KTM 1190 Adventure

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Som du inte skulle veta vad jag refererar till med attityd?:)

Enda anledningen du ville ha en bild var ju för att du ville läxa upp mig om detta. Du kunde ju bara skrivit på ett trevligt sätt att du är säker på att jag sett fel och att jag bör kolla det mer noggrant. Istället för att skriva att jag måste "öppna ögonen" med tendens till att vara halv spydig. Men det kan ju vara ditt sätt att vara rolig.

Jag har inga problem med att ha fel, men det ser inte ut som att stödet är snett på min bild. Men jag får väl kolla på en plan yta som jag vet är jämn. 100 år gammal betong ger väl kanske inte en rättvis bild på det hela.

Sen varför skriver du att det inte finns nya stöd och sen undrar om det var recalls på det. Då fanns det ju nya stöd som jag sa, sen om felet med plattan återstår på båda är ju en annan femma.

Det enda som störde mig lite är att jag tog mig tid att ta kort och ladda upp det när du redan bestämt dig att jag har fel och kunde sagt det innan, istället för att slösa bort min tid och tiden för att skriva svar på det här.

Jag håller till på detta forumet för att få hjälp/information och försöka bidra med hjälp/information dom gångerna jag kan. Om jag inte har något trevligt att säga eller kan bidra så skriver jag inget. Dom 10 minuterna jag förlorat på detta totalt är inte hela världen, men det är principen som gör att jag finner detta lite drygt.

Text nedan är inte skrivit av mej, det är micke_gbg som varit lustig

Jag ber om ursäkt:( jag vet att jag kan vara en skitstövel ibland. Ska bättra mig:fyllisar Det är så att jag aldrig blir helt nöjd bara.
 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
luftburk... njaaa, inte direkt va View attachment 406148

Okej intressant, jag kolla på en tube, där dom moddar om burken så gott det går:
https://www.youtube.com/watch?v=fuRnsOA9x7w

Hela burken är felkonstruerad, ingen annan fordonstillverkare bygger så generalt-fel! Den burken kan aldrig bli tät.
De har byggt den på samma sätt som "dammsugar-principen", där skyvar men ner filtret, och ett simpelt, släpper den genom lite damm så är inte det hela världen då det är en turbinmotor i den.

Så på denna "eminenta" konstruktion finns det tre svaga punkter, där det alltid kommer att läcka mer eller mindre. Jag vill se filtrets gummikant klämd mellan två ytor, inget annat trams, men KTM valde en annan väg, riktigt uselt eller skandalöst illa!

screenshot.16.jpg
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Micke, du kan ju posta en bild på din motor-båge :gnissla där "öronen" inte stämmer med fästet
Jag kolla på den tuben igen, där sitter det skruv i de fästöglorna, som inte når på din.

PS: min tuta sluta fungera idag. Jag hade en Puch Florida från -67, där fungera tutan än idag :D

Se bild

screenshot.26.jpg
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Haha, vafan e detta?? de e ju helt fantastik det här...KTM rules:Bugar men nu har jag ju sparat 7 gram i vikt iaf..

Tänk så mycket som man inte ser som är galet då? det blir väl så att man byter hoj innan garantin går ut,det blir nog billigare i längden.

Ktm borde hyra in ett gäng Kineser som skruvar ihop hojarna istället, så att det blir lite ordning på torpet för sämre än så här blir det nog inte..

Synd på en sådan trevlig hoj annars:gnissla
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Okej intressant, jag kolla på en tube, där dom moddar om burken så gott det går:
https://www.youtube.com/watch?v=fuRnsOA9x7w

Hela burken är felkonstruerad, ingen annan fordonstillverkare bygger så generalt-fel! Den burken kan aldrig bli tät.
De har byggt den på samma sätt som "dammsugar-principen", där skyvar men ner filtret, och ett simpelt, släpper den genom lite damm så är inte det hela världen då det är en turbinmotor i den.

Så på denna "eminenta" konstruktion finns det tre svaga punkter, där det alltid kommer att läcka mer eller mindre. Jag vill se filtrets gummikant klämd mellan två ytor, inget annat trams, men KTM valde en annan väg, riktigt uselt eller skandalöst illa!

View attachment 406214

Dom moddar inte utan installerar ett UNI-filter kit. Tror som du att det tätar för dåligt mellan filter och boxen, i kombination med för högt lufttryck så suger den in damm...
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Micke, du kan ju posta en bild på din motor-båge :gnissla där "öronen" inte stämmer med fästet
Jag kolla på den tuben igen, där sitter det skruv i de fästöglorna, som inte når på din.

PS: min tuta sluta fungera idag. Jag hade en Puch Florida från -67, där fungera tutan än idag :D

Se bild

View attachment 406218

Når inte skruven gummifästet? Då är tanken felmonterad, förmodligen från återförsäljaren?
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Når inte skruven gummifästet? Då är tanken felmonterad, förmodligen från återförsäljaren?

