Feminism i ett nötskal

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vad hakar du upp dig på dåvarande ROKS ledning för? Är de talespersoner för alla feminister?

Tror inte det va....

Därför att detta även vävdes in i FI vid förra valet där flera av de på ledande positioner delade och upprepade dessa åsikter.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu har jag ingen som helst aning om hur och varför feministerna kallade män för djur, men det finns ju väldigt icke-feministiska män som gör den liknelsen också. Som personaldirektören på Silja Line, som ansåg att kvinnor måste tänka på hur de dricker för att inte bli våldtagna, det om något säger väl "Män är djur, de kan inte kontrollera sin instinkter och hjälpa hur de beter sig". Jag känner nog ingen med feministiska åsikter som skulle säga att män är djur, tvärtom, högt utvecklade varelser som bör kunna ansvara för sina egna handlingar.

Det där är ju bara sjukt då många kvinnor som blir våldtagna inte klär sig utmanande. Åldrarna på de våldtagna kvinnorna har ju ett ålderspann mellan barn och uppåt 80-90 och då tror jag inte dessa äldre kvinnor har klätt sig speciellt utmanande.
Det är som att säga att det är ett barns fel att det blir utnyttjat för att pedofilen påstår att 6-åringen flirtade med honom och tog initiativet.
Man blir förbannad.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Men om intelligenta människor tenderar att vara mer liberala (vilket de är), så måste ju det innebära att i takt med att människan ökar i intelligens så ökar även förmågan att vara "inkluderande"?
Sannolikt! Vi kan i alla fall se trenderna i världen över tid: vi blir klokare, vi blir mindre våldsbenägna samt mer inkluderande.


den STORA nackdelen som jag ser det är att konsekvensen av detta skulle vara att de yngre skulle vara smartare än mig! Så troligen är teorierna fel!
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Men jösses... hur många feminister har kallat män för djur? På rak hand känner jag bara till ett enda tillfälle. Denne enstaka feminist ledde ju kvinnojourernas riksorganisation eller något liknande (rätta mig här om jag har fel Blueridge). Konsekvensen blev ett strömavhopp av kvinnojourer från den organisationen.

Vad hakar ni upp er på det för?
Dessutom är det väl egentligen djuren som skulle känna sig kränkta!?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sannolikt! Vi kan i alla fall se trenderna i världen över tid: vi blir klokare, vi blir mindre våldsbenägna samt mer inkluderande.


den STORA nackdelen som jag ser det är att konsekvensen av detta skulle vara att de yngre skulle vara smartare än mig! Så troligen är teorierna fel!

Man får leva på undantagen. ...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det där är ju bara sjukt då många kvinnor som blir våldtagna inte klär sig utmanande. Åldrarna på de våldtagna kvinnorna har ju ett ålderspann mellan barn och uppåt 80-90 och då tror jag inte dessa äldre kvinnor har klätt sig speciellt utmanande.
Det är som att säga att det är ett barns fel att det blir utnyttjat för att pedofilen påstår att 6-åringen flirtade med honom och tog initiativet.
Man blir förbannad.

Var kom klädsel ifrån?
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Och du kan inte föra en vettig diskussion utan att börja kalla folk dumma i huvet. :hej

Kul att se att vissa inte klarar av att en tjej kommer in och säger sin mening utan att hon ska bli påhoppad (ni som för en vettig diskussion utan name calling göra sig icke besvär att ta åt sig).

Jo. Men jag tycker det ar ganska motbjudande :)krengt) nar nagon vander pa det jag sager till den grad att dom forsoker fa mig att se illa ut. I det har fallet har jag visst en sned kvinnosyn.

Att kalla henne dum i huvudet var val lite korkat da hon kanske forstod vad hon skrev.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Han menar nog snarare att finns det nu en våldtäktsman i mängden så är det inget de kan göra något åt, deras alt. skulle ju vara punktmarkering på precis varje enskild snubbe. Sen att även kvinnor kan göra något åt att inte bli offer är ju en ganska känslig sak, det spänner sig ju ifrån att inte ligga däckad naken i en kåkstad till kroppsspråk.

Men sen kan man ju välja att se det på ett helt annat vis om man nu ger sig fasen på det.

Det handlar givetvis inte om att någon annan ska skydda dem, men att säga "gör såhär så slipper ni bli våldtagna" tolkas det lätt som "följer ni inte det får ni skylla er själva" och mer skuldbeläggande på våldtäktsoffer är det sista vi behöver.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Därför att detta även vävdes in i FI vid förra valet där flera av de på ledande positioner delade och upprepade dessa åsikter.

Inte ens feministiskt initiativ representerar alla feminister... långt ifrån... hur många procent fick de i det valet förresten?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det handlar givetvis inte om att någon annan ska skydda dem, men att säga "gör såhär så slipper ni bli våldtagna" tolkas det lätt som "följer ni inte det får ni skylla er själva" och mer skuldbeläggande på våldtäktsoffer är det sista vi behöver.

