25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Förstår inte riktigt det där. Varje förare måste väl få kunna göra sitt allra yttersta och bästa i varje race oavsett om man har med titelstriden att göra? Eller skulle Pedrosa backat av och lagt sig bakom Lorre och Rossi..

Exakt, men orsaken till att det finns en diskussion just nu är ju pga att marc tycks vara benägen att göra sitt bästa (Om man nu kan kalla körningen mot VR för "sitt bästa" ) först efter att Jorge passerat.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ok, nu vet jag visserligen inte om MM körde respektlöst men det borde väl gälla ALLA ALLTID att visa respekt mot sina medtävlande och inte endast.."RESPECT those fighting for a Championship when you're not."

Det Laverty menar är att man ska respektera situationen och inte störa föraren utstuderat. Lite som att man ska göra sitt bästa och köra för att komma så högt upp som möjligt på tabellen, inte att försöka stoppa upp någon. Han menar inte att man annars inte behöver respektera varandra;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haters gonna hate, om rossi inte gjort sig av med marc i racet hade han som bäst varit 4'a, och då hade han haft 4 poäng ledning inför valencia och det hade inte räckt. Tror han har nästan lika bra chans nu som om han kommit 4'a idag efter marc. Lorenzo hade bara behövt vara 2'a före rossi för att säkra segern annars.

Hade Marquez eldat på kanske han hamnat mellan JL och DP istället för att störa och sakta ner Rossi... Ah well, MM har tappat all respekt i mina ögon, Rossi har tappat en hel del, och JL snackade bort en hel del på presskonferensen.
Själv hoppas jag på en larvigt stark Pedrosa nästa säsong. :fakta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte vet jag, ..du får väl länka eller nåt så man kan bedöma. Men bar han sig likadant åt som MM så visst. Men nånting får mig att misstänka att du jämför äpplen med päron.

(det var ett svar på GustavO:s inlägg det där, ..missade citationen)
Sitter med en mobil så orkar inte googla och länka men Rossi hade ingen chans på titeln men körde ändå stenhårt mot Lorenzo med kontakt under racet. Exakt det han beskyller Marquez, de var dessutom team kompisar, för idag så äpplen med äpplen. Lite annat ljud i skällan från Rossi de senaste racen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fast hela situationen uppstår enbart för att Rossi beter sig som ett arsle och de är ju på väg i tangentens riktning och inte i kurvans.

situationen ja, men MMs vurpa orsakar han ju själv, varsågod och vänta med att svänga tills ingen hoj finns på insidan, tangent eller inte..
tjuv och rackarspel från Rossi? ja
fult? ja
men inte regelbrott då det ju finns flera meter bana kvar utanför för MM att åka på.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hade Marquez eldat på kanske han hamnat mellan JL och DP istället för att störa och sakta ner Rossi... Ah well, MM har tappat all respekt i mina ögon, Rossi har tappat en hel del, och JL snackade bort en hel del på presskonferensen.
Själv hoppas jag på en larvigt stark Pedrosa nästa säsong. :fakta

Rossi tappa lite, mm allt och Lorenzo är också totalt död för mig, så jävla besviken på mm som jag alltid önskat gott. Men nu.. Ne fy fan.

Också jävla glad för pedrosa! :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu gjorde ju iofs inte MM vad det ser ut som sitt yttersta för att komma på så bra position som möjligt, utan han gjorde sitt yttersta för att sabotera för en förare i titelfajt. Det är inte helt gentilt...

Håller med. Ville bara flika in det självklara att respekt bör visas mot alla ute på banan och inte endast de som gör upp om titeln.

Exakt, men orsaken till att det finns en diskussion just nu är ju pga att marc tycks vara benägen att göra sitt bästa (Om man nu kan kalla körningen mot VR för "sitt bästa" ) först efter att Jorge passerat.

Det Laverty menar är att man ska respektera situationen och inte störa föraren utstuderat. Lite som att man ska göra sitt bästa och köra för att komma så högt upp som möjligt på tabellen, inte att försöka stoppa upp någon. Han menar inte att man annars inte behöver respektera varandra;)

Ok, ja det är ju inte helt ok rent sportsligt isf. Finns det inga regler som säger något om det? Borde vara svårt att reglera när det inte är lika tydligt som tex en armbåge i nyllet på någon.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
situationen ja, men MMs vurpa orsakar han ju själv, varsågod och vänta med att svänga tills ingen hoj finns på insidan, tangent eller inte..
tjuv och rackarspel från Rossi? ja
fult? ja
men inte regelbrott då det ju finns flera meter bana kvar utanför för MM att åka på.

Nej, mm svängde inte när han krashade. Han skulle ju försöka köra runt Rossi för att komma ut från "blokaden" men Rossi tillät inte detta utan placerade sin hoj i vägen som orsakade att de kollidera när hondan drog iväg å rossi försökte "sparka" bort Marc vilket orsakade vurpan... kolla på rejset med klara ögon kanske? :p
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
situationen ja, men MMs vurpa orsakar han ju själv, varsågod och vänta med att svänga tills ingen hoj finns på insidan, tangent eller inte..
tjuv och rackarspel från Rossi? ja
fult? ja
men inte regelbrott då det ju finns flera meter bana kvar utanför för MM att åka på.