Det finns inga skruvar ditsatta alls, är tanken inte monterad från fabrik?? Det är väl bara styre och framlampa + lite annat kanske som dom behöver montera hos återförsäljarn??
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det finns inga skruvar ditsatta alls, är tanken inte monterad från fabrik?? Det är väl bara styre och framlampa + lite annat kanske som dom behöver montera hos återförsäljarn??

Dom lyfter tydligen på tanken när dom fixar luftningen till tanken sa mekanikern som fixade recalls på min hoj. Så den kan hända att dom glömt skruva dit dom skruvarna igen.

För att montera framlampan måste du riva tanken och en del plast för att komma åt dom 4 skruvarna som håller den. Men den bör väl vara monterad på fabriken?
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Det finns inga skruvar ditsatta alls, är tanken inte monterad från fabrik?? Det är väl bara styre och framlampa + lite annat kanske som dom behöver montera hos återförsäljarn??

Tanken och lampan e så klart monterad... Men som sagts så lyfter de säkert tanken för att fixa någon av recallsen. Har lyft tanken två ggr själv och den är lite meckig att få dit sita biten. Har du vanliga eller R? Kan bågen/fästet vara felmonterad? Fixa nått foto och lägg upp...

Edit; R såg jag av din profil... Om inte tankfästet når bågen eller är det bara skruvarna som saknas? Du borde se i den orangea lacken om det var några skruvar som legat emot, blir väl lite märken undertill i lacken. Det svarta fästet skall ligga dikt an mot fästet.
 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Edit; R såg jag av din profil... Om inte tankfästet når bågen eller är det bara skruvarna som saknas? Du borde se i den orangea lacken om det var några skruvar som legat emot, blir väl lite märken undertill i lacken. Det svarta fästet skall ligga dikt an mot fästet.

Tomas, titta på dina egna gummi-fästen. Har dessa åkt ner nån centimeter, nu med m-bågen?
Jag såg en annan KTM R idag, bågens fäste sitter för långt ner, så om micke drar ned dessa mot bågens örnon,
så åker gummi-blocken neråt och nästan ramlar ur sitt säte, är de med?
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
kolla på sidan 74 i verkstadsboken...gummina ligger an fästena och glider ner från tanken.Men det kan ju vara så att gummina är styrningar eller gör att staga fast tanken så den inte kan röra sig...ett projekt imorgon -att plocka ner skiten å titta.

Namnlös.jpg
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
kolla på sidan 74 i verkstadsboken...gummina ligger an fästena och glider ner från tanken.Men det kan ju vara så att gummina är styrningar eller gör att staga fast tanken så den inte kan röra sig...ett projekt imorgon -att plocka ner skiten å titta.

View attachment 406287

Säkerligen bara för att staga upp nedre delen. Tanken sitter stadigt utan skruvarna. Tanken är ju fäst med en övre centrumbult ovan tanklocket samt två skruv ned mot sadeln (samma som sadeln hakar i)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
kolla på sidan 74 i verkstadsboken...gummina ligger an fästena och glider ner från tanken.Men det kan ju vara så att gummina är styrningar eller gör att staga fast tanken så den inte kan röra sig...ett projekt imorgon -att plocka ner skiten å titta.

View attachment 406287

Testa att släppa skyddsbågens fästen något, kanske den som är lite för långt ned infäst i de bakre fästena...
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Tanken sitter stadigt utan skruvarna.

Nu kom vi till kärnan.
Bågen behöver inte tanken, tanken behöver inte bågen - då den sitter ändå Och dessa skall inte ha kontakt!

Dom har ritat den bågen fel, öronen skall inte finnas öht.!
Varför? När bågen tar upp en krasch, skall inte tanken följa med bågen, direkt olämpligt då tanken som är av plast har stor chans att spricka i sömmar, gjutningar eller fästen.

I min värld blir det så, men jag är ingen raketforskare, fast jag kör KTM f.n

OCH! Detta kom KTM-Teamet på själva till slut, så Mickes cykel är det första riktiga exet In Hole World - alla ni andra får lämna in på recalls, eller så kommer det en flygtekniker från Austria och demonterar loss skruvarna på plats! :D
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Nog ingen fara, tror fästet bara är styrspår och vibrationsdämpare, gummiklacken är bara ditklämd och släpper nog vid en omkulläggning. image.jpg
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Nog ingen fara, tror fästet bara är styrspår och vibrationsdämpare, gummiklacken är bara ditklämd och släpper nog vid en omkulläggning. View attachment 406302

Nej, "gummiklacken" fungerar inte som vibrodämpare eller nånting, titta på den igen så ser du.
Gummidämparen är konisk och har glidit ur sitt säte, då bågens fäste sitter fel, den är lös/frisläppt från tanken och gör ingen som helst nytta, (rent teoritiskt gör den skada då krashen tar med sej tanken )

Det fästet är endast ämnat för min Adv. då den håller fast sido-plast-kåpan. Det blir ju onödigt dyrt för tillverkaren att gjuta två former på tankarna, därför finns den "blindtarmen" på eran R.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Orkar inte diskutera detta längre! -lös problemet själv, ville bara hjälpa "Micke"... Håller med föregående, jobba lite med din attityd!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top