zx9r som går ryckigt

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Min zx9r -00 går väldigt ojämnt när man försöker köra den med jämn gas mellan 2500 - 4000 varv. Om jag accelererar drar den dock fint även över de varven.

Vad kan man göra åt detta?

Tack på förhand!
/Lugn

Lugn skrev:
Min zx9r -00 går väldigt ojämnt när man försöker köra den med jämn gas mellan 2500 - 4000 varv. Om jag accelererar drar den dock fint även över de varven.

Vad kan man göra åt detta?

Tack på förhand!
/Lugn

Hallå, hjälp!

Antar att det är förgasarna som är fel bestyckade/inställda.

Skulle märkas ännu mer på tomgång än på de varvtal som han angivit.

Vad har jag sagt Jonas om att köra under 4000 rpm den är inte gjord för att köras så, det är ingen touringhoj. :7peta

Har faktiskt samma problem på min hoj, om man ligger på 4an i runt 80 km/h (kanske 4000 varv eller så) rycker hoj till lite då o då, som om tändningen skulle brutits under en tiondels sekund eller så. Den har varit så sen leverans, lämnade in den hos SuperBike för förgasarsynk men det gjorde ingen skillnad. Har efter det monterat CCM originalslipon med medföljande munstycken (så bestyckningen borde ju vara rätt tycker man) men problemet kvarstår. Det kan inte vara tändstiften eller liknande som spökar?

Coola Ola skrev:
... lämnade in den hos SuperBike för förgasarsynk men det gjorde ingen skillnad.
Enligt din profil: posermotard (CCM R30 -03)
Hur många cylindrar har en sån? Alla motarder värda sitt namn är ju stånkor.
Synkning innebär att man justerar ihop så att alla cylindrar bidrar lika mycket till motorns gång.
Svårt att synka en enda cylinder. :D
Är rädd att du har blivit lurad av din verkstad om dom påstår att dom har synkat din enda cylinder. :7peta
(inget illa menat mot dig!)

Robban_C skrev:
Enligt din profil: posermotard (CCM R30 -03)
Hur många cylindrar har en sån? Alla motarder värda sitt namn är ju stånkor.
Synkning innebär att man justerar ihop så att alla cylindrar bidrar lika mycket till motorns gång.
Svårt att synka en enda cylinder. :D
Är rädd att du har blivit lurad av din verkstad om dom påstår att dom har synkat din enda cylinder. :7peta
(inget illa menat mot dig!)

Haha, nejdå, jag är inte lurad :tungan Min båge har motorn från XF650 Freewind, samma som i DR650 fast med dubbla förgasare (och dubbla stift, no less) så även om det bara är en cylinder så finns det två fuggar som gärna ska öppna lika mkt samtidigt :tummenupp

Möjligt att man inte kallar det synkning när det är två förgasare på en cylinder men det låter ju bra i mina öron iaf...

Last edited:
jag antar att ALLA som skriver "min hoj går ryckigt"-trådar har kört minst en tank bensin sen vinterförvaringen??

Bara en tanke...

Jag gissar att din bränslenivå i förgasarna är lite för låg, då går den ryckigt i just de varvtalen. (Precis som min hojj just nu. Åkte 10 mil idag och fan vad trött man blir i ryggen och handlederna när hojjen rycker lite gran. Men så fort man kör mycket gas så varvar den upp vackert och drar undebart)

Det är också i samband att det är kallt just nu och motorn får massor med syre, vilket tunnar ut bränsleblandningen och i samband med låga bränslenivåer så får man en ryckig gång istället för jämn.

Jag fifflar med mina förgasare just nu. Ställde alla mina nivåer till minimum för att jag tidigare haft problem då det är riktigt varmt att den går för fett. Jag funderar på att öka dem lite till, 0,5-1,0 mm.

Vet inte om detta hjälper men du kan vänta tills det blir lite varmare och så kanske problemet försvunnit, det finns inget enkelt sätt att justera bränslenivån. Ett djävla pillepill.

Jag testa dra upp choken lite faktist under tiden att jag satt jämnt på samma varvtal och då gick den faktist bättre. Så du kan ju prova att dra upp choken lite då ryckigheten blir olidlig.

(PS. Innan du testar något av det jag sagt så se till att du har varmkört ordentligt, har bra ren bensin och bra stift!)

/a

Last edited:
Lugn skrev:

Låter som om du har drabbats av gas i förskitarn... :notme

Chrille skrev:
jag antar att ALLA som skriver "min hoj går ryckigt"-trådar har kört minst en tank bensin sen vinterförvaringen??

Bara en tanke...

Jag har överhuvudtaget inte kört nåt i år, hade dock problemetet under de 550 mil jag körde förra året. Men bensinen är inte problemet i mitt fall iaf. Det är ju originalstiften som sitter i så därför var min tanke att det kunde vara nåt av dem som spökade.

Är mest tydligt omkring 4000 varv, över 5000 märks det inte alls. Det märks även på lägre varv än 4000 men inte alls lika tydligt.

Coola Ola skrev:
Haha, nejdå, jag är inte lurad :tungan Min båge har motorn från XF650 Freewind, samma som i DR650 fast med dubbla förgasare (och dubbla stift, no less) så även om det bara är en cylinder så finns det två fuggar som gärna ska öppna lika mkt samtidigt :tummenupp

Möjligt att man inte kallar det synkning när det är två förgasare på en cylinder men det låter ju bra i mina öron iaf...
Inte ens då är det särskilt kinkigt med synkning. Det är ju bara en cylinder, om fuggarna öppnar något ojämnt så är det ju ändå bara en enda cylinder. Men självklart ska de inte öppna markant ojämnt men det ska alltså räcka med ögonmått, dvs man kollar (eller mäter med bladmått) att spjällen är lika mycket öppna på tomgång.
Man behöver alltså inte synka fuggarna mer än med ögonmått på en encylindrig hoj med dubbla fuggar och om verkstan verkligen gjorde (eller åtminstone tog betalt) för en komplett synkning så är det läge att begära stålarna tillbaks eller byta verkstad.

Synkning betsår alltså i att justera in förgasarna på en flercylindrig hoj så att de olika cylindrarna bidrar lika mycket till motorns gång.

Observera att jag inte klagar på dig, jag begär inte att kunden/hojägaren ska kunna allt men verkstan ska ju inte göra jobb som inte behövs. Och om en hojägare frågar efter "onödiga" åtgärder så ska ju en verkstad med lite självaktning avråda.
Men dom kanske justerade (dvs blandningen/bestyckningen) och då är det ju helt ok. :tummenupp

Och för övrigt är synkning något som verkar göras typ 10ggr så mycket som rimligen behövs. Fuggarna går inte ur synk på herrejösses många mil när de väl är synkade, däremot slits motorn över tiden vilket på lång sikt kan innebära behov av omsynkning. Men det verkar som om hojägare (eller verkstäderna) tar till synkning i tid och otid som nån form av "mirakelkur" bara för att man (verkstäderna) inte förstår sig på fuggarna och det är ju galet.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...