25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Och vad gäller JL och titeln, nu kommer han, även om han tar titeln, för alltid ha tagit den tack vare att Marquez sänkte hans rival Rossi. Lite på samma sätt som folk säger att Hayden aldrig förtjänade sin titel kommer folk säga att Lorenzo inte förtjänade den här.

Haters gonna hate, om rossi inte gjort sig av med marc i racet hade han som bäst varit 4'a, och då hade han haft 4 poäng ledning inför valencia och det hade inte räckt. Tror han har nästan lika bra chans nu som om han kommit 4'a idag efter marc. Lorenzo hade bara behövt vara 2'a före rossi för att säkra segern annars.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ser verkligen fram emot 2016! Detta får knappast Rossi att sluta utan att köra ännu fortare:)

Det känns som att JL i det närmaste är klar mästare nu, måste ju verkligen hända något extra ordinärt för att Rossi ska kunna vända det nu. En förhoppning är väl att Yamaha-teamet överklagar beslutet till FIM men då blir det nog en utdragen process som säkert inte kommer att avgöras förrän efter finalen..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, det var nog den regeln jag citerade tidigare.

Såg nu intervjun med Lin Jarvis. Han är väl inte helt road över de två antagonisterna i teamet men är hur som väl saklig i sitt framförande.

Klagan till FIM har redan varit uppe på bordet och 3p beslutet ihop med start från.sista position är där fastslaget. Det finns inte möjlighet för Yamaha att dra det vidare.

Starta sist, eller givit rossi svartflagg. Det gör nog marginell skillnad på 2015 års utgång tyvärr.
Bra att även Rossi kan straffas, ibland har man ju undrat. Stoner i korkskruven, Gibernau... Hrm. Nu fick han bita i gräset.
Mycket tråkigt på en i övrigt lyckad säsong.

För att förtydliga mina tidigare frågeställningar jag tycker själv, personligen att Rossi gjorde fel, det var bara en fråga om var det fanns regelstöd för beslutet.

Moral och lag är inte alltid överens...
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Det där är väl ingen källhänvisning till reglerna? Det är ju domen, och det är ju lite den vi diskuterar. Mike Webb säger där att det inte var någon kontakt med Rossi från MM`s sida, vilket det finns bildbevis för att det fanns.

Jaja... Skitsamma.

Lorenzo tar väl sin tredje VM-titel nu då, utan egen förtjänst. 2010 bröt Rossi benet, 2012 opererade Stoner foten och nu tog han hjälp av Marquez.
http://www.fim-live.com/en/library/download/46626/no_cache/1/#page187

Punkt 3.2 och nedåt.
Enjoy.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har stor respekt för din känsla för rätt och fel på banan, den är garanterat bättre än min. Men är det inte så att Rossi i det läget väljer vilket spår han vill så länge han är före MM och så länge han lämnar asfalt så han inte tvingar MM av banan? Vem bedömmer i annat fall om man tvingats utnyttja djupet i en kurva eller om man valde det? Tycker inte det är ovanligt att dom tas med på en skapligt lång resa emellanåt.

Hur ser det inte ut vid bromsdueller in i chikanen på Falkenberg ibland?

Regelvidrigt eller inte, jag vidhåller att det är pinsamt klumpigt av en förare på denna nivån att blanda sig i avgörandet av VM när man själv är 90 poäng efter...
Rossi sa ju själv att hela syftet med hans agerande i den kurvan var för att trycka ut Marquez, han har alltså erkänt regelbrottet så det är inte då mycket att argumentera om.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Satan va tajt Lorenzos offerkofta satt på presskonferensen!
Tyckte han såg ut som en ledsen hund
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ja, det var nog den regeln jag citerade tidigare.

Såg nu intervjun med Lin Jarvis. Han är väl inte helt road över de två antagonisterna i teamet men är hur som väl saklig i sitt framförande.

Klagan till FIM har redan varit uppe på bordet och 3p beslutet ihop med start från.sista position är där fastslaget. Det finns inte möjlighet för Yamaha att dra det vidare.

Starta sist, eller givit rossi svartflagg. Det gör nog marginell skillnad på 2015 års utgång tyvärr.
Bra att även Rossi kan straffas, ibland har man ju undrat. Stoner i korkskruven, Gibernau... Hrm. Nu fick han bita i gräset.
Mycket tråkigt på en i övrigt lyckad säsong.

För att förtydliga mina tidigare frågeställningar jag tycker själv, personligen att Rossi gjorde fel, det var bara en fråga om var det fanns regelstöd för beslutet.

