25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
"Mästaren av mind games" utanför banan klarar inte av lite mind games på banan...
Han verkar ha lite svagt psyke under press, Rossi. Som när Lorre tog steget upp i Yamaha och började utmana honom så att han satte upp väggen mellan dem.

Undrar om Marquez vill knäcka Rossi, såsom Rossi har knäckt andra förr? Med tanke på hur han leker med honom. Om nu Rossi inte vinner mästerskapet i år så måste det ju vara väldigt motigt att ladda om inför nästa säsong efter att ha kämpat så hårt i år, och då skulle Marquez ha en rival mindre. Å andra sidan skulle Rossi kunna bli ännu mer taggad...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Så om jag förstått det rätt: 6p till Rossi fördel in i sista ronden. Rossi startar sist.. så Grattis JL till 2015 års mästerskapsvinst....

Troligtvis men det är inte över förrän det är över. Iannone kanske tappar framhjulet när han attackerar lorenzo på insidan....finns inga regler mot det ju
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Dock är punkt 1 medvetet och då kommer frågan; är det mot reglerna att blockera linjen för andra förare så länge man inte kör dem av banan?

Håller med i ditt inlägg. Och kommer till samma slutsats som dig. D.v.s att det handlar om huruvida det är ett regelbrott att avsiktligt ta ett djupt spår för att störa en annan förare.

Vilken bestraffning fick Marquez när han tacklade Lorenzo i sista böj häromåret?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Så om jag förstått det rätt: 6p till Rossi fördel in i sista ronden. Rossi startar sist.. så Grattis JL till 2015 års mästerskapsvinst.... Edit.undrar om Stones, biaggi, Gibernau har ett litet dolt leende nu....

7p skiljer. Om Lorre blir tvåa, och Rossi 4:a, hamnar de på samma poäng totalt. Och då borde Lorenzo vinna, eftersom att han tagit fler segrar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ianonne kan ju precis som MM, ställa upp lite solidariskt för sin landsman. Okejrå, Valencia kan bli intressant då..
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
7p skiljer. Om Lorre blir tvåa, och Rossi 4:a, hamnar de på samma poäng totalt. Och då borde Lorenzo vinna, eftersom att han tagit fler segrar.
Ok... inte över än som sagt... men om det inte regnar måste troligtvis Rossi köra från sist till p2 för att kunna ta titeln... fördelen Rossi har är att för första gången på länge har han inget att förlora... så nu ska det bli intressant vad geten kan göra... han har väl gjort det förr vad jag mins...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Hittar inget om att det är förbjudet att driva en annan förare ut mot bankanten. Det fanns asfalt kvar. Om vi nu ska prata regler, så peka gärna på vilken annan som Vr ev brutit mot
Frågan blir alltså, orsakade mm sin egen vurpa genom att styra in i Vr, det fanns uppenbarligen mer yta att åka på än där rossis hoj var. Han var trots allt före mm.

Det ser kanske inte helt solklart ut, om man heter Rossi..

Hade det varit stoner...... Eh
.

Okey? frågar mig då, är folk blinda här på forumet? ser inte många av er vad som sker? Rossi får en bra utgång medans Marc kommer lång ut. Istället för att brappa så väntar Rossi in Marc för att blocka/tränga ut honom. Marc blir instängd men vill då försöka köra runt vilket Rossi inte tillåter å så inträffar denna soppa.

Sen är ju detta rejsing, snälla ni... om någon inte har någon med vmstriden å göra så e det ändå först å främst så att förarna slåss om placeringar på just denna rejsdagen. Dvs vid varje rejsdag så e alla lika mycket värda och får slåss om vinsten och topplaceringen lika mycket som de som leder poängtabellen.

Så bara föra att rossi leder tabellen å startar sist så ska de andra släppa fram honom som nån slags höghet?
 
Last edited:

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Dagens presskonferens via youtube om någon är intresserad (vet ej av vem och hur länge denna kommer finnas tillgänglig);

 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
VR borde veta bättre än att göra det han gör men säger till slut att han saktade ner MM. Hans mindgame från torsdagen funkade inte snarare tvärtom.
Jag skulle också bli arg om han som startar tvåa och älskar att fightas släpper förbi fyran utan minsta försök att komma igen för att sen slåss med mig utan minsta tanke på race-resultatet.

Det som jag äcklas av är att MM sitter på presskonferensen och säger att VR sparkade på honom när det syns att han inte gör det. Visst är dom bäst i världen på RR men att sparka på ett bromshandtag på en hoj som rör sig framåt och lutas samtidigt är knappast lätt. Alla verkar även glömt Assen där MM helt uppenbart kör VR av banan men klarar sig helt utan straff för att VR råkade klara sig.

Frågan är vad som händer om AI, AD eller Petrucci "råkar" störa JL nästa race.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste säga att Lin Jarvis är begåvad med en jävligt imponerande sträng blick. Han såg lite bister ut när Rossis manöver dök upp på skärmarna.

