Zxr750 89-90

zxr_mange

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
zxr
står i köptankar av en zxr 750 89-90 och undrar lite om dom så som fel o brister samt vad som kan krångla på dom och vad man ska kolla efter vid köp?
bara så man vet lite...

På klassiskt Kawa-manér är insugsventilerna lite känsliga. Inte som de tidigare GPz & GPX-modellerna, men ändå. Bytte samtliga på min vid renovering 2002, inga avgas behövde bytas.

Hojen är rätt gammal och man måste lyfta kamaxlarna för att justera ventiler. Gängorna i överfallen tar slut....insatsgänga går bra dock.

Generatorn är remdriven och remmen är nog inget som bytts på länge då det "krävs" specialverktyg för att justera spänningen på den. Gnisslar den går det iofs bra att spraya den med lite WD40 så blir det tyst.

På min har nåt hänt med kopplingen som gör att snabba starter är uteslutet om den inte ska låta som en stenkross, men kör man som folk funkar den bra. Förmodligen sliten och har för stort spel. Testas genom att slarva med kopplingen samtidigt som man har lite mer varv från stillastående.

Välbyggd och aningen tung hoj i övrigt som går å går.....

zxr_mange skrev:
står i köptankar av en zxr 750 89-90 och undrar lite om dom så som fel o brister samt vad som kan krångla på dom och vad man ska kolla efter vid köp?
bara så man vet lite...
Titta annars på 92:orna, dom är roligast utrustade original vad jag hört.

zxr_mange skrev:
skiljer det nåt vidare på dom? altså en 89,a mot 92,a
Ja, en hel del. Till att börja med 15 hkr mer i motorn på 92:an om den inte är strypt till 80 hkr-variant (svindyrt att fixa). Motorn är dessutom mera kortslagig...Sen är faktiskt den nyare hojen nästan 10 kg tyngre :kocko

Utseendemässigt skiljer det åxå en del, men bakfjädringen är nog fortfarande lika stötig :rolleyes:

För intresseklubben kan jag säga att det skiljer mellan 89 och 90 redan. Det sitter bl.a. lite olika sving och andra småsaker samt 90:an är nåra kilo lättare.

Last edited:
Jåke skrev:
Ja, en hel del. Till att börja med 15 hkr mer i motorn på 92:an om den inte är strypt till 80 hkr-variant (svindyrt att fixa). Motorn är dessutom mera kortslagig...Sen är faktiskt den nyare hojen nästan 10 kg tyngre :kocko

Utseendemässigt skiljer det åxå en del, men bakfjädringen är nog fortfarande lika stötig :rolleyes:

För intresseklubben kan jag säga att det skiljer mellan 89 och 90 redan. Det sitter bl.a. lite olika sving och andra småsaker samt 90:an är nåra kilo lättare.
Annat bakdrev oxå märkte jag när jag trodde mina grejer kom från en -90 :4skrika
Det var från en -89

/Danne

zxr_mange skrev:
oki.. jag tackar för det... men utseende mässigt så får jag säga att 89 .orna är klart snygga...

nje vet inte om jag kan hålla med om det där med att 89-90 ska vara snyggaren än 91-91.....
det ända som krånglade på min kawwa var att man kunne få i friläge mellan ettan å tvåan i bland. men kawworna är ju inte kända för deras lådor heller

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman