ZX9R-tråden

Ja på reg numret står den som röd hojen ....

Men enligt ägaren så e den i bra skick och väl vårdad (säger nog alla som säljer hoj dock) men frågan e om man orka chansa på att lägga tid på att åka och titta på den

Provkörning lär nog inte vara aktuellt så hur kan man avgöra om allt e ok på zx9?
 
Ja på reg numret står den som röd hojen ....

Men enligt ägaren så e den i bra skick och väl vårdad (säger nog alla som säljer hoj dock) men frågan e om man orka chansa på att lägga tid på att åka och titta på den

Provkörning lär nog inte vara aktuellt så hur kan man avgöra om allt e ok på zx9?

Nu när jag kollar igen så är ju hela hojen omlackad. Där skulle jag börja fundera lite om han inte kan komma med en bra förklaring. Sen skulle jag nog inte köpa en såpass gammal hoj av en privatperson utan provkörning. Vet nån ZX9 lådan har vart dålig på.

Det är ju inge roligt att köpa hoj och inse att 2:an hoppar ur och skivorna är krokiga.

Priset var väl inte jättebra heller?

Köp på firma där du har nån form av garanti eller vänta tills du kan provköra. Köp nåt med liiiite mindre dekaler också :D
 
Ja man kanske e för het på det...Man har ju ännu inte sålt den hojen man redan har heller .Kanske skulle börja med att försöka byta in den
istället för att det sluta med att man har 2 hojar stående där
 
Ja man kanske e för het på det...Man har ju ännu inte sålt den hojen man redan har heller .Kanske skulle börja med att försöka byta in den
istället för att det sluta med att man har 2 hojar stående där

Jag går i funderingar på att sälja en av mina ZX9R??:gnissla Skall flytta så jag kan inte släpa med mig allt:näsblod

Den jag har i tankarna är en ZX9R 1998 men helt ombyggd till en 2001-2002. Den är helt iordningjord och genomgången med en hel del nya delar (däck, nypackad framgaffel, ny ram osv). Dessutom nylackade fälgar nedre kåpor mm. Kawagrön naturligtvis. Har gått ärliga 5000mil. PM'a vid intresse:)

Klicka på den blå återuppbyggnadslänken så finner du bilder mm. Men nu är den klar:)
 
Last edited:
Någon som vet om kåporna från en 00-01 zx-9 passar en 03:a?

Det skall dom göra om 03'an är den med samma utseende som 00-02?Det var ett modellskifte med 636 motorn det året då den får Z-modellernas bakdel.
 
Hur får man loss sitsen på en ZX9 00:a? Hur sitter sadeln fast? Och hur får man tillbaka den?
Skall ta ut batteriet och ladda det..
 
Hur får man loss sitsen på en ZX9 00:a? Hur sitter sadeln fast? Och hur får man tillbaka den?
Skall ta ut batteriet och ladda det..

Det borde väl sitta en skruv med sexkantsskalle i bakkant sitsen?
Ta bort cutsen så skall du se den i bakkant:)
 
Det borde väl sitta en skruv med sexkantsskalle i bakkant sitsen?
Ta bort cutsen så skall du se den i bakkant:)

Japp det köste sig. Däremot var den jävligt svår att få tillbaka. Sadeln tar i bakkåpan (bakdelen, men längst fram på denna) på sidan när man skall få ner den under den där bygeln. Men bänder man i sär kåpan så går det. Känns dock meckigt varje gång man vill tex ladda batteriet.

Kan man vaxa och polera kåpoprna på en ZX9R 00 med vanligt vax? Kan man polera med polish?
Kåporna är väl lackade och skall behandlas som lackerad plåt?
 
Last edited:
Japp det köste sig. Däremot var den jävligt svår att få tillbaka. Sadeln tar i bakkåpan (bakdelen, men längst fram på denna) på sidan när man skall få ner den under den där bygeln. Men bänder man i sär kåpan så går det. Känns dock meckigt varje gång man vill tex ladda batteriet.