I övrigt, jävligt synd att Iannones Ducati storknade. Någon som sett något om vad som hände med den?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
and now for something completely different!

Bra kört av Petrucci! (6a)
Även Bradl (10a)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har sett repriserna många ggr nu. Under racet så var jag helt övertygad om att Rossi medvetet petade omkull MM.

Men nu är jag inte så säker. Kollar man på det i slowmo:n så ser det ut som att Marq ledsnar på att Rossi blocker och lägger sig mot honom och tänker pressa båda in i kurvan igen.
Nåntans där gissar jag att han även får sitt handtag mot nånting på Rossis hoj/ben. Rossis knuff/spark är nog en reflex och hade inte den skett så tror jag att Marq hade kört omkull ändå...

https://instagram.com/p/9QeOdaxrJC/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan ju dra slutsatsen av det här spektaklet till racehelg att Rossi pissade i motvind när han började med mindgames i torsdags. På samma sätt som Marquez har pissat i motvind hela säsongen när han försökt att köra hårt mot Rossi och varje gång ramlat omkull eller hamnat efter.

Rossi har sänkt sig själv lite här, men Marquez har sänkt sig själv en del han med, och Lorenzo framstod ju som en grinig 5-åring på presskonferensen.

Pedrosa var diplomatisk, körde skitbäst och var väl rent allmänt vad man förväntar sig av en atlet. Kan förstå att han surnade lite på presskonferensen. Håller tummarna för att han ska sopa banan med allt och alla andra på Valencia med.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ok Rossi gör en fuling och åker långsamt och brett, men brett får man åka så länge det finns plats utanför.
Att sen MM viker ner hojen in i Rossi är ju hans problem.
tjyv och rackarspel visst, men regelbrott? inte enligt mig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ok Rossi gör en fuling och åker långsamt och brett, men brett får man åka så länge det finns plats utanför.
Att sen MM viker ner hojen in i Rossi är ju hans problem.
tjyv och rackarspel visst, men regelbrott? inte enligt mig.

Race direction var av en annan åsikt. Rossis manöver orsakade, med lite hjälp av Marquez, en krasch. Att köra så att någon annan utsätts för fara är ett regelbrott, och det var det de dömde de 3 poängen för. Att köra brett är tillåtet, att köra brett för att störa någon annan är tillåtet sålänge det sker utan fara. Nu kraschade någon, då var där uppenbarligen fara.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och vad gäller JL och titeln, nu kommer han, även om han tar titeln, för alltid ha tagit den tack vare att Marquez sänkte hans rival Rossi. Lite på samma sätt som folk säger att Hayden aldrig förtjänade sin titel kommer folk säga att Lorenzo inte förtjänade den här.
 

Smagatusk

Guest

Det där är väl ingen källhänvisning till reglerna? Det är ju domen, och det är ju lite den vi diskuterar. Mike Webb säger där att det inte var någon kontakt med Rossi från MM`s sida, vilket det finns bildbevis för att det fanns.

Jaja... Skitsamma.

Lorenzo tar väl sin tredje VM-titel nu då, utan egen förtjänst. 2010 bröt Rossi benet, 2012 opererade Stoner foten och nu tog han hjälp av Marquez.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men frågan kvarstår, vad är regelbrottet?

.....

Det är ju inte så att VR gör någon vinglig, vinglig, kryssande manöver

VR gör ingen vinglig, kryssande manöver. Men han håller inte heller det normala spåret genom denna kurva och inte heller blicken där den förväntas vara i denna kurva. Han trycker MM utåt genom att drifta längre och längre ifrån den normala linjen samtidigt som han saktar in (och därmed tar ifrån MM den uppenbara möjligheten att åka in bakom). Han gör dessutom detta med blicken fäst vid MM, inte vid kurvans apex. Alltså hela tiden fullt medveten om var MM befinner sig. Ur detta kan man bara dra en rimlig slutsats, det vill säga att detta handlar om en i allra högsta grad planerad såväl som genomförd prejning.

Race Direction anser att detta bryter mot paragraf 1.21.2 i FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations, en paragraf som handlar om "irresponsible riding causing danger to other competitors". Denna regel har använts förr då någon har prejat någon, bl.a. i Jerez då Moto3-föraren Karel Hanika prejade Guevara av banan.

Men ALDRIG att någon kör 10 meter utanför racinglinjen!!!!!!!!!! OM Bradley Smith legat alldeles bakom Vale och Marc, hade han efter Vales heltokiga spår varit minst 50 meter före de båda om de klarat kurvan. Det skulle varit skoj att se Rossis varvid på det varvet; jag är övertygad om att han tappad långt mer än en sekund!

VR tappade ungefär tre sekunder på detta tilltag (jämfört med sin bästa varvtid). Tredje mellantiden ligger mitt i denna kurva där incidenten inträffade och mellantiderna visar att han tappar en sekund i sektorn före och två sekunder i sektorn efter. Att då babbla om ett avsiktligt brett spår för att få en bättre utgång ur kurvan blir minst sagt lite löjligt.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top