Zx9 vs tl1000s

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Tja

Som en bushoj, vilken hade du valt och varför? ZX9 96 bra skick, fullsystem, 1500 mil eller en TL1000S 97 4000 mil lite moddad med slipon, bättre bakdämpare och bromsar. Samma pris.
 
Nu antar jag att du tänker köra hårt med hojen eftersom du säger "bushoj" Den ZX9 jag provkörde var en 98 och den kändes inte sådär jättebusig direkt. Ok drag rakt fram men lite svampig och trögsvängd. TL:en brukar ju hyllas för sitt roliga register, ganska toppig för en tvin. Lättsvängd också vad jag förstår. Dock har jag EJ kört en sådan.

Att det är ett högre miltal på TL:en kanske uppvägs lite av uppgraderingarna i chassit? Du nämner ingen prisskillnad heller, men antar att de ligger på ungefär samma nivå då. Som bushoj skulle jag ta Sukkan direCkt! :)
 
Nu antar jag...

Svampig och trögstyrd är ju inte precis det man ser efter i en bushoj. Prisen är samma om inte TLS är lite billigare. Ja det blir ju lite halvhårt, fullgass och uppkopplingar, mycket stadskörning etc, inte så mycket ligga och mata 250+ precis. Möjligtvis drev ned och få på någon fatbar, av med lite kåpor. Ha en billig bushoj helt enkelt. Tack för info så långt! 1-0 till TLS'en :tummenupp
 
Jag skulle inte rekommendera nån av dom.

Kawwan är en kloss. Stor o tung. Dom har en förmåga o blåsa topplockspackningarna.

Tl:en 97 är en som skär mest. 98 blev dom uppgraderade, men 97:orna kan vara ostabil.

Dock så är det en jäkligt trevlig motor i TL:en.
 
TL'en hade dessutom en underlig stötdämpare bak som gav mindre fördelaktiga egenskaper. Av dessa två - ZX-9R

Hur billiga är de?
 
Jag skulle inte rekommendera nån av dom.

Kawwan är en kloss. Stor o tung. Dom har en förmåga o blåsa topplockspackningarna.

Tl:en 97 är en som skär mest. 98 blev dom uppgraderade, men 97:orna kan vara ostabil.

Dock så är det en jäkligt trevlig motor i TL:en.

Några andra förslag i sammapris klass? Som har en billig försäkring också

TL'en hade dessutom en underlig stötdämpare bak som gav mindre fördelaktiga egenskaper. Av dessa två - ZX-9R

Hur billiga är de?

Japp men TLS'en som är aktuell har utbytt dämpare bak så det problemet är löst
 
De tidigare barnsjukdomarna på 97:orna fixades till, dvs de tog in hojarna, så årsmodell kvittar. Bakdämparen är ju redan bytt, vilket är en klar fördel. Många TLS:er har dock skurit vevstakslagret (inklusive en av mina), oavsett årsmodell. Busmässigt så lätt TLS:en, speciellt om du drevarom den lite, motorn har rolig karaktär och låter gött. Rent drivftsäkerhetsmässigt så kawan med hänseende till det låga miltalet, men de verkar haverera lite de också, då båda jag kännt som haft ninjor i den generation haft problem med motorerna.

Har haft 2 TLS, en -99:a och en -98.
 
har nästan ägt båda, har hadt en TLS 97 och en ZX9 2003.

Av dem skulle jag säga att TL'en är mycket busigare men zx9 är en jävla skön åka långt åka fort hoj.

Men nu var det ju en zx9 96'a du kikade på (helt ny hoj 98 och framåt) och då tycker jag det är helt solklart att du ska ha en TL
 
Hur busig är du som förare?? :tuttar
Hehe ja det är ju en bra fråga med ett svårt svar
De tidigare barnsjukdomarna på 97:orna fixades till, dvs de tog in hojarna, så årsmodell kvittar. Bakdämparen är ju redan bytt, vilket är en klar fördel. Många TLS:er har dock skurit vevstakslagret (inklusive en av mina), oavsett årsmodell. Busmässigt så lätt TLS:en, speciellt om du drevarom den lite, motorn har rolig karaktär och låter gött. Rent drivftsäkerhetsmässigt så kawan med hänseende till det låga miltalet, men de verkar haverera lite de också, då båda jag kännt som haft ninjor i den generation haft problem med motorerna.

Har haft 2 TLS, en -99:a och en -98.

Ser ju ut som det helt klart lutar mot en TL1000S:tummenupp
 
har nästan ägt båda, har hadt en TLS 97 och en ZX9 2003.

Av dem skulle jag säga att TL'en är mycket busigare men zx9 är en jävla skön åka långt åka fort hoj.

Men nu var det ju en zx9 96'a du kikade på (helt ny hoj 98 och framåt) och då tycker jag det är helt solklart att du ska ha en TL

Tack för bra info!
 
Köp en Sp1a, klår både 9an och Tls..
 
Radfyror är ganska tråkiga generellt med effekt som en gummisnodd, även om de flesta går bra att leka med.
TL och andra twinnar har roligare karaktär där effekten kommer tidigare.
 
Radfyror är ganska tråkiga generellt med effekt som en gummisnodd, även om de flesta går bra att leka med.
TL och andra twinnar har roligare karaktär där effekten kommer tidigare.
Twinnar är ganska tråkiga generellt med register som en traktor, även om många haft framgång på racerbanorna.
ZX och Gixxer har roligare karaktär med härlig toppeffekt.

Smaken är som :arsele Köp hoj med hjärtat!

PS. Min far har en svart ZX-9R '98 med Öhlinare och grejor till salu billigt. Finns i Borlänge.
 
:D
Twinnar är ganska tråkiga generellt med register som en traktor, även om många haft framgång på racerbanorna.
ZX och Gixxer har roligare karaktär med härlig toppeffekt.

Smaken är som :arsele Köp hoj med hjärtat!

PS. Min far har en svart ZX-9R '98 med Öhlinare och grejor till salu billigt. Finns i Borlänge.

Jovisst är gixxer grym, men jag skall ha en billig bushoj där försäkringen får kosta minst möjligt:) Lutar åt TLS men har även funderingar över RSV. Hur billigt säljer han?
 
Oljepickeupen sitter fram på TLS'en, hur tänkte dom då:-) Är det för kylningen man gör det så?

Någon som vet om hur det är med RSV/TOUNO 00-04 modeller, oljepicken bak? Något att bry sig om öht?
 
Jag har ägt en ZX9R-96 och skriver under på att den är en stor och tung koloss. Visst, den har bra drag till en relativt billig peng för en 96:a.

Den kändes dock inte så "busig" och jag var rätt sugen på att byta till något lättare och smidigare... vilket föll sig naturligt med en ny ZX6R när ZX9:an sedemera blev stulen. 600:an är mycket "busigare".
 
Twinnar är ganska tråkiga generellt med register som en traktor, även om många haft framgång på racerbanorna.
ZX och Gixxer