KTM 1190 Adventure

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Nån annan som känner igen dessa "buggar"?

1. Körinställningarna ändrar sej själv ibland. "Sportläge blir till street" & "Comfortfjädring blir till hård"

2. Fel vinkel på fotstödets platta, den gör fula märken i asfalten.

3. Tomgången ligger högt, 2200 varv vid start, sjunker ner till 1500.

4. Sexans växel har ett annat ljud, ligger man i 110-130 på sexan, så kommer det ett ristande ljud känns inte rätt i mina öron

5. Neutral-läget, känns inte distinkt i växeln
 
Last edited:

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Hjälmen hade jag till vattenskotern när vi var ute å busade i vågorna,men lite märkligt att det är exakt samma färgsättning på dom.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Hjälmen hade jag till vattenskotern när vi var ute å busade i vågorna,men lite märkligt att det är exakt samma färgsättning på dom.

Aha.. tur.
Berätta nudå, hur var den att köra om du jämför mot BMW'n och din gamla TurboFazer?
Vågat utmana MSC'n än?
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Nu har jag avverkat hela 26 mil :yoparty och hojen går riktigt bra, riktigt välbalanserad och det går att åka långt på bakhjulet :hihi

MEN :huvet:huvet:huvet:huvet

20140515_165923.jpg


hojen går som den ska men det är lite irriterande och Bike har tid först den 3/6 för 100 mila servicen...Bara att gasa å va gla???:confused:
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Om det är någon som är intresserad så har jag ett gps fäste och en gps bag till salu. Jag föredrar det andra fästet så sakerna hamnar ovanför mätarna istället för på styret.
Så är nån taggad på det så dra ett pm, går ju skicka med schenker med för ca 49kr. Fästet är provmonterat, men bagen är inte provad. Så det är nyskick på dom. Dom kostar ca 700kr nytt.

http://shop.ktm.com/se_en/powerparts/navigation/bracket-for-gps-pda-bag.html
http://shop.ktm.com/se_en/powerparts/navigation/gps-pda-bag-large.html

Vilket fäste ska du byta till? Har du tänkt byta till "KTM MOUNTING FOR GPS BRACKET 60312992044" så tycker jag att du ska tänka om och välja touratechs fäste istället :)

Hade ktms powerparts fäste först på min. För det första så är det VÄLDIGT plastigt, sedan så vibrerar gpsen alldeles för mycket när man kör... Speciellt om du har en låsbar gpshållare också.

Jag hade även sån otur att jag träffade en trädgren som slog till gpsen och bröt sönder hela plastfronten som en konservburk... Inte nog med det så spräckte gpsen instrumenthuset :brinnerup:4skrika:mad::huvet


Touratechs fäste är inte heller perfekt då även det vibrerar, men inte en bråkdel av vad ktms fäste gör. Sedan sitter touratechs fäste monterat och fastskruvat under hela instrumentet och inte bara i överkant som på ktms fäste.





Nu har jag avverkat hela 26 mil :yoparty och hojen går riktigt bra, riktigt välbalanserad och det går att åka långt på bakhjulet :hihi

MEN :huvet:huvet:huvet:huvet

View attachment 405669


hojen går som den ska men det är lite irriterande och Bike har tid först den 3/6 för 100 mila servicen...Bara att gasa å va gla???:confused:

Gött :tummenupp

Åk in till bike och fråga om dom kan kolla snabbt med datorn vad som är fel, det tar dom max 5min.

"General Failure" kommer upp när du vrider på tändningen, va? Cykeln gör en "självdiagnos" varje gång man vrider på tändningen.

Kolla så att allt elektriskt fungerar, har du tex värmehandtag och kabeln har åkt ut så får du felkoden "general failure" :fakta... Men det kan vara nästa vad som helst.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Jag har en tanke på att det är något med värmehandtagen..fastän jag inga har :3freak..

Jag hade kollat runt i menyn och blev lite förvånad när jag kom fram till handtagsmenyn...gött tänkte jag och satte på värmen
körde en stund men när ingen värme kom så stannade jag hojen och kikade på handtagen men där fanns inga kablar så lite besviken så vred jag på tändningen för att köra vidare och då kom felkoden..

Ska beställa från www.ktmtwins.com via en mellanhand i usa (139 dollar mot 2500kr här i Sverige) ett par original handtagsvärmare, så Bike kan koppla ihop dom med hojen vid servicen..
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Vilket fäste ska du byta till?

Touratechs fäste är inte heller perfekt då även det vibrerar, men inte en bråkdel av vad ktms fäste gör. Sedan sitter touratechs fäste monterat och fastskruvat under hela instrumentet och inte bara i överkant som på ktms fäste.

Touratechs har jag köpt, fick det på posten i veckan så ska montera det idag är tanken:) Jag gillade touratechs mer iom det sitter högre upp och ktm fästet gömms bakom min tankväska.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Nån annan som känner igen dessa "buggar"?

1. Körinställningarna ändrar sej själv ibland. "Sportläge blir till street" & "Comfortfjädring blir till hård"

2. Fel vinkel på fotstödets platta, den gör fula märken i asfalten.

3. Tomgången ligger högt, 2200 varv vid start, sjunker ner till 1500.

4. Sexans växel har ett annat ljud, ligger man i 110-130 på sexan, så kommer det ett ristande ljud känns inte rätt i mina öron

5. Neutral-läget, känns inte distinkt i växeln

1. Har märkt att om jag kör i sportläget och stänger av hojen så startar den upp i street. Vet ej om det skall vara så?

2. Har du det nya stödet som man får på garantin? Jag har det nya och det står helt plant på marken.

3. Detta har jag inte kollat eller tänkt på.

4. Jag har ingen skillnad i ljud på min vad jag kan höra.

5. Man känner tydligt att man har neutral i på min hoj.

Problemen du verkar ha på punkt 4-5, så skulle jag nog boka en tid och få nån att kolla på det. För det låter ju inte bra.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Här måste jag ta KTM i försvar, 26 mil är ändå en aktningsvärd sträcka, man kan ju inte räkna med att grejerna skall hålla i all evighet.
Vet att du är lite sarkastisk nu, men problemen beror med störta sannolikhet på att han aktiverade hantagsvärmarna när han inte har några.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
1. Har märkt att om jag kör i sportläget och stänger av hojen så startar den upp i street. Vet ej om det skall vara så?

2. Har du det nya stödet som man får på garantin? Jag har det nya och det står helt plant på marken

Okej min stanna oftast kvar i "sport" - detta skall inte ändra sig. Det är TDC som skall "nolla sej".
Intressant.. Challe, kan du inte ta en bild på ditt stöd är du snäll.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Tillbaka efter 4 dagars grusbus på Gotland... Återstår att se vilket skick hojen är i efter tvätt. Har luftburken hållit tätt nu så kommer aldrig något damm kommit in!
image.jpgimage.jpg
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
1. Har märkt att om jag kör i sportläget och stänger av hojen så startar den upp i street. Vet ej om det skall vara så?

2. Har du det nya stödet som man får på garantin? Jag har det nya och det står helt plant på marken.

3. Detta har jag inte kollat eller tänkt på.

4. Jag har ingen skillnad i ljud på min vad jag kan höra.

5. Man känner tydligt att man har neutral i på min hoj.

Problemen du verkar ha på punkt 4-5, så skulle jag nog boka en tid och få nån att kolla på det. För det låter ju inte bra.

1. Be verkstaden peta in senaste mjukvaran. Min var likadan innan årets service, nu behåller den inställningen!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top