KTM 1190 Adventure

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Grejer.jpg
Nu har jag skaffat lite saker jag ska montera:) Jag blev väldigt nöjd med värmehandtagen, jäklar vad skönt det var med värme i händerna:) Dock fick jag riva halva hojen för att komma åt kabeln man monterar sladdarna i, den var gömd innanför framlyktan och den var lite dryg att plocka loss. Blir inte kul att byta glödlampa när det tar 2 timmar att riva bort saker för att få loss lampan:p

Ergo sadeln var skön att sitta på och värmen funkade bra. Men värmen aktiveras via en extern knapp som man får montera vid 12 volts uttaget. Kändes lite billigt iom att hojen är så avancerad att man skulle kunna haft det i meny systemet som med handtagsvärmarna.

Det sitter en lampa som lyser i olika färger på knappen som aktiverar värmen och det är det väldigt svårt att se vilken funktion som är på. Den lyser för dåligt i dagsljus.


Jag fick äntligen mitt unifilter och var lite fundersam på hur det skulle se ut i burken. Filtret var lite små snuskigt men själva burken var ren och fin.
Filter.jpg

Blev lite förvånad att det inte fanns något damm eller vatten som man sett i vissa. Men jag har ju iofs kört väldigt lite offroad och inte kört i regn väder alls, så kanske lite tur med:p Det var iaf skönt att få unifiltret monterat så slipper man oroa sig i framtiden:p

Burk.jpg
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
MEN :huvet:huvet:huvet:huvet

View attachment 405669


hojen går som den ska men det är lite irriterande och Bike har tid först den 3/6 för 100 mila servicen...Bara att gasa å va gla???:confused:

Jag är väldigt säker på att problemet var så enkelt som att du starta handtagsvärmarna. För jag mekade en del med min cykel i helgen och fick general failure med iom jag testade så sakerna jag monterade funkade. Sen när jag plockade ihop hojen igen så starta den som inget och inga felkoder eller meddelande.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Låter bra:tummenupp har beställt handtagsvärmare nu så får se efter jag monterat dom om det försvinner. Visst är det märkligt att dom har värmarna i menyn och att man kan aktivera dom om man inga har monterade??
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Känner någon av er till en dongle + mjukvara som passar vår hoj? Skulle vara kul att själv kunna läsa felkoder samt nolla servicemätare etc i framtiden.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag gav ju lite beröm till vissa mekaniker tidigare i tråden, men jag tar tillbaka lite av den. Jag hade 80km kvar att köra visade min "fuel range", men jag fick bensin stop tyvärr. Jag kunde inte förstå varför, men jag fick svaret i helgen nu när jag mekade med min hoj.

När jag skulle montera av tanken så skulle jag stänga av båda bensinkranarna på tanken och märkte att en av kranarna redan var stängd. Jag ringde idag till mekanikern och frågade om dom grejade något med tanken vid 100 mil servicen och när garanti åtgärderna gjordes.

Dom hade lyft av tanken när dom fixade luftningen till tanken och då hade dom sen glömt att vrida på båda kranarna. Ganska irriterande iom jag fick bränsle stop när jag körde och jag påtalade detta för mekaniker och fick svaret: "Då blev det en miss där"

Man kunde ju faktiskt sagt ursäkta, men det är väl inte hela världen. Jag hittade 2 skruvar med som satt på fel ställe när jag rev hojen. Samt att jag frågade om vilken programvara jag hade och det visste han inte om han lagt in den nya eller inte. "Då det var mycket saker så mycket saker så kommer jag inte ihåg".

Jag tycker väl att det borde finnas nånstans om man uppgraderat systemet eller inte. Som sagt detta är väl inte hela världen, men känns som det slarvades lite:p
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Jag har det nya och det står helt plant på marken
View attachment 405975

Nej, det finns inga "nya" stöd, jag har samma stöd, och mitt liksom ditt står inte plant.
(Din platta är "tiltad" detta borde du se om du öppnar ögonen.)

Häng med nu!
Stödets platta är 4 cm diameter = ytan 12,5 cm².
Trycket på stödet ligger c:a 90 Kg, detta skall så bli 7,5 kg per /cm² (lagom tryck utan att gräva asfalt)
Eftersom plattan är sned och endast har en ytan av 1 cm² ligger mot mark, så blir trycket 90 Kg per cm².

Detta innebär nu att min cykel även gräver asfalt på jobbet, där asfalten är stenhård.
Så jag har nu tvingat svetsa på en platta, för att få den rak, samt fördela/minska trycket.

2014-05-20 15.14.46.jpg
 

d.ojja

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
2013, KTM 1190 Adv R & 2000, XR400R
Tyvärr suger Ktm på stöd, likadant på min gamla 990 Adv. Jag kör centralstödet istället och ska komplettera med en 2000020259.jpg nästa gång jag är på biltema..
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Nej, det finns inga "nya" stöd, jag har samma stöd, och mitt liksom ditt står inte plant.
(Din platta är "tiltad" detta borde du se om du öppnar ögonen.)