Inget regelbrott, varför starffas han då?


Citerar Alatalo:

VR gör ingen vinglig, kryssande manöver. Men han håller inte heller det normala spåret genom denna kurva och inte heller blicken där den förväntas vara i denna kurva. Han trycker MM utåt genom att drifta längre och längre ifrån den normala linjen samtidigt som han saktar in (och därmed tar ifrån MM den uppenbara möjligheten att åka in bakom). Han gör dessutom detta med blicken fäst vid MM, inte vid kurvans apex. Alltså hela tiden fullt medveten om var MM befinner sig. Ur detta kan man bara dra en rimlig slutsats, det vill säga att detta handlar om en i allra högsta grad planerad såväl som genomförd prejning.

Race Direction anser att detta bryter mot paragraf 1.21.2 i FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations, en paragraf som handlar om "irresponsible riding causing danger to other competitors"
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hade Marquez eldat på kanske han hamnat mellan JL och DP istället för att störa och sakta ner Rossi... Ah well, MM har tappat all respekt i mina ögon, Rossi har tappat en hel del, och JL snackade bort en hel del på presskonferensen.
Själv hoppas jag på en larvigt stark Pedrosa nästa säsong. :fakta

MM har ökat i respekt hos mig iaf, rossi försöker med sina töntiga mind-games återigen och kommer med helt bisarra anklagelser i ett försök att få marc att köra hårt mot lorre och gynna sigsjälv, det får omvänd effekt och marc ser rakt igenom det och istället för att hjälpa patetiska rossi att ta titeln så gör han tvärt om. På banan säger marc att vill du anklaga mig för att hjälpa lorre ska du få se hur dte verkligen ser ut när jag hjälper lorre, helt rätt gjort! sånt jävla skit rossi sysslar med hör inte hemma i motoGP.

Marc såg igenom Rossis sociopatiska tendenser att försöka manipulera folk och respekt till han för det.

JLO har rätt i sak under presskonferensen men han är ju inte direkt nåt PR geni, och han säger mycket han inte borde, dock han han ju under flera år utsatts för vuxenmobbing från rossis sida, och rossi har även fått sina fans att bua ut lorenzo i flera år för att försöka knäcka han ännu mer då rossi vet att han är en sämre förare (som han själv sagt).

I övrigt håller jag med, en vinst för Dani hade varit underbart, han förtjänar dte verkligen har varit så så nära så många ggr och alltid fallit på målsnöret, tror tiden börjar rinna ut för han också. Dani världsmästare 2016 :tummenupp:tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Att då babbla om ett avsiktligt brett spår för att få en bättre utgång ur kurvan blir minst sagt lite löjligt.

Bättre utgång jämfört med Marquez, handlar det väl om. D.v.s Rossi hoppas få en liten lucka, och förhoppningsvis senare kunna utöka den då han tror att han är snabbare av de två.

Jag tror också att han ville ha en lucka för att slippa riskera att bli fälld av Marquez vid hans omkörningar som tydligen var tvungna att vara så tighta att de orsakade lätt kontakt vid varje tillfälle.

En ful manöver av Rossi. Men fortfarande undrar jag varför den är ett regelbrott. En bedömningssak kanske, beroende på hur reglerna är skrivna. Tycker att systemet med "penalty points" inte fungerat bra. Det infördes väl för att kunna sätta dit MM ifall han gjorde några riktigt håriga omkörningar flera race i rad, men utan att de var så grova att det enskilda fallet skulle ha orsakat bestraffning. Dock har ju systemet knappt används.

Bättre innan, med mer "raka puckar". Men kanske blev konsekvensen samma i det här fallet, som den skulle blivit innan penalty points-systemet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nej, mm svängde inte när han krashade. Han skulle ju försöka köra runt Rossi för att komma ut från "blokaden" men Rossi tillät inte detta utan placerade sin hoj i vägen som orsakade att de kollidera när hondan drog iväg å rossi försökte "sparka" bort Marc vilket orsakade vurpan... kolla på rejset med klara ögon kanske? :p

svängde inte?
kolla med klara ögon va det ja
https://instagram.com/p/9QeOdaxrJC/

sparka? justdetsåattee
https://twitter.com/racinghumour/status/658214395105951744
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Lagom till Halloween lyckas Rossi fixa spöken, hjärnspöken hos honom själv. Den som in i leken ger får leken tåla.. Gillar Rossi lite mindre nu, tyvärr. Han har ju lyckas få ett antal bra piloter att vika ner sig mentalt eller lite mer handgripligen med sin hojs hjälp, nu gick han en ännu rond mot den nye Rossi och vann ronden men verkar förlora matchen. Som sagt förut ett race kvar och även om det är stor fördel till Lorenzo, ska racet köras först.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top