Skaffa dig en Cetek laddare så medföljer det en färdig snabbkoppling med sladd som du fäster på batteripolerna.
Snabbkoppling med kabel är ca 20cm lång så drar du den upp under skjuts sadeln och då behöver du inte montera av förarsadeln varje gång du skall ladda:tummenupp

Har satt snabbkopplingar på alla mina hojar:)
 
tank

Det är ingen som möjligen har en oskadad tank till en ZX9R 94-97 eller 98-02 att sälja?? Repig gör inget men den får inte vara bucklig:)

jag har en extra tank till min zx9 -95a, kan finnas små repor men är rätt säker på att den inte är bucklig! skicka iväg ett pm om du fortfarande är intresserad.
 
Lite frågor...

Hej
Jag har precis gått och köpt mig en ZX9R -97.
Nu har jag dock lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

-Det verkar knappt finnas några roliga grejer att montera tex annat baklyse, undertail, samt kraschpuckar till denna modell, när jag kollar runt så är det enbart till -98 och framåt, ingen som vet vart det finns lite grejer som passar iallafall kraschpuckar?
-Toppen verkar vara en känslig del, har läst lite i detta forum om att lack släpper och följer med ner i kylkanalerna, går detta att förhindra på något sätt, annan kylarvätska, byte rör??

Tack på förhand
Christoffer
 
Hej
Jag har precis gått och köpt mig en ZX9R -97.
Nu har jag dock lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

-Det verkar knappt finnas några roliga grejer att montera tex annat baklyse, undertail, samt kraschpuckar till denna modell, när jag kollar runt så är det enbart till -98 och framåt, ingen som vet vart det finns lite grejer som passar iallafall kraschpuckar?
-Toppen verkar vara en känslig del, har läst lite i detta forum om att lack släpper och följer med ner i kylkanalerna, går detta att förhindra på något sätt, annan kylarvätska, byte rör??

Tack på förhand
Christoffer

Jag hade en 95:a som toppen strulade på. Först gick toppackningen, året efter uppstod sprickor mellan insug/avgas ventilsätena. Inte lätt att hitta toppar till de där gamla motorerna. Anledningen till strulet kan vara att vattenpumpen inte gör sitt jobb ordentligt, i kombination med hård körning.
Beträffande delar kan S-racing vara ett ställe att kolla med.
 
Jag hade en 95:a som toppen strulade på. Först gick toppackningen, året efter uppstod sprickor mellan insug/avgas ventilsätena. Inte lätt att hitta toppar till de där gamla motorerna. Anledningen till strulet kan vara att vattenpumpen inte gör sitt jobb ordentligt, i kombination med hård körning.
Beträffande delar kan S-racing vara ett ställe att kolla med.

Hur märker jag att toppen är defekt? tempmätaren går i topp?
om det är så att toppen är okej idag, vad kan jag göra för att förebygga, byta vattenpump, plocka isär toppen och se hur det ser ut?
 
Idag lät jag hojen stå på tomgång i verkstaden (litet, kallgarage) jag fyllde på med kylarvätska då det var lite dåligt med det, fyllde upp till max. Efter att hojen hade stått på tomgång i ca 25-30 min stängde jag av den och öppnade locket för expansionskärlet, då rann det ur en del kylarvätska, jag öppnade därefter locket till kylaren, märkte att det var rätt bra tryck där och sedan flög locket av och det var en stor j-vla fontän rätt upp i taket och över hela verkstaden... Jag vet att det kan bli tryck i kylarsystem men så här? när hojen stod på tomgång gick den upp mot max 2-3 gånger och kylfläkten gick igång, då sjönk tempen.
Kan detta betyda att toppen är defekt eller är det normalt med ett rejält tryck?
 
:stop Det kan vara normalt. Vad jag vet så är det förbjudet att öppna kylarlock om motorn gått varm. Tur att du inte fick brännskador eller ännu värre upp i ögonen
 
02 eller 03?

Tjo!

Ägde en zx-9 98 förut som var grym men sålde i brist av pengar.
Sitter nu på en z1000-08,fin men inget vidare drag i bitarna. Saknar det där vansinniga ninjaklippet!
Frågan är - ska jag leta efter en 02 eller 03? Eller tillome en äldre. ?
Någon skillnad på årsmodellerna efter 00?

Tacksam för upplysning.

Chip.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top