Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då har jag bara en fråga kvar och det är vad dom har GPSen till?
Min gissning är att GPS:en aktiveras när Race Mode väljs. Då utgår den från att du kör på bana och hojen räknar säkert ut hur du kör och vilken dämpning som behövs utifrån positionen på banan. På så sätt kan dämparna ställas in inför varje situation istället för under varje situation. Precis som på M1:eek:rna.

Fjädringen regleras endast utifrån IMU'n, bromstrycket och fordonets hastighet. GPS'en är inte involverad i regleringen av fjädringen. GPS'en används endast till dataloggning, alltså för att i efterhand kunna studera sina spårval.

Ingen i MotoGP reglerar något utifrån GPS då detta inte är tillåtet. De system som ändrar sig från kurva till kurva (ej fjädring då detta inte heller är tillåtet) hittar sin position med hjälp av tidtagningssystemet.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Svingen är ju helt ny och det blir tydligt med bilden som visar tre olika generationer.
Varför är den ändrad? För att bli bättre? billigare? För att få plats med avgasröret som ev skulle krockat med förra generationens sving vid en snabb anblick?
Du Alatalo brukar ju redogöra för att Yamaha har den bästa svingarmskonstruktionen. Upplys mig :)
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Fjädringen regleras endast utifrån IMU'n, bromstrycket och fordonets hastighet. GPS'en är inte involverad i regleringen av fjädringen. GPS'en används endast till dataloggning, alltså för att i efterhand kunna studera sina spårval.

Ingen i MotoGP reglerar något utifrån GPS då detta inte är tillåtet. De system som ändrar sig från kurva till kurva (ej fjädring då detta inte heller är tillåtet) hittar sin position med hjälp av tidtagningssystemet.

Har liknande på min eftermarknads TC, man ställer in meter efter en given punkt, och på så sätt har man olika inställningar vid olika kurvor osv.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Yamaha USA´s reklamrulle:

Kanske redan är upplagd?...nåja

Mina tankar, kul att Yamaha ger sig in i leken men på pappret så är de ju bara nu i "Nivå" med klassledarna.
Jämför man tekniskt mot ZX10R så är yamahan 2 kg lättare, men Yamaha har med nöd å näppe får upp Crossplane spisen till samma effekt/vrid som Kawan är specad å haft i vadå...3 år redan.

Så kul för Yamaha att nu vara i samma härad som ZX-10R, RSV4 och BMW´n vart senaste åren.

Jag e inte jättetänd, ser ingen "stor" utveckling framåt lr ens uttalad önskan att ta en tydlig No1 plats i Superbike klassen (för gatan). Yamaha har haft en grym chans att verkligen ta ett kliv ovanför resten...å spöa med sekunder, men de har nöjt sig med mindre.
Men vi får väl se när provkörningarna å tester benar ut det hela.

Låter kanske bitter men 190Kg fulltankad, 220Hk och det fina elektriska gizmoz hade ju givit oss en tydlig markering att man vill "leverera" mest, nu vart det mer...titta vi kan leka samma lek men inte mer (med reservation för el gizmos som faktiskt verkar vara lite nyskapande)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Svingen är ju helt ny och det blir tydligt med bilden som visar tre olika generationer.
Varför är den ändrad? För att bli bättre? billigare? För att få plats med avgasröret som ev skulle krockat med förra generationens sving vid en snabb anblick?
Du Alatalo brukar ju redogöra för att Yamaha har den bästa svingarmskonstruktionen. Upplys mig :)

Bästa vet jag inte, men det är uppenbart att det svingarmskoncept som använts i R1 2004-2014 också är det enda svingarmskoncept som just nu vinner i de större racingklasserna. Alla MotoGP-hojar och alla konkurrenskraftiga Superbikes har svingarmar med förstärkningarna på undersidan eftersom detta ger en placering av vridaxeln (den imaginära axel som svingen vrider sig runt då den utsätts för belastning) som anses gynna grepp vid fullt nedlägg.

