Zx9r - 95 Topplocks problem...kanske :(

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
När motorn är varm! ska det bubbla i kylarn då? vi öppnade kylar locket på hojen och såg att det bubblade där! självklart så trycktes lite glykol ut när vi öpppnade locket också.... nån som vet om det ska vara så! om inte nån som vet vad felet kan vara? :huvet
 
Last edited:
Ska säkert vara så, antar att det är trycksatt kylsystemet på kawasakin också.
högre tryck ökar på kokpunkten, vilket gör att det kan börja koka när du släpper på trycket.
 
tq skrev:
Ska säkert vara så, antar att det är trycksatt kylsystemet på kawasakin också.
högre tryck ökar på kokpunkten, vilket gör att det kan börja koka när du släpper på trycket.


ok! tackar
 
Skulle nog snarare säga att det INTE ska vara så.
Kan sätta en peng på att din topplockspackning har dragit.

Killen som köpte min gamla 96:a råkade ut för samma sak dagarna efter han köpt den plus en kompis som också råkat ut för samma sak med en Ninja.
Skynda dig och åtgärda det innan du åker på att renovera toppen också!
 
Håller med, där ska det inte bubbla. De där modellerna brukar ju få sprickor i toppen så det kanske inte ens är så enkelt som en packning.
 
Finns det någon bra metod för att vara 100% säker? Jag var med och kikade, när den gick på tomgång var det helt klart tryck från slangen som kommer framifrån vid kylarlocket.
 
Tyvärr ganska vanligt fenomen på ZX9:or före -98. Har själv råkat ut för det på både 94 o 96 och sett flera med samma problem. Topplockspackningen alltså. Då blir det dom fenomenen när man kört. Bubblar i expansionskärlet under eller efter körning och vattnet förvinner sakta.
 
Metoden skall väl vara att kolla om det bubblar som jag förstått det.
Det skall aldrig komma avgaser på kylvattensidan, någonsin!

Men om man har ork så borde ett kompressionsprov avslöja saken ganska snabbt.
 
M:et skrev:
Metoden skall väl vara att kolla om det bubblar som jag förstått det.
Det skall aldrig komma avgaser på kylvattensidan, någonsin!

Men om man har ork så borde ett kompressionsprov avslöja saken ganska snabbt.

Pumpen snurrar ju på ganska friskt? Kan inte den göra så det bubblar lite?
 
Det är nog helt i sin ordning. Alla fordon jag har kommit i kontakt med har "bubblat" om man öppnar locket när motorn är varm. Om inte vattnet minskar eller oljan blir grå skulle inte jag oroa mig allt för mycket. Du kan åka till vilken verkstad som helst så kan dom se med en mätare om du har ämnen från avgaser i kylvattnet om du vill vara helt säker.
 
Rigge skrev:
Pumpen snurrar ju på ganska friskt? Kan inte den göra så det bubblar lite?

Visst om pumpen skulle kavitera så skulle det bildas bubblor men eftersom pumpen är anpassad för ändamålet så har jag svårt att tro att det är det som är problemet.
Nu kommer jag inte ihåg hur systemet ser ut men skulle bubblor bildade vid pumpen leta sig upp till burken?
Det plus att Ninja 9:or 94 - 97 är kända för att få problem med toppen.
kör ett komptest för att vara säkra.

Observera att jag inte vet så mycket om det här egentligen, försöker bara hjälpa till!

Edit/ det beror lite på vad ni menar med bubblor också. Är vattnet väldigt varmt, nära kokpunkten så kan det ju givetvis bli småbubblor.
 
Last edited:
M:et, jag lutar också åt att nåt inte är som det ska men man vill ju vara helt säker, Micke säger att han har fått fylla på vatten i expansionskärlet 2 ggr på ganska kort körtid :( Om man gör ett leakdowntest, borde man inte få bubblor i kylvattnet om packningen är trasig?

Ni som hållt på med det här, måste motorn ur?? vad kostar en packning? Hur kollar man om toppen är skev? Övriga tips som är bra att veta?
 
En sak till, när vi startade den efter att ha stått hela vintern vitrykte den ganska rejält ett tag, kan vatten verkligen rinna ner i förbränningsrummen om packningen gått?
 
Rigge skrev:
En sak till, när vi startade den efter att ha stått hela vintern vitrykte den ganska rejält ett tag, kan vatten verkligen rinna ner i förbränningsrummen om packningen gått?
Absolut!!
 
Rigge skrev:
Om det gjort det, borde det inte sippra förbi kolvringar och ner i oljan? Oljan var inte vit.

Jo man tycker det, att den vitryker ett litet tag efter vinteruppehållet behöver inte innebära fara på taket. Men eftersom ni nämner flera symptom och hojen är känd för att ha problem så är det lika bra att kolla den. Ska ni lyfta toppen bör ni plocka ur motorn, tror knappt det går annars. Det är trångt på en sån ZX9:a (Har haft en likadan).
 
Rigge skrev:
En sak till, när vi startade den efter att ha stått hela vintern vitrykte den ganska rejält ett tag, kan vatten verkligen rinna ner i förbränningsrummen om packningen gått?
Behöver ju inte läcka åt det hållet. Läcker det enbart "utåt" så blir det bara övertryck i kylsystemet. Vitröken är nog mera kondens som bildas innan allt blivit varmt. Btw fyll på vattnet vid kylaren och inte i expansionskärlet, vid detta fel suger inte systemet i sig från expansionskärlet längre, men håller man koll på nivån i kylaren kan man iaf fortsättra att köra lite lugnt innan man byter packningen.
 
Topparna spricker i mellan sätesringarna och ut i en vattenkanal
kan mycket väl va tätt med kall motor å är omöjligt att testa utan att demontera toppen för kontroll testa kylvattnet efter avgasrester som någon skrev kan va en bra ide Jag gjorde i ordning en sån maskin får några år sen med samma problem beggad topp på skroten va lösningen där

peter
 
Rigge skrev:
M:et, jag lutar också åt att nåt inte är som det ska men man vill ju vara helt säker, Micke säger att han har fått fylla på vatten i expansionskärlet 2 ggr på ganska kort körtid :( Om man gör ett leakdowntest, borde man inte få bubblor i kylvattnet om packningen är trasig?

Ni som hållt på med det här, måste motorn ur?? vad kostar en packning? Hur kollar man om toppen är skev? Övriga tips som är bra att veta?

ett lite simpelt sätt att kolla ifall toppen är sned på är att du lägger toppen på en helt plan yta och lyser med ficklampa från ena sidan på den i nedkant. om det kommer något ljus fram till andra sidan så är den skev. men det gäller att ha en jäkligt bra yta att lägga den på.

jag tror inte att en packning kostar speciellt mycket alls. några hundra kanske.

att göra ett leakdowntest kostar runt 400 på bil, så det borde väl va samma på hoj.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top