Nu är det ju så att dom byte ju stöd på recallsen, pga att det var något för klent material i öglan som håller fjädrarna. Så det var det jag menade med "nya stödet".
Då är väl mitt golv snett då, för på min bild ser det ut som det står plant. Sen går det ju skippa attityden med, för jag ser ingen poäng med det.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
View attachment 405976
Nu har jag skaffat lite saker jag ska montera:) Jag blev väldigt nöjd med värmehandtagen, jäklar vad skönt det var med värme i händerna:) Dock fick jag riva halva hojen för att komma åt kabeln man monterar sladdarna i, den var gömd innanför framlyktan och den var lite dryg att plocka loss. Blir inte kul att byta glödlampa när det tar 2 timmar att riva bort saker för att få loss lampan:p

Ergo sadeln var skön att sitta på och värmen funkade bra. Men värmen aktiveras via en extern knapp som man får montera vid 12 volts uttaget. Kändes lite billigt iom att hojen är så avancerad att man skulle kunna haft det i meny systemet som med handtagsvärmarna.

Det sitter en lampa som lyser i olika färger på knappen som aktiverar värmen och det är det väldigt svårt att se vilken funktion som är på. Den lyser för dåligt i dagsljus.


Jag fick äntligen mitt unifilter och var lite fundersam på hur det skulle se ut i burken. Filtret var lite små snuskigt men själva burken var ren och fin.
View attachment 405977

Blev lite förvånad att det inte fanns något damm eller vatten som man sett i vissa. Men jag har ju iofs kört väldigt lite offroad och inte kört i regn väder alls, så kanske lite tur med:p Det var iaf skönt att få unifiltret monterat så slipper man oroa sig i framtiden:p

View attachment 405978

Öppnade min igår (igen) och skulle kolla om den stod emot dammet med 2014 års luftburk... njaaa, inte direkt va IMG_6311.jpg
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Pratade med KTM och verkstaden idag, enl KTM så har dom någon filtersats (ej Uni) som hette DNA som är skumfilter som är med filterolja... Ska lämna in den runt midsommar och få det filtret samt ventilkoll igen. Lite surt, tror Ktm får dyra problem med dessa fel... Verkar slarvigt gjort och dåligt testat.

Blir nog bra med andra fiLter det jobbiga är att de inte håller samma serviceintervall, men jag börjar bli bra på att få bort tanken nu :)

Återkommer när jag vet mer... Kör vidare så länge men i lite mindre dammiga miljöer, har blåst rent pappfiltret och gjort rent insuget i väntan...
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Vilken attityd menar du? Är det recalls på den också?
Du glömde däremot tacka för undervisningen :D

Som du inte skulle veta vad jag refererar till med attityd?:)

Enda anledningen du ville ha en bild var ju för att du ville läxa upp mig om detta. Du kunde ju bara skrivit på ett trevligt sätt att du är säker på att jag sett fel och att jag bör kolla det mer noggrant. Istället för att skriva att jag måste "öppna ögonen" med tendens till att vara halv spydig. Men det kan ju vara ditt sätt att vara rolig.

Jag har inga problem med att ha fel, men det ser inte ut som att stödet är snett på min bild. Men jag får väl kolla på en plan yta som jag vet är jämn. 100 år gammal betong ger väl kanske inte en rättvis bild på det hela.

Sen varför skriver du att det inte finns nya stöd och sen undrar om det var recalls på det. Då fanns det ju nya stöd som jag sa, sen om felet med plattan återstår på båda är ju en annan femma.

Det enda som störde mig lite är att jag tog mig tid att ta kort och ladda upp det när du redan bestämt dig att jag har fel och kunde sagt det innan, istället för att slösa bort min tid och tiden för att skriva svar på det här.

Jag håller till på detta forumet för att få hjälp/information och försöka bidra med hjälp/information dom gångerna jag kan. Om jag inte har något trevligt att säga eller kan bidra så skriver jag inget. Dom 10 minuterna jag förlorat på detta totalt är inte hela världen, men det är principen som gör att jag finner detta lite drygt.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Öppnade min igår (igen) och skulle kolla om den stod emot dammet med 2014 års luftburk... njaaa, inte direkt va View attachment 406148
Detta var ju ganska tråkigt att se. Verkar ju som att 2014 års burk inte alls har problemet löst. Det märkliga är att jag nämnde detta felet med luftburken när jag bokade service och då sa dom att dom inte hört nåt alls om detta. Så känns som dom försöker mörka problemen lite.
Problemet existerar ju men det är ingen som verkar vilja prata om det, iaf inte handlare:p
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Fy fan det där ser illa ut
Men om orginal filtret är det där på bilden längre upp så förstår jag så ser mitt luftfilter ut till min gamle Opel Astra köpt på biltema å de filtret ja de e fan inte tätt

hmmmm undrar om biltema sponsrar ktm ?? :va:dummer
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top