Den sving som sitter i 2015 R1 är utan tvekan en kompromiss på grund av avgassystemet. Marknaden kräver ett sådant avgassystem, därför denna typ av svingarm. Vad som dyker upp i WSB återstår att se.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Yamaha USA´s reklamrulle:

Kanske redan är upplagd?...

Porrsnyggt filmat, men produktionen och kommentatorns klyschor var bara så uselt kitchiga och fåniga ... Ska man vara amerikan för att gå igång på sånt kanske? :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så här kommer Yamahas tillbehörs Akrapovic slip-on att se ut:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    158.2 KB · Visningar: 250

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
När kommer det dyka upp lite tester tror ni?

Ja nu längtar man tills man får läsa provkörningar och tester. Misstänker att de första börjar komma om en månad i utländsk press och inom 1-2 månad i svensk press.
Dock lär det ta ett tag till innan den har testats mot konkurrenterna misstänker jag.
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Ja nu längtar man tills man får läsa provkörningar och tester. Misstänker att de första börjar komma om en månad i utländsk press och inom 1-2 månad i svensk press.
Dock lär det ta ett tag till innan den har testats mot konkurrenterna misstänker jag.

Det gör jag också.
Borde den inte testas mot konkurrenterna inom en relativ snar framtid ändå? Det borde inte dröja allt för länge.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ska vi inte låta någon moderator ändra ämnesraden till "Nya Yamaha R1 2015" ?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Yamaha USA´s reklamrulle:

Kanske redan är upplagd?...nåja

Mina tankar, kul att Yamaha ger sig in i leken men på pappret så är de ju bara nu i "Nivå" med klassledarna.
Jämför man tekniskt mot ZX10R så är yamahan 2 kg lättare, men Yamaha har med nöd å näppe får upp Crossplane spisen till samma effekt/vrid som Kawan är specad å haft i vadå...3 år redan.

Så kul för Yamaha att nu vara i samma härad som ZX-10R, RSV4 och BMW´n vart senaste åren.

Jag e inte jättetänd, ser ingen "stor" utveckling framåt lr ens uttalad önskan att ta en tydlig No1 plats i Superbike klassen (för gatan). Yamaha har haft en grym chans att verkligen ta ett kliv ovanför resten...å spöa med sekunder, men de har nöjt sig med mindre.
Men vi får väl se när provkörningarna å tester benar ut det hela.

Låter kanske bitter men 190Kg fulltankad, 220Hk och det fina elektriska gizmoz hade ju givit oss en tydlig markering att man vill "leverera" mest, nu vart det mer...titta vi kan leka samma lek men inte mer (med reservation för el gizmos som faktiskt verkar vara lite nyskapande)

Även om den bara skulle vara level med dom andra tillverkarna så vinner den p.g.a:

* Crossplane
* Den ser coolast ut
* Det är en Yamaha

Frågor på det? :fyllisar
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Fan, är det nu det blir första gången man tjackar en splajdans sporthoj? Måste säga att suget på denna hoj är STORT just nu... :kär Visst, man var ju inte helt övertygad av lyktorna först, men det har som andra sagt växt på en. Om man ser det som en banhoj med gatförmåga så kan man ju bortse från den detaljen. :) Bilden som Goffen hade ovan inspirerar ju...

Fast det är vissa kriterier den måste uppfylla i min mening innan det ens blir talan om affär:
* Det ska vara MINST 175hk på slangen, inga jävla fantasihästar á la 2009 (som jämförelse S1000RR -10 ~180, R1 -09 knappa 150)
* Under 180kkr i pris, helst under 170kkr
* Elektronik-magin ska vara kanon
* Chassit ska vara exceptionellt
* Vikten får inte heller vara fria fantasier

Tall order?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Fan, är det nu det blir första gången man tjackar en splajdans sporthoj? Måste säga att suget på denna hoj är STORT just nu... :kär Visst, man var ju inte helt övertygad av lyktorna först, men det har som andra sagt växt på en. Om man ser det som en banhoj med gatförmåga så kan man ju bortse från den detaljen. :) Bilden som Goffen hade ovan inspirerar ju...

