000 spänn, den aktuella tätningar går på ca 200, och ett nytt lager på nån hundring.

Men sen Jan man hitta andra otrevligheter när nån väl öppnar och ser vart de där små delarna från det havererade lagret tagit vägen.
Fick byta bla oljepumpen på min då metalbitar tagit sig in dit ställt till med elände.

Men att dela den kostar ju inget, och sen får man ta beslut ifrån det när man vet vad det kostar att ersätta det som är trasigt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Att kosta på en bra hoj ett par tre tusen och ge den nytt liv är inget att bekymra sig om. Det är ju vad ett däcksbyte går på. Hrar den gått bra tidigare som TS skriver så har den säkert mycket liv kvar efter byte av lager och tätning.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Att kosta på en bra hoj ett par tre tusen och ge den nytt liv är inget att bekymra sig om. Det är ju vad ett däcksbyte går på. Hrar den gått bra tidigare som TS skriver så har den säkert mycket liv kvar efter byte av lager och tätning.
Hållet helt med, men det är som sagt mer än några hundra att dela en motor och sätta ihop den igen, så man är medveten om det innan man river isär den.

Sen ska man ha kunskapen/viljan att göra det också, ska nån annan göra det är man snart upp i summor som motsvarar en ersättningsmotor.

Har gjort det en gång, blev dyrt och tog låååång tid, dels pga av klantighet, dels pga att jag som sagt hittade mycket annat som behövde bytas.

Andra gången blev det motorbyte, gick avsevärt snabbare och billigare, då jag fick sålt den gamla i delar för mer än vad ersättningsmotorn kostade.
Var frakten jag fick betala i princip, och fick 7 kusar extra också

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Raderad medlem 61114

Guest
Motorn på Bike skroten i Trollhättan bör vara min gamla! Den har mer effekt än vad som står då det är från när hojen reggades in. Strypningen togs ut vid leverans till första ägare som jag köpte hojen utav... Övriga ägare på papper är handlare och en mamma :)

Det motorn gick hur fint som helst när den satt i min hoj när jag kraschade 30:e Augusti 2014. Så endast legat i 2 år.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Drivpaketet har gått ca 20 mil också om det finns kvar :huvet
 

Niro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2013
Ort
Valla
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hej 4Life!

Menar du att det skulle vara klok att satsa på den motor som skroten Bike i Trollhättan har till salu nu? Så det är inte dom som mäter trycket i motorn/cylinder? Jag ska mäta trycket i min. (motorn ska demonteras bort från ramen ändå) Ska det vara så högt så möjligt, helst över 10 bar, eller?
Tacksam för hjälpen!!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hej 4Life!

Menar du att det skulle vara klok att satsa på den motor som skroten Bike i Trollhättan har till salu nu? Så det är inte dom som mäter trycket i motorn/cylinder? Jag ska mäta trycket i min. (motorn ska demonteras bort från ramen ändå) Ska det vara så högt så möjligt, helst över 10 bar, eller?
Tacksam för hjälpen!!

Hej! Den tekniska biten kan jag tyvärr inte all någonting om. Vet bara att är det min motor, vilket jag är rätt säker på att det är då jag såg den där förra året, så ville jag bara tipsa om att den var i gott skick. Det var en bra kille som hade hojen före mig och jag själv gjorde täta oljebyten. Helt nya tändstift också för den delen.
 

Niro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2013
Ort
Valla
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hade fåt svar från skroten, Bike i Trollhättan om motor som kostar 6000kr. TL1000S Dom svarar "Den här motorn kommer från en hoj som blev inlöst 25/4 -16, demonterades 27/6 -16.. "
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top