25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Nä, det vet man inte så klart men jag gick tillbaka och snabbspolade sepang 2013 och 2014, jag stöder mig på de resultaten. 2013 var mm ca 2,5 sek före lorenzo i mål och 2014 3,5 sekunder före, att en förare som MM helt plötsligt skulle tappa det bara sådär känns inte helt rimligt kan jag tycka!

MM kanske inte tappar så mycket men du har väl inte missat att Hondan inte har fungerat så bra i år?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Bestraffningen handlar enbart om prejningen som är uppenbart planerad såväl som genomförd. Det är själva prejningen som anses vara "irresponsible riding causing danger to other competitors". Vad MM gör i denna situation är helt ointressant. Om prejningen hade utfallit så att MM stått på hjulen och VR vurpat så är det fortfarande VR som begår regelbrottet och skall bestraffas. Om prejningen aldrig hade inträffat hade det aldrig varit "irresponsible riding" och då hade det inte varit ett regelbrott.

Jag tvivlar på att VR skulle fått bestraffning ifall han ramlat själv, eller om ingen av dem ramlat.

Vad tror du motiverade straffet 3p?

De allra flesta incidenter, alla klasser inräknade, har bestraffats med 1p. Det fick t.ex. MM för att har kört in i DP, så att denne krashade. Högsta straffpoäng i MotoGP innan denna helg var 2p, vilket t.ex. MM fick för att ha krashat på träning under gulflagg, så att hojen nästan träffat funktionärer.

I Moto3 fick Fenati 3p för att i totalt ursinne sparkat på Ajo's hoj under Warm up, samt senare även stängt av dennes hoj med dödarknappen då de övade starter.

Det ligger nära att tänka att de använt Fenatis fall som prejudikat för den aktuella händelsen, då det inledningsvis såg ut att handla om en spark. Dock framkom det ju att det inte var en spark i detta fall. Men straffpoängen kan ha stannat kvar i bedömningen. Angående straffpoängen i Fenatis fall går det att argumentera för att Fenati fick 2p för sparken, och 1p för dödarknappen. Och det var ju bara den första delen som var applicerbar för prejudikat i detta fall.
 
Last edited:

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Hondan har ju funkat rätt bra den senaste högen race.

Det är sant. Dock står ju MM nästan på huvudet vid vissa inbromsningar under detta race. Är det bara spel för galleriet? (Mörkar i vissa partier och står nästan på huvudet i andra för att det ska se ut som att han tar i)
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Efter ha kollat igenom sista varven innan MM går omkull så känns det inte helt omöjligt att MM försökte kapa rossis framdäck med vilje ett gäng gånger.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
https://youtu.be/NX_rAPq16QU

Om inte den nu redan är postat. Här är horungen som bowlat sig till allt på bästa materialet o nu har mage att böla över att han blivit "nersparkad". Dessutom bryter han en av de heligaste reglerna någonsin... Jösses...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Efter ha kollat igenom sista varven innan MM går omkull så känns det inte helt omöjligt att MM försökte kapa rossis framdäck med vilje ett gäng gånger.

Det är dock betydligt mycket mer troligt att han inte försöker göra det...

- - - Updated - - -

Om inte den nu redan är postat. Här är horungen som bowlat sig till allt på bästa materialet o nu har mage att böla över att han blivit "nersparkad". Dessutom bryter han en av de heligaste reglerna någonsin... Jösses...

Var finns denna heliga regel och varför går ni inte bonkers över de som var före Kent i Moto3?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
https://youtu.be/NX_rAPq16QU

Om inte den nu redan är postat. Här är horungen som bowlat sig till allt på bästa materialet o nu har mage att böla över att han blivit "nersparkad". Dessutom bryter han en av de heligaste reglerna någonsin... Jösses...

Det är ju åtminstone ett exempel i den där videon på när han kommer bakifrån och utifrån och smäller in i den andra förarens hoj, så att denne kraschar. Rossi har mer erfarenhet än alla andra han tidigare mött och ramlar inte lika lätt när någon knuffas, först testade MM i Argentina, och ramlade omkull, sedan testade han i Assen, och Rossi höll sig på hjulen och gick vinnande ur det, och nu knuffades han återigen med Rossi, och ramlade omkull igen.
Säga vad man vill om att Rossi gjorde en ful manöver, men han är jävligt stabil på hojen iaf.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Problemet tror jag är att MMs tilltag handlar om den beteendeförändring som sker i samband med att just Rossi kör om (högst troligt med hämnd som syfte) men något sådant står det inget i reglementet om och då lyfts inte frågan. Beteendet kan inte ses som en enskilt avgränsad händelse och då blir det för komplicerat att greppa. MM deltar plötsligt inte med målet att själv vinna ett rejs utan deltar för att hämnas vilket är både farligt och oansvarigt... Det kan tolkas som om MM väljer att hjälpa JL. Om så är fallet och MM inte tas upp som ett allvarligt problem innebär det att MM just lyckats med att omdefiniera hela tanken bakom Mgp. Rejsar inte varje förare med ett eget mål, att vara snabbast och vinna?

Rossis tilltag kändes desperat och väldigt, väldigt klumpigt och jag tycker att han kunde belyst problemet på ett betydligt bättre sätt. Han kunde väl bara stannat och satt sig på amco-räcket med armarna i kors eller något...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur stor poängskillnad är det mellan att komma trea och fyra?
Kan det tom bli så att nettoutfallet för Rossi ändå blir så att han tjänar på detta, trots straffet då vill säga?

Säg tex att Rossi kommer femma i Valencia och hade gjort så även om han inte hade straffats, då har han dragit fördel av att MM inte fick några poäng/kom före i Malaysia.
Eller är det kanske otänkbart att han kan placera sig på samma plats i Valencia med/utan straff?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Tror som sagt att Rossi tjänar på det här. Hade MM tagit tredje platsen igår så Lorre kunnat vinna av egen kraft i Valencia.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Efter att ha kollat ett antal gånger på "fajten" mellan Rossi och MM så håller jag med om att Marquez beter sig idiotiskt. Och allt det här tjatet om en maskopi emot Rossi osv blir plötsligt relevant. Men vad är motiven? Vad har Marquez för motiv att sabba för Rossi? Det saknas en bit där tycker jag.

Motivet tror jag kommer från att MM anser sig vara den nya generationen och något av en given ersättare av Rossi som ny kung. Han vann titeln som rookie och repeterade sen. Nu tredje året är kungen tillbaka och kör för titeln.

De har kört tight tidigare och varje gång (vad jag minns) har MM förlorat närkamperna. Tänker på Argentina där MM kraschade på eget grepp och Assen där MM prejade in i Rossi och ändå stod Rossi på hjulen och vann..

Det är ensamt på toppen och anledningen att ens JL tänkt tanken att komma något så när överens med Rossi efter hans comeback hos Yamaha var nog för att de flesta trodde att Rossi var slut. Att han i bästa fall skulle köra om seger när de andra toppförarna var ute. Men plötsligt kommer geten Rossi och slåss om titeln och dessutom kör grymt..

Tror det finns en avundsjuka bland de andra förarna mot Rossi då han är kung för inte bara en generation utan för flera. Och det är inget, inget de kan göra något åt. Visst, JL och MM må kanske (troligen MM med tiden) vinna nästan lika många titlar eller kanske fler, men det blir ändå svårt att nå Rossis status som guldpojken.

Särskilt JL som ofta får höra burop osv på pallen. Tro fan att han påverkas av burop (hatar burop innerligt) när han står på pallen efter ett tufft race. Tro fan att det är lätt att börja gnälla då. Gillar JL skarpt men lite pinsamt var det allt senast på presskonferensen.

Detta är bara spekulationer och jag har inga källor på det;)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Fast det är ju inte relevant öht. Det är ju ett och två år sedan och mycket har ändrats på den tiden.

Kikar man på årets tider är det inte alls så säkert att han skulle kunnat köra ifatt om han velat. Han tappar ju Lorenzo med 1.2 sekunder på varv tre eftersom han missar grovt in i kurva 4 och sedan är ute precis i bankanten och inte kan accelerara som han ville. Också därför som Rossi kommer ifatt och sedan tappar de ju mycket tid för att de fightas, det är ju även så att Rossi kör om Marquez vilket sinkar dem båda vilket en del verkar glömma...
Pedrosa hade han inte spöat oavsett för han var dominant hela helgen gällande race pace.

Jag förlitar mig på att iannone, dovi, calle crycka m fl m fl gör sitt jobb i valencia och hjälper fram sin polare vale, nog om detta, vi har två läger här typ och ingen kommer att vinna det här käbblet, återstår bara att ladda om batterierna och jag hoppas ju givetvis att sopan lorenzos gafflar viker sig i samma veva han släpper kopplingen och att rossi får en kanonstart och tar hole shot:D vi hörs efter valencia:gnissla
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det verkar vara väldigt många som fortfarande inte förstår varför VR blir bestraffad.... Det är själva prejningen som anses vara "irresponsible riding causing danger to other competitors"....