Fast det är vissa kriterier den måste uppfylla i min mening innan det ens blir talan om affär:
* Det ska vara MINST 175hk på slangen, inga jävla fantasihästar á la 2009 (som jämförelse S1000RR -10 ~180, R1 -09 knappa 150)
* Under 180kkr i pris, helst under 170kkr
* Elektronik-magin ska vara kanon
* Chassit ska vara exceptionellt
* Vikten får inte heller vara fria fantasier

Tall order?

Priset är det jag ställer mig tveksam till. Resten fixar de säkert. :fakta
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag jämförde 2015 och 2014 års modeller på http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/jamfor.aspx?codes=590682,545186

18 extra hk...................men 1000 varv upp i registret

3 Nm lägre (?) moment som dessutom ligger 1500 rpm högre upp i registret

7 kg lägre vikt är en rejäl bantning - Mycket av denna viktbesparing kommer förmodligen från avgassystemet.



Motortyp
vätskekylning, 4-takts, DOHC, framåtvinklad parallel 4-cylindrig, 4 ventiler
vätskekylning, 4-takts, DOHC, framåtvinklad parallel 4-cylindrig, 4 ventiler
Slagvolym
998cc
998cc
Borrning och slag
79.0 mm x 50.9 mm
78.0 mm x 52.2 mm
Kompression
13.0 : 1
12.7 : 1
Max effekt
147.1 kW (200.0hk) @ 13,500 rpm
133.9 kW (182.1hk) @ 12,500 rpm (without air-induction)
Max vridmoment
112.4 Nm (11.5 kg-m) @ 11,500 rpm
115.5 Nm (11.8 kg-m) @ 10,000 rpm
Smörjningssystem
Våtsump
Våtsump
Kopplingstyp
Våt, Flerskivig
Våt, våt, flerskivig, spiralfjäder
Förgasare
Bränsleinsprutning
Elektronisk bränsleinsprutning
Tändsystem
TCI (digital)
TCI (digital)
Startsystem
Elstart
Elstart
Transmissionssystem
Konstant ingrepp, 6-växlad
Konstant ingrepp, 6-växlad
Sluttransmission
Kedja
Kedja
Chassi
Ram
Aluminium Deltabox
Aluminium Deltabox
Fjädringssystem fram
Teleskopgaffel, Ø 43 mm
Upp-och-nervänd framgaffel, Ø 43 mm
Fjädringsväg fram
120 mm
120 mm
Castervinkel
24º
24º
Försprång
102 mm
102 mm
Fjädringssystem bak
Svingarm, (länkupphängning)
(länkupphängning), Monoshock
Fjädringsväg bak
120 mm
120 mm
Frambroms
Hydraulisk dubbel bromsskiva, Ø 320 mm
Hydraulisk dubbel bromsskiva, Ø 310 mm
Bakbroms
Hydraulisk enkel bromsskiva, Ø 220 mm
Hydraulisk enkel bromsskiva, Ø 220 mm
Framdäck
120/70 ZR17M/C (58W)
120/70 ZR17M/C (58W)
Bakdäck
190/55 ZR17M/C (75W)
190/55 ZR17M/C (75W)
Dimensioner
Totallängd
2,055 mm
2,070 mm
Totalbredd
690 mm
715 mm
Totalhöjd
1,150 mm
1,130 mm
Sitthöjd
855 mm
835 mm
Hjulbas
1,405 mm
1,415 mm
Min. markfrigång
130 mm
135 mm
Vikt (fulltankad)
199 kg
206 kg
Bränsletanksvolym
17 liter
18 liter
Oljetanksvolym
3.9 liter
3.7 liter
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Även om den bara skulle vara level med dom andra tillverkarna så vinner den p.g.a:

* Crossplane
* Den ser coolast ut
* Det är en Yamaha

Frågor på det? :fyllisar


Blev nog en öl för mycket nu :fyllisar
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Gillar verkligen denna nya R1!!

Äntligen en hoj som blivit till med funktion i tankarna. Den där kåpan lär nog funka kanon. Hela hojen känns på något sätt genomtänkt.

Det tillsammans med att dom låtit crossplane motorn finnas kvar (låter så på ljudet) gör denna till en vill ha hoj!!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top