Visst, det är fritt att tolka som man vill, bättre skulle ju vara att försöka sig på att förstå vad som egentligen menas.

Men om jag ligger däckad på en parkbänk under en marknad i valfri sydeuropeisk storstad, med en plånbok på magen, förtjänar jag att bli rånad?
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
I vilket fall som helst..

Visst finns det stora problem med jamnstalldhet ute I varlden, aven lite I lilla sverige

Men dessa attack feminister som inte forstar att det faktiskt finns skillnader mellan konen, bade fysikt och psykiskt, och att man ar battre vissa och kvinnor pa andra saker tillfor inget i debatten.

Att sen ga och bli krangt over ditten och datten ar sa sjukt javla drygt att man far spader. Men det ar val sa att dessa kommer bli krankta i vilket fall som helst sa jag kommer fortsatta att anvanda gamla uttryck som tex "kastar som en flicka", och vill nagon kanna sig krangt sa kan dom det.


Vilke javla dryg trad, att jag bara orkar :död
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Bifogat

  • 00-pussy-riot-17-08-12b.jpg
    00-pussy-riot-17-08-12b.jpg
    198.3 KB · Visningar: 27
  • 33701.jpg
    33701.jpg
    34.4 KB · Visningar: 22
  • judith-butler-1997-3-gerald-zoerner.jpg
    judith-butler-1997-3-gerald-zoerner.jpg
    100 KB · Visningar: 19
  • 1523-simone-de-beauvoir.jpg
    1523-simone-de-beauvoir.jpg
    101 KB · Visningar: 23

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
I vilket fall som helst..

Visst finns det stora problem med jamnstalldhet ute I varlden, aven lite I lilla sverige

Men dessa attack feminister som inte forstar att det faktiskt finns skillnader mellan konen, bade fysikt och psykiskt, och att man ar battre vissa och kvinnor pa andra saker tillfor inget i debatten.

Fast... grejen är ju att du inte är automatiskt t ex starkare än alla kvinnor för att du är man. En enskild kvinna skall ju inte behandlas efter hur hennes kön statistiskt sett presterar på vissa grejer.

Det finns nog även många fördomar om vad man och kvinnor är biologiskt lämpade till. Det är ju lite konstigt att kvinnor ofta är bättre på sådant män tycker är tråkigt att utföra....
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är sånt som tas upp, klädsel, beteende, hur mycket tjejen dricker osv.
Om varorna ligger framme på ICA har man väl rätt att stjäla dem? Annars borde de ju låsa in dem eller?

Jaså, om jag inte låser hojen så har du rätt att ta den?

Man begränsar möjligheten till att drabbas av rovdjur, jag låser hojen och du ligger inte naken i slottsparken klockan 3 på morgonen, antar jag.

Det betyder inte att det är mitt fel om hojen stjäls eller ditt om du blir våldtagen.

Tråkigt att man måste göra insatser för denna ytters lilla grupp, absolut.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast... grejen är ju att du inte är automatiskt t ex starkare än alla kvinnor för att du är man. En enskild kvinna skall ju inte behandlas efter hur hennes kön statistiskt sett presterar på vissa grejer.

Det finns nog även många fördomar om vad man och kvinnor är biologiskt lämpade till. Det är ju lite konstigt att kvinnor ofta är bättre på sådant män tycker är tråkigt att utföra....

Faaast är man dålig på något är det ju i regel tråkigt...

Men det där är övergående, numera är män och kvinnor lika usla på allt.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
I vilket fall som helst..

Visst finns det stora problem med jamnstalldhet ute I varlden, aven lite I lilla sverige

Men dessa attack feminister som inte forstar att det faktiskt finns skillnader mellan konen, bade fysikt och psykiskt, och att man ar battre vissa och kvinnor pa andra saker tillfor inget i debatten.

Att sen ga och bli krangt over ditten och datten ar sa sjukt javla drygt att man far spader. Men det ar val sa att dessa kommer bli krankta i vilket fall som helst sa jag kommer fortsatta att anvanda gamla uttryck som tex "kastar som en flicka", och vill nagon kanna sig krangt sa kan dom det.


Vilke javla dryg trad, att jag bara orkar :död

Givetvis finns det skillnader mellan könen. Att män och kvinnor har olika förutsättningar för att bli bra på olika saker är inte samma sak som att det ena könet är bättre på det än det andra.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Givetvis finns det skillnader mellan könen. Att män och kvinnor har olika förutsättningar för att bli bra på olika saker är inte samma sak som att det ena könet är bättre på det än det andra.

Ursäkta?

Du utgår ifrån att en grupp erhåller träning men inte den andra?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top