Bra sammanfattat! :tummenupp

Vad tycker du om straffet? 3 penalty points?

MM fick endast 1 penalty point när han tog ut Pedrosa för 2 år sedan (hakade tag i hjulhastighetsgivaren) och det resulterade dessutom i några mindre skador på DP. Det var också "irresponsible riding" om jag minns rätt. Att nu VR blev fälld för samma sak "irresponsible riding" bestraffas alltså 3 gånger så hårt (trotts att MM inte skadades). Egentligen är straffet till VR mycket hårdare än så, för MM fick inget riktigt straff av att få 1 penalty point, han nådde aldrig gränsen för att få starta sist!

Eftersom de inte kunde bevisa att det var medvetet av VR att köra på MM så kan de ju inte höja straffet bara för att det kanske var så. Kan man inte bevisa en sak så ska man inte heller bestraffa det i mina ögon.:va
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Tur man inte är ett rossi fan...

En gång ingen gång..,.nu har han enl mig gjort bort sig en gång för mycket !!
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Jag gör en kort halvtidssummering av denna tråd: Marc plockar ner sin idolaffisch på Vale, samt att Marc inte får en injudan till Vale´s motorranch under vinteruppehållet!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Bra sammanfattat! :tummenupp

Vad tycker du om straffet? 3 penalty points?

MM fick endast 1 penalty point när han tog ut Pedrosa för 2 år sedan (hakade tag i hjulhastighetsgivaren) och det resulterade dessutom i några mindre skador på DP. Det var också "irresponsible riding" om jag minns rätt. Att nu VR blev fälld för samma sak "irresponsible riding" bestraffas alltså 3 gånger så hårt (trotts att MM inte skadades). Egentligen är straffet till VR mycket hårdare än så, för MM fick inget riktigt straff av att få 1 penalty point, han nådde aldrig gränsen för att få starta sist!

Eftersom de inte kunde bevisa att det var medvetet av VR att köra på MM så kan de ju inte höja straffet bara för att det kanske var så. Kan man inte bevisa en sak så ska man inte heller bestraffa det i mina ögon.:va

Jag undrar samma!
http://www.sporthoj.com/forum/showt...e-Grand-Prix&p=6209287&viewfull=1#post6209287

Tycker jag att det är fastställt att manövern var avsiktlig, och det var ju manövern som blev bestraffad.
Men som sagt, straffpoängen verkar något godtyckligt valda. Eller kanske snarare skräddarsydda för Valentino, då han ju hade en poäng sedan innan? Ifall han inte hade haft den poängen, hade de då gett honom 4 poäng?
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Jag tvivlar på att VR skulle fått bestraffning ifall han ramlat själv, eller om ingen av dem ramlat.

Vad tror du motiverade straffet 3p?

De allra flesta incidenter, alla klasser inräknade, har bestraffats med 1p. Det fick t.ex. MM för att har kört in i DP, så att denne krashade. Högsta straffpoäng i MotoGP innan denna helg var 2p, vilket t.ex. MM fick för att ha krashat på träning under gulflagg, så att hojen nästan träffat funktionärer.

I Moto3 fick Fenati 3p för att i totalt ursinne sparkat på Ajo's hoj under Warm up, samt senare även stängt av dennes hoj med dödarknappen då de övade starter.

Det ligger nära att tänka att de använt Fenatis fall som prejudikat för den aktuella händelsen, då det inledningsvis såg ut att handla om en spark. Dock framkom det ju att det inte var en spark i detta fall. Men straffpoängen kan ha stannat kvar i bedömningen. Angående straffpoängen i Fenatis fall går det att argumentera för att Fenati fick 2p för sparken, och 1p för dödarknappen. Och det var ju bara den första delen som var applicerbar för prejudikat i detta fall.


In terms of the actual punishment, Webb was asked to explain why Rossi received three Penalty Points - not more or less.

"It's a precedent. The last time this happened where a rider deliberately made a manoeuvre that ended up in a crash was at Jerez this year [Hanika against Guevara]. In that case we awarded five Penalty Points because the rider [Hanika] admitted he did it deliberately and it was as a result of him being frustrated with the other rider
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top