ZX9R motor i ZX6R??

ASD

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 900RR -95
JAg har en ZX6R maskin från -95, vill kasta i en ny motor då den jag har börjar bli lite sliten. Går det, passar det att sätta i en zx9r motor?? :va

/Tacksam för svar

Tror det funkar i alla fall med motorn från 98-, jag har min motor ut ramen nu så jag ska mäta den åt dig.

Hightuned skrev:
Tror det funkar i alla fall med motorn från 98-, jag har min motor ut ramen nu så jag ska mäta den åt dig.

Skulle vara jäkligt schysst, från 98 säger du, vad ligger dem på för effekt?

Har för mig att zx9r motorn år bredare, men bakre fästna borde passa utan modifikation... Effekt=105kw enl regbeviset...

PS! du måste ha cdiboxen från zx9r 98 annars så stämmer ej vartalsregulatorn, har även för mig att zx6r-95 har analogt tändsystem å zx9r-98 har digitalt....

newbee skrev:
Har för mig att zx9r motorn år bredare, men bakre fästna borde passa utan modifikation... Effekt=105kw enl regbeviset...

PS! du måste ha cdiboxen från zx9r 98 annars så stämmer ej vartalsregulatorn, har även för mig att zx6r-95 har analogt tändsystem å zx9r-98 har digitalt....

Jaa du ska har motorn komplett med kabelhärva och box det spar MYCKET jobb!.

ASD skrev:
Skulle vara jäkligt schysst, från 98 säger du, vad ligger dem på för effekt?

143 orginal, ska du trimma vidare föreslår jag att du köper en 98-99 då den fick nicasincyllinder 00 och blir mycket dyrare att borra. Men även oginal är det vansinnigt mycket piggare än gamla zx6 motorn.

Skulle vilja se besiktning av en sådan hojj :rofl besiktningsmannen skulle få åka en riktigt pigg 600. Antingen vet dom för mycket eller för lite.

SvartR1a skrev:
Skulle vilja se besiktning av en sådan hojj :rofl besiktningsmannen skulle få åka en riktigt pigg 600. Antingen vet dom för mycket eller för lite.

Dom kollar aldrig motornumret(då måste dom ju riva halva hojen i många fall), på många hojar så står det inte ens något motornummer i regbeviset. En polare var och bes sin ow01 med frz1000 maskin för nån vecka sen och dom sa inte ett pip.

Med andra ord byta hela elsystemet också? eller räcker det med ny kabelhärva och cdibox?

Tacksam om någon har möjlighet att mäta eller har uppgifter på mått, det är det största problemet

Bes inga problem, nybesiktad för 2 år framöver :yoparty

ASD skrev:
Med andra ord byta hela elsystemet också? eller räcker det med ny kabelhärva och cdibox?

Tacksam om någon har möjlighet att mäta eller har uppgifter på mått, det är det största problemet

Bes inga problem, nybesiktad för 2 år framöver :yoparty

Mnja har för mig att det räcker med att bara byta Cdibox en men du behover iåförsig konvertera signalerna till varvräknarn hastighetsmätarn kan du köra med orginalvajern :tummenupp

ska rota runt lite å se om jag inte har en komplett kabelstam till en 98:a liggandes :)

PS! 00:an har inte exakt samma kabelhärva som 98-99:an iaf inte till instrumenteringen :näsblod

Glöm inte ta med luftbutk å avgas system från zx9:an med annars kan du få problem med flödena å lika slö som zx6r som resultat..

Last edited:
Brukar oftast vara mer jobb än man tror, oftast tillkommer div olika problem som måste lösas.
Satte själv i en GSXR1000-02 motor i en GSXR750-01, kräver en hel del tålamod och noggranhet.

ASD skrev:
JAg har en ZX6R maskin från -95, vill kasta i en ny motor då den jag har börjar bli lite sliten. Går det, passar det att sätta i en zx9r motor?? :va

/Tacksam för svar

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...