ZX9R slangar inte??

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag har en fråga angående min Sambos hoj. Den vill inte gå upp på bakhjulet lika lätt som jag vill att den ska göra. Nån som har nån körupplevelse att gämföra med. Om jag startar från stillastående och ger fullt så lättar framhjulet knappt från marken. Den sticker iväg bra men ska den inte resa sig lite? Måste använda kopplingen på 1:an och på 2:an går den inte ens att koppla upp på bakhjulet. :(
Nu är inte detta nåt stort problem för min sambo men jag tjuvlånar den ibland (skyller på att jag ska tvätta den åt hon) och tycker att den borde vara lite mer ettrig.
Den är bänkad till 128,7 hk på bakhjulet original och det verkar ju normalt för en hoj med ca 140 hk i motorn. Toppfarten verkar också vara okej (280+). Men varför slangar den inte, är det bara att chassit är konstruerat så eller saknas det vrid i spisen??

Tekniken att slanga behärskar jag, undrar bara hur andra ZX9:er uppför sig. Kanske jag bara har vant mig vid min TL1000S och att kawan uppför sig helt normalt....??

Edit: Det är en ZX9:r -99
 
Last edited:
En polare som hade en 96:a som jag provade enbart för att försöka slanga med. Det var tamefan nästa omöjligt att få upp den! Det är varv som gäller verkar det som?!
Konstigt :confused:
Inget svar men ett konstaterande iaf.
 
jag har en 99:a...inga problem att få upp den på varken 1:an eller 2:an...vid bra fart kan man även rycka upp den på 3:an :notme

edit:vad är det för årsmodell?
 
Glömde det...Det är en -99:a.

Ska framhjulet fara till väders på gaspådrag på 1:an? På tvåan har jag provat vid all varv, kopplat och ryckt som satan men den lättar typ nästan inte alls, kanske 10 cm...

Kan det vara nåt med drevningen? Den gör 130 på ettan, ca 200 på trean. Vad är originaldrevningen? Nån som vet?
 
Ja har heller inga probs.. kan de inte va tekniken?? :)

Ikon: har du bänkat din?
 
Jag hade heller inga probs att komma upp på bakan med min gamla ninja (98).
den gick upp titt som tätt vare sig man ville eller inte.
(jag är värdelös på att köra på slangen)
 
Mell skrev:
Om jag startar från stillastående och ger fullt så lättar framhjulet knappt från marken. Den sticker iväg bra men ska den inte resa sig lite? Måste använda kopplingen på 1:an och på 2:an går den inte ens att koppla upp på bakhjulet. :(

Testa at köra 30 - 50 på 1:an istället ock ge fullt ock snabbt. Dett är ingen twin, den kommar inte upp på tomgangsvarv :D
På 2:an borde den komme med lite av / på på gasen.

Så funkar dett iaf på min R1:a. Men jag måste köra ca 70 innan det funkar på 2:an.
 
Underligt, jag behärskar slangtekniken till fullo. Förra ägaren var också missnöjd med slangegenskaperna. Men den håller jämnt med en R1:a vid acceleration. Verkar inte va nå fel på effekten. Hmmm, den är importerad från tyskland, men den är bänkad i sverige. (Gick på garantin pga att den förre ägaren klagade på att den inte gick på bakhjulet)

:confused:
 
Ikon skrev:
jag har en 99:a...inga problem att få upp den på varken 1:an eller 2:an...vid bra fart kan man även rycka upp den på 3:an :notme

edit:vad är det för årsmodell?

shit MAN! ... skön avatar! ..har du nå plattor under mockasinerna när du glider "brevid" hojjen? tell me! :rock
 
det är väl bara att känna efter var motorn börjar ta sig vid för varv, sen slå av på gasen så gaffeln sjunker, sen dra på rullen igen. Då ska den ju lätta tycker man.
 
Det är ju det som är problemet! Inget händer. Det är inget fel på min teknik, jag får för bövel nästan upp en HD Nighttrain på bakhjulet men inte denna ninja!!Hjälp!!!

Edit: Ops,skrev detta från en annan dator....Mell
 
jag vet att du "behärskar slangning till fullo" (vilket är mer än jag själv kan skryta med), men bara för att agera besserwiesser måste jag ändå fråga:

Lutar du bakåt vid full gas?
Väger du 100+ ?

Eftersom man kan få upp en 125'a på slangen så kan man få upp vad som helst med mer slagvolym, bara en fråga om teknik (ja ja, det finns undantag som alltid, med en Ninja är inte en av undantagen)
Om den drar jämnt med en R1'a så bara måste du kunna få upp den, jag menar även om din motor fiser ur varenda packning och du bara kramar ur 50 hästar så kan du fortfarande få upp den på slangen.
Om du på tvåan kopplar å rycker vid 9-10k varv bara måste den fullkomligt flyga upp. :confused:
 
Min förra båge var just en ZX-9R '99:a och den gick upp på bakhjulet på såväl ettan som tvåan utan att behöva använda kopplingen.
 
Verkar osannolikt att den inte wheelar på 1:an med bara gas.
menar bara att min lite klenare blade kastar ju upp framhjulet vid ca 7000 varv på 1:an utan att rycka eller koppla nått
 
Utan att kunna nåt speciellt om ämnet slangning så kan jag tänka mig att du använder samma teknik som på TL? Med tanke på dess vrid skulle jag nog ta och jobba mig uppåt i varvtalet istället. Och att den inte går upp från stillastående vid fullt gaspåslag - var glad! Snabbast vid rödljusen ;)
 
Nog går den upp, men jag måste använda kopplingen på ettan, på tvåan vill den inte upp. Jag börjar fundera om nån ändrat drevningen på den? Jag är 100% säker att den inte hjular lika bra som andra ninjor nu.
 
Kawwan e juh rätt framtung men jag har inga problem att slanga med min -98 eller -01a i 1an eller 2an.
Gör man det stående så funkar det även i 3an & 4an.

Dreva ner den 1 kugg fram så blir det en roligare hoj att köra.
 
Ikon: Nä ja har inte de.. finns inte nån tid förräns efter midsommar.. :(
 
För min del har jag konstaterat att vissa Ninjor, helt oberoende av årsmodell etc, är oslangbara ... :crash
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top