Zx9r - 95 Topplocks problem...kanske :(

jo

Du kan låta en kylarverkstad mäta om det finns koldioxid i vattnet,
finns det där så läker det avgaser i kylvattnet, dom kollar det på
5 minuter. :tummenupp

Ps ibland märks bara problemet vid varm motor och vid belastning(varv)
skulle sätta en stor slant på topppackningen. ds
 
Last edited:
Topplocksproblem

Tyvärr, du har sannolikt råkat ut för Kawasjukan. Sprickor i ventilsätena, som tidigare nämnts. Har själv smakat den bittra kalken på en 95;a.

Motorn måste ur ramen och det är ingen mening att försöka laga. En ny topp utan innehåll kostade då, ca 10 000:-, återstår med andra ord skroten. Men, men ofta finns sjukan även på dessa. Det måste vara en rutinerad (Kawa?)mekaniker för att besiktiga en nyfunnen topp. Detta så man inte montera in en annan med samma symtom. Lycka till!
 
Ett annat sätt att kolla om det läcker ut komp i kylet är att starta motorn kall och känna på vattenslangarna. De ska vara mjuka när de är kalla och hårda när de är varma. Övergången ska ske i samma takt som motorn blir varm. Om slangarna hårdnar mer eller mindre omedelbart så tyder detta på kompläck ut i kylvattnet, ex vis beroende på läck packning eller sprucken topp.
Och om slangarna inte mjuknar då motorn har kallnat HELT så är det också ett tecken på problem.
Givetvis ska kylarlocket sitta på hela tiden under dessa test och systemet ska var aväl fylt och urluftat.

Har hört om sjunkna foder på ZX9 från 90-talet men känner inte till vilka årsmodeller det rör sig om. Ger samma problem, toppackningen ger sig.
 
ok

Nu är jag inte så haj på hojar!! den funkar åtminstånde... den gick bra förra sommaren... vad kan hända???? ska ju köra upp till sommaren! :huvet ...vitröken försvann efter ett tag när den blev varm!! nu hade den stått hela vintern varav ca 4 månader kall garage... hoppas dte bara är packningen
 
enda riktiga kolla om toppen lr topppackningen gått är väl att göra en CO test i expansionskärlet, finns det där så är det med största sannolikhet toppackningen som gått, lr nåt liknande i toppen.

vi gjorde det på min bil förra veckan, och visa orange=co i kylvattnet

fick byta toppackningen..
 
Nu är det ju i och för sig snart ett år sedan jag ägde den där cykeln, har för mig att du köpte den i maj, men den drog då inte kylvätska då. Däremot hände det ibland när jag kört hårt med den länge att den tröck ur sig lite glykol ur locket till expansionskärlet när jag stannade. Jag provade att fylla på ca en deciliter en gång men det tröck den snart ur sig igen så jag antog att det var tillräckligt med kylarvätska i och att den helt enkelt tröck ur sig ett överskott. Det var dock sommaren innan så jag körde då flera hundra mil efter det utan några problem varav säkert 100 mil på våren efter den stått över vintern. Jag hade den dock varmt över vintern så det där om vitrök kan jag inte säga något om. Dagen för köpet körde jag "en sista sväng" med tjejen bakpå och då var det då inga problem med kylarvätskan vad jag vet.

Verkar finnas många här som har en del erfarenheter och kunskap inom området så jag får väl bara hoppas att det bara är packningen du behöver byta och att du är nöjd med cykeln annars. Du skriver ju själv att den gick bra i sommras?
 
Första CO-testet visade inga avgaser i kylarvätskan, dom ska kolla igen i eftermiddag. Kan nåt va fel ändå?
 
Last edited:
När jag köpte min hoj så hade vatten och olja blandas, så jag hade en typ sörja som hade både samma konsistens och färg som typ colasås både i motorn och i kylarsystemet. Rinner vatten ner i motorn så ökas nivån. Kom ihåg att det är en jävla skillnad i tryck innuti cylindern jämfört med trycket i vattnet. Så att det kommer ut men inte in är inte så konstigt. Ett komp test borde väl kunna klargöra om packningen skitit sig?

/ Hannes
 
Det är troligtvis inget fel på din hoj. Visar testerna att du inte har CO i kylvattnet så kan du nog lugnt åka vidare. Det brukar "bubbla" om man skruvar av locket med varm motor, i alla fall på mina fordon.
 
Står det inte på locket att man just inte ska ta av det när den e varm :D

Om den bubblar o allt är som det ska då kokar den ju, sätt in en vattentemp mätare o se hur varmt vattnet är o se vart din glykol kokar.
 
Nej, den kokar inte. Det bubblar pga att kylsystemet arbetar under tryck och när man öppnar locket försvinner trycket (enkelt förklarat).
 
jasså, då funkar de ej som på min, för mitt övertrycks leds bak till en behållare, och där försvinner just luften ut i luften och är det vätska så lägger det sig i behållaren!
 
när systemet är trycksatt som de flesta system är, så börjar inte kylvattnet o glykol att koka kanske förran typ120-130grader. men tar du av locket så försvinnner ju trycket o kokpunkten sänks direkt.

men jag har ju inte sett exakt på din hoj.. men e det inte co i kylet så e det med största sannolikhet lugnt....
 
HanneZ skrev:
jasså, då funkar de ej som på min, för mitt övertrycks leds bak till en behållare, och där försvinner just luften ut i luften och är det vätska så lägger det sig i behållaren!
Nu menar väl du expansionskärlet. Övertrycket brukar ledas bort via kylarlocket och vätskan i expansionskärlet ska bara kompensera vätskenivån beroende på motorns temperatur.
 
Borde inte även hans hoj leda bort övertrycket då? Det är ju den där fjädergrejjen under locket som trycks upp o då tätar inte den längre mot hålet som leder bak.
 
Så vitt jag kan förstå så fungerar hojen helt normalt. Det bubblade ju bara när han öppnade locket med varm motor och det ska man ju inte göra. Under normal färd verkar det ju inte vara några problem.
 
hp skrev:
Så vitt jag kan förstå så fungerar hojen helt normalt. Det bubblade ju bara när han öppnade locket med varm motor och det ska man ju inte göra. Under normal färd verkar det ju inte vara några problem.

Förutom att vätska försvinner spårlöst...
 
Försvinner verkligen vätskan då? Nivån i kärlet är ju olika beroende på om man kollar när motorn är varm eller kall.
 
hp skrev:
Försvinner verkligen vätskan då? Nivån i kärlet är ju olika beroende på om man kollar när motorn är varm eller kall.


Den ska ju stiga när den blir varm, inte sjunka. Micke har fyllt på 2-3 gånger på några få korta svängar säger han.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top