ZX9R-tråden

Halloj!

Ska titta på en zx9r -01 i helgen som gått 2700 mil.
Skulle vilja ha lite tips om vad jag ska kolla extra noga på och känna/lyssna på vid provkörning?
Förhoppningsvis är den fin och då blir det min första cykel då jag är nybliven körkortsinnehavare sen tre veckor! :-)
 
-01 borde vara helt okej. Som vanligt det allmänna skicket. Problem med toppen och växelådan drabbade mest maskiner före -99 om jag minns rätt ;) Min -00 hade gått 5000 mil när jag sålde den. Inga större problem då ;)
 
Har nu blivit ägare av en zx9r -01! :yoparty
Nu är det bara längtan till våren! Har hunnit åka på den i två dagar men det blir för kallt.:rolleyes:

Detta är min första hoj då jag är nybliven körkortsinnehavare. :)


Nu till frågan ; Vad för motorolja använder ni? Ska vinterförvata den nu och behöver byta olja. Är det bara att börja köra med den oljan sen direkt på våren?
Bör man ha full eller tom bränsletank?

Vad mer bör man göra inför förvaringen? Alla skriver olika , så tänkte höra med er med likadana modeller..
 
Har nu blivit ägare av en zx9r -01! :yoparty
Nu är det bara längtan till våren! Har hunnit åka på den i två dagar men det blir för kallt.:rolleyes:

Detta är min första hoj då jag är nybliven körkortsinnehavare. :)


Nu till frågan ; Vad för motorolja använder ni? Ska vinterförvata den nu och behöver byta olja. Är det bara att börja köra med den oljan sen direkt på våren?
Bör man ha full eller tom bränsletank?

Vad mer bör man göra inför förvaringen? Alla skriver olika , så tänkte höra med er med likadana modeller..

Biltemas racingolja kör jag. Och jag byter då inte olja efter vintern, den lär inte åldras överdrivet på ½år.

Finns många trådar om det du undrar, och alla säger nog samma sak.
Full tank är det som gäller för att undvika kondens (bensinen åldras men är enligt mig inga problem att köras med efter 1 år).
I övrigt pumpa upp lite tryck i däcken så att de inte deformeras under vintern (helst ställ på depåstöd, ev. rotera däcken någon gång). Se till att hojen är ren och smörj utsatta delar med smörjmedel (skydda hojen med något lager som andas, tex ett lackan) Ha batteriet kopplat till en underhållsladdare hela vintern.
 
Hej alla kawa kompisar. Jag är på jakt efter ett slipon, är det någon som har ett liggandes som jag kan få köpa eller byta mot mitt helsystem, vill ha lite emellan dock. Jag har ett helsystem "Devil" highpipe i kolfiber, har suttit på min zx9r -00. Tror det passar till årsmodeller -98-01.
 
Jag skulle behöva få tag på nya plåtbläck som sitter i bromsoken. Het så vackert som
"caliper dust cover spring plate" eller bara "spring plate" som de står i parts manual. Har sökt förgäves på e-bay under en längre tid. Någon som vet nån webshop de går att beställa ifrån ?
 
Hej alla kawa kompisar. Jag är på jakt efter ett slipon, är det någon som har ett liggandes som jag kan få köpa eller byta mot mitt helsystem, vill ha lite emellan dock. Jag har ett helsystem "Devil" highpipe i kolfiber, har suttit på min zx9r -00. Tror det passar till årsmodeller -98-01.



Jag har ett micron slipon liggandes. pma vid intresse
 
Jag skulle behöva få tag på nya plåtbläck som sitter i bromsoken. Het så vackert som
"caliper dust cover spring plate" eller bara "spring plate" som de står i parts manual. Har sökt förgäves på e-bay under en längre tid. Någon som vet nån webshop de går att beställa ifrån ?

www.wemoto.com
 

Tack, det var en bra sida, verkar ha mycket delar. Utom just det jag sökte =)
Det är alltså sånna här jag är ute efter: http://www.ebay.co.uk/itm/Tokico-4-piston-pot-caliper-dust-cover-spring-plate-Suzuki-GSXR-Kawasaki-ZX-ZXR-/150711018670?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item231713a4ae Fast till 6-kolvsoken då.

De jag ska ha har artikelnummer: 921441903
Har hittat en engelskt sida som säljer, 17euro för 2 clips, men 18euro för frakt känns lite saftigt..
 
Last edited:
Någon som råkar ha en zx9r 94-97 till bra pengar.. Ingen omlackad cykel
 
hej grymnt bra hoj skit nöjd underbar att köra & bilig att äga inga problem alls älskar zx9r grön ett måste när det är en kawa:tummenupp
 
Drog igång min krockade Zx9 -98 med hopp om endast mindre reparationer meeen nä. evakuerar kylaren, verkar fylla på oljan själv och lyser glatt med oljelampan..

Crap..
 
Hur känslig är toppen på en år95. min har gått snart 4500mil
och har haft den utan problem sen 3 år tillbax. Termostaten har legat
väldigt låg ( om vi säger på streck 1 eller 2 av 10). Alltså inte i mitten.
Har hört :fakta att kylningen kan bli dålig mellan cyl 2 och cyl 3. Ska jag byta termostat
om denna lurar mig att kylningen är nästan för stor?
Mvh
 
Hur känslig är toppen på en år95. min har gått snart 4500mil
och har haft den utan problem sen 3 år tillbax. Termostaten har legat
väldigt låg ( om vi säger på streck 1 eller 2 av 10). Alltså inte i mitten.
Har hört :fakta att kylningen kan bli dålig mellan cyl 2 och cyl 3. Ska jag byta termostat
om denna lurar mig att kylningen är nästan för stor?
Mvh

Tyvärr så är toppen mkt känslig 1994-1997.
och det är tyvärr inte bara cyl 2-3 utan kan hända på vilken som.
Åtgärdas innan något mer sker är mitt tips.
 
Som sagt min är felfri men en snubbe oroa mig.
Har läst att ventilsäten kan gå sönder och topplockspackningen kan går sönder.
Läste åxå att det gäller att kolla kylarvätskan så den inte innehåller skäp
och att den är klar. Och att det inte är geggigt nånstans.
Är det så att så länge kylningen är bra så klarar sig topparna?
Elller är topparna felkonstruerade och måste omarbetas
eller bytas ut?
 
Som sagt min är felfri men en snubbe oroa mig.
Har läst att ventilsäten kan gå sönder och topplockspackningen kan går sönder.
Läste åxå att det gäller att kolla kylarvätskan så den inte innehåller skäp
och att den är klar. Och att det inte är geggigt nånstans.
Är det så att så länge kylningen är bra så klarar sig topparna?
Elller är topparna felkonstruerade och måste omarbetas
eller bytas ut?

Helt rätt. Topparna spricker vid ventilsätena och toppackningarna går.
Viktigt att kolla så kylvätskan verkligen cirkulerar.
Ok ja, om kylningen fungerar så händer självfallet inget.

Men om du ser till att kylningen fungerar så är det inget att oroa sig för.
 
Arghhhh!
Nu har man varit utan hojjen över en månad och verkstan hittar inte felet..

Började med att den blöddrade sen var den inte körbar då den dog om vart annat om hastigheten var över 50.
In på verkstan soppapumpen/vakumpumpen? samt filter byttes och blev bättre men när man står på lite tappar den kraft och börjar rycka, som om den inte får ordentligt med soppa.

Dom har kollat att bensinen flödar som den skall, inspekterat förgasarna men efter det står det still..

Någon som känner igen problemet?
 
Back
Top