ZXR 400 racer

Vill bara förtydliga att jag inte vill riva upp debatten mellan tvitaktare och dieslar. :) Jag har länge funderat på att börja köra på bana på allvar och 250SP verkar verkligen vara kungaklassen.

Därför är jag rent allmänt intresserad av utvecklingen av hojjar som passar i 250SP, vilket är både <250 2T och <400 4T. Jag gillar när det blir konkurrens mellan olika märken och gärna mellan olika typer av motorer. Om jag har läst rätt i en tidigare tråd så upphörde Aprilia med tillverkningen av sin 250 2004, vilket är synd eftersom den verkar vara en klockren hoj för sin klass. Det behövs nytillverkning av gathojjar för att klasser som 250SP skall kunna fortleva.

Om motorcykeltillverkarna slutar producera 2T annat än för R-klasser p.g.a. lagstiftning kommer billiga klasser att försvinna. Så min fråga är: finns det lagstiftning mot 2T i framtiden och om det inte gör det, varför slutade Aprilia med sin tillverkning? Min kommande karriär som 250SP-förare kanske tar slut innan den ens har börjat. :(

Nu kanske jag har hamnat utanför ämnet i denna tråden men då får Swedie ge mig :fatta!

Nyteknik skrev:
Jag kanske byter. Har testat detta i två säsonger nu och tycker det är skitkul med 250. Men jag länge varit nyfiken på små fyrtaktare och tycker det vore kul att testas en i 250 SP. I så fall en CBR 400 RR - de verkar tillförlitliga och placerar sig alltid bra i jämförande tester i engelska tidningar. Detta tyska exemplar från -94 kostar ca 25.000 kr

Under -97 o -98 var det en kille som åkte CBR400RR i liten debutant.
JAg åkte då RGV250-93.
CBR'en var chanslös i både acc och toppfart.
Skulle tro att det beror på vikten framför allt.
Min Aprilia vägde 151 kg med bensin medans tantens VFR400R väger 186 torr.
Lika mycket effekt dessa 2 emellan....

Catman,

Vi kanske hamnar lite utanför ämnet...men

Var Du med på den tiden då RGV-förare körde 14-15 tider på Åsen?

Öjert körde 14.1 på RGV-93, men det var några år senare.

Y

QUOTE=Catman]Under -97 o -98 var det en kille som åkte CBR400RR i liten debutant.
JAg åkte då RGV250-93.
Lika mycket effekt dessa 2 emellan....[/QUOTE]

Catman skrev:
Under -97 o -98 var det en kille som åkte CBR400RR i liten debutant.
JAg åkte då RGV250-93.
Vet du om han som körde CBR 400 var en lika bra förare som du? Det kan ju ha varit så att varken hans körstil eller förmåga gjorde det möjligt att köra vidare fort med en liten fyrtaktare. Det finns mer vikt att bli av med när man preparerar en 400 fyrtakt för racing jämfört med en 250 tvåtakt. Men oavsett detta är jag nyfiken på att testa själv.

Nyteknik skrev:
Vet du om han som körde CBR 400 var en lika bra förare som du? Det kan ju ha varit så att varken hans körstil eller förmåga gjorde det möjligt att köra vidare fort med en liten fyrtaktare. Det finns mer vikt att bli av med när man preparerar en 400 fyrtakt för racing jämfört med en 250 tvåtakt. Men oavsett detta är jag nyfiken på att testa själv.

Rakt fram på Sviesta bla. hade 400:an inte mycket att sätta emot.
Bra eller dålig förare kvittade.
Bara vikten på hojen ger den ett handikapp som inte går att få bort pga reglemente.(om vi snackar 250SP)
Vid liten deb. eller en B-klass, så går det ju att banta vikt och ev. preppa lite.
Skillnaderna jämnas då ut men personligen är jag tveksam till om det räcker för 400:ans del :confused:

Jag var med då.
Började köra -97 och enligt min papper från Gelleråsen då, så åkte Roger "Bäsen" Gustafsson 1,14,54 på en -97:a.
Snabbaste tid för en -93 på Åsen är1,15,6 på Staffan Gademann

Anderstorp -97:
RGV -97:Jörgen Samuelsson, 1,47,831
RGV -93:Tom Clarqvist (jag), 1,49,796

RGV-97 hade ett superbt chassi och underbar fjädring men var alldeles för klena i motorn jämför med -93:an.
Dessutom väldigt varierande kvalité på -97:an
En del gick som skållade medans de flesta gick dåligt och gick sönder ofta.
96-97 Aprila var bättre än RGV-93 men fick ordentligt stryk chassimässigt av -97:an.
98 kom den Aprilian som forfarande används och den sopade banan med RGV-97:an....

Yellow skrev:
Catman,

Vi kanske hamnar lite utanför ämnet...men

Var Du med på den tiden då RGV-förare körde 14-15 tider på Åsen?

Öjert körde 14.1 på RGV-93, men det var några år senare.

Y

QUOTE=Catman]Under -97 o -98 var det en kille som åkte CBR400RR i liten debutant.
JAg åkte då RGV250-93.
[/QUOTE]

Hävdar bestämt, Öjert 14.1!

Catman skrev:
Jag var med då.
Började köra -97 och enligt min papper från Gelleråsen då, så åkte Roger "Bäsen" Gustafsson 1,14,54 på en -97:a.
Snabbaste tid för en -93 på Åsen är1,15,6 på Staffan Gademann

Anderstorp -97:
RGV -97:Jörgen Samuelsson, 1,47,831
RGV -93:Tom Clarqvist (jag), 1,49,796

RGV-97 hade ett superbt chassi och underbar fjädring men var alldeles för klena i motorn jämför med -93:an.
Dessutom väldigt varierande kvalité på -97:an
En del gick som skållade medans de flesta gick dåligt och gick sönder ofta.
96-97 Aprila var bättre än RGV-93 men fick ordentligt stryk chassimässigt av -97:an.
98 kom den Aprilian som forfarande används och den sopade banan med RGV-97:an....
[/QUOTE]

Chris Ash skrev:
Alltså, nu snackar vi gathojar, inte sexcylindriga prototyper. 62 hk ger en trimningsgrad på 250 hk/liter, alltså lika mycket som en MotoGp-hoj.
Varför tror du man hade 18-växlar? Trimningsgraden var enormt hög och registret extremt kort.

Nu hade ju Hondas 6a BARA 6 växlar, i och för sig mycket när många konkurenter hade 4 eller som max 5...

16- och 18 växlar var väl bara 50 kubikarna som fick?

Och de som vill se sådana är det bara att boka upp årsracet, tror det är 28 50 kubikare anmälda nu.

Yellow skrev:
Hävdar bestämt, Öjert 14.1!

Mina redovisade tider är från 1997!!!!
Jag vet att Lars har kört 1,14,1....
Jag var där!!!!

å andra sidan så har Daniel Persson kört 1,12,9 på en Aprilia

Chris Ash skrev:
Alltså, nu snackar vi gathojar, inte sexcylindriga prototyper. 62 hk ger en trimningsgrad på 250 hk/liter, alltså lika mycket som en MotoGp-hoj.
Varför tror du man hade 18-växlar? Trimningsgraden var enormt hög och registret extremt kort.
Så här skrev Wunder :

"*Jag ser för mitt inre*
250 fyrtakt racer lämnar >55 bakhjulshästar"

Var väl på sin plats att informera om lite historik då... Men visst är trimningsgraden fascinerande, ...fast du gissar lite väl mycket vad gäller tekniken. Snarare är det så att utvecklingen inte gått så fort som många tror vad gäller prestanda. RC166 hade 6-7 växlar, varvade inte jättemycket mer än dagens små4:or. Det var en etablerad modell under flera år & om än racer, ingen prototyp. Hade dessutom inget dåligt register, ...hade jag vetat hur hade jag bifogat en video/ljudfil på lillasystern RC149, 4-cyl 125:a. Den har rena traktorregistret jämfört med dagens 2-takts racers.

Sorry, läste bara rakt av. Hade velat varit där å jublat, för detta skulle ju inte kunna hända enligt......

Japp, Daniel var och är snabb som få -hu, då med de slitna 207:orna. J!

Men, den tidsmarginalen är inte jätte stor jf mot en chassikonstruktion som är minst 7 år nyare. Oupptäckta talanger på RGV kan sannolikt komma ned på Öjert´s tider. Å Öhlins e ingen nackdel på Åsen.

Y

Catman skrev:
Mina redovisade tider är från 1997!!!!
Jag vet att Lars har kört 1,14,1....
Jag var där!!!!

å andra sidan så har Daniel Persson kört 1,12,9 på en Aprilia

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back