zxr 750 -92 frågor......

lurvensudd

lurvensudd
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
BMW R60-67,TLS
Tja.. Tänkte bara höra om det finns någon som kan denna hoj och vet hur den beter sig ?
Det är en zxr 750-92 och den är snart ihopplockad under mån av tid från mestadels lösa delar. Motor med tillbehör är dock från en & samma hoj.

Den ena funderingen jag har är om ngn vet hur bränslepumpen ska jobba då det är en förgasarmotor ?
(Räcker det inte med fallhöjd från tanken ? Varför förgasare ?). Jag har haft en zx9 -99 tidigare och kan inte minnas att jag nånsin hörde surret från en bränslepump.. ? Vad triggar pumpen ?

När jag gick igenom förgasarna så upptäckte jag två små hål borrade vid sidan om nålen i varje trottel, förgasarna är Kehin vacuumfuggar och jag har svårt att tänka mig att dom jobbar bra med hål i trottlarna. Finns det nån som vet om detta är strypningen på dessa hojar ? Hojen har tydligen trimkammar monterade så jag vet inte hur den kommer att gå på låga varv. Uppstart är snart planerad..
En suddig bild på hur trotteln ser ut, den som vet vad det är kanske känner igen sig..

Mvh Tobbe

Bifogat

• Photo0041.jpg
    Photo0041.jpg
    88.6 KB · Visningar: 66
antar de bara är tändningen som triggar den.. varför den har pump vet jag inte.. finns många olika hojar som har så.

ang trottlarna så söker du ska de finnas en tråd om dessa hojar o strypningar. där står bla om dessa hål.

Bränslepumpen triggas av två saker. Dels när startknappen är intryckt och sen av tändningen. Anledningen till att det sitter bränslepump torde vara att förgasarna sitter högre än nedersta delen av tanken. Du kan ju testa att ta bort den, men du lär inte få ut sista mängden bränsle.
Det sitter bränslepump på ZX9R -99 också. Anledningen till att man aldrig hör den är att antingen snurrar startmotorn eller motorn också. Om du kopplar bort startmotorn och trycker på startknappen så kommer du att höra den, annars kan du känna på den så märker du att den går. (Jag skriver går istället för snurrar eftersom det är en pistong som går fram och tillbaka.)
Vad gäller hålen i trotteln så finns det flera trådar här i ämnet, jag kommer aldrig ihåg hur det ska se ut. Har dock svårt att tro att strypningen finns kvar, speciellt inte om det sitter en trimkam på den.

Han som sålde mig motorn hade inte kvar, eller skickade inte med dom förgasare som hade suttit på hojen. Endast dessa som är original...

Pumpen på den är inte av surr typ utan en som pumpar upp ett tryck med membran och låter lite mer kladock kladock.
Men den gör bara det nån gång eller två innan trycket är ok vi nyckelpåslag.

Angående hålen i trottlarna så är det dem som suger ur luften och bildar ett vaccum på ovansidan och lyfter trottlarna.
Så de måste finnas.
Strypningen på dom där gjordes precis där fjädern träs ned i trotteln.
Är det hål där i sidan så är det strypt.
Tätas bäste med ett mycket tunt rör.

Ok, då ska jag kika där i stället, men jag kom på att det är en importhoj från Tyskland, dom kanske inte hade de begränsningar vi hade här. Innan satt det flatslideförgasare på den, så om någon ligger på ett par sådana så kan ni höra av er..Pm:a

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back