Moral och lag är inte alltid överens...

Läste någonstans att Yamaha (Intervjun med Webb tror jag) kunde göra ännu en överklagan inom fem dagar till FIM Council..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och vad gäller JL och titeln, nu kommer han, även om han tar titeln, för alltid ha tagit den tack vare att Marquez sänkte hans rival Rossi. Lite på samma sätt som folk säger att Hayden aldrig förtjänade sin titel kommer folk säga att Lorenzo inte förtjänade den här.
Skillnaden är ju att Lorenzo vunnit fler race än Rossi, det gjorde inte Hayden.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jaja... Skitsamma.

Lorenzo tar väl sin tredje VM-titel nu då, utan egen förtjänst. 2010 bröt Rossi benet, 2012 opererade Stoner foten och nu tog han hjälp av Marquez.
Ha ha. Så jävla bittra folk är. Han har vunnit flest race i år bland annat och Rossi körde bort sig själv idag. Ingen annan.
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Var det inte Marc, Vale bråkade med? Kanske är Sete som betalar Marc en slant för gamla tvivelaktiga tilltag... Nu är jag en fegis och håller mer på Yamaha som märke en någon enskild pilot, jag tycker båda är bra på olika sätt. Ett race kvar och allt kan hända i racing, längtar till 2016 som jag tror blir ännu häftigare med fler kockar i soppan. Mvh. Kjell B.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dagens vinnare på många sätt är ändå Pedrosa som förutom att vinna racet i utklassningsstil även visade klass men också tog tydlig ställning efter racet.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
MM är efter en dags tänkande lika död som Löfven i mina ögon.

Tänk om han gjort så mot Lorenzo eller AEsp.. Den sistnämnde hade nog lämnat spanskaflaggan på kinden på snorungen.. :huvet
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Dagens vinnare på många sätt är ändå Pedrosa som förutom att vinna racet i utklassningsstil även visade klass men också tog tydlig ställning efter racet.

Håller med, det är en förare som bara växer tycker jag. Tänk om vi kan få 5-6 förare som fightas tätt om seger i varje race:tummenupp
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Har stört mig på hans skrikande och hans roll som självutnämnd domare länge. Trist när man måste stänga av tv ljudet för att kunna tal del av racet. ViaSat borde nog se efter en annan lösning på kommentatorssidan. Jag kommer iaf se efter en annan lösning för att kunna följa racet nästa år. Förslag?

www.motogp.com --> Videopass

Har haft det i flera år och funkar finemang.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Rossi sa ju själv att hela syftet med hans agerande i den kurvan var för att trycka ut Marquez, han har alltså erkänt regelbrottet så det är inte då mycket att argumentera om.


Nej, det sa han inte. Han sa att han tog ett djupt spår för att få en bättre utgång och högre fart ( och det är skitsnack) samt sakta ner MM. Att trycka av honom har han inte sagt, och det gjorde han ju inte heller.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det gick ju rätt smidigt för Lorenzo att komma förbi MM. Måste vara skönt för MM att han i vart fall fick upp farten i fighten med Valentino.

Tänkte också på det, märkligt hur Lorre bara kunde segla förbi sådär, nästan så Markisen väntande in Rossi....
 

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Efter att ha kollat racet igen samt presskonferencen så ger det här racet en väldigt besk eftersmak.

Lorenzo, utan att ha varit det minsta inblandad så uttalar han sig bergsäker om incidenten och menar att han förlorat respekten för VR osv. Stora ord när det handlar om sin egen teamkompis...varför är han så extremt bitter??

Mm, ser man racet i kombination med analys av varvtider samt RD kommentar så är det väl fastslagit att MM försökt att bromsa Upp VR, precis som Vr beskyllt honom för. Inget olagligt, men långt ifrån snyggt, och inget vi vill se i roadracing.

Rossi tappar fattningen och gestikulerar och beter sig barnsligt....vilket han slutligen får äta upp ordentligt. Skittråkigt. :(
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför var han inte på presskonferensen?
 

Smagatusk

Guest
Ha ha. Så jävla bittra folk är. Han har vunnit flest race i år bland annat och Rossi körde bort sig själv idag. Ingen annan.

Bittrare än din idol?

Om det bara handlar om vem som vinner flest race kan de ju skita i poängsystemet, eller hur? Och menar du på allvar med ditt "ingen annan", att Marquez inte hade något med det som hände idag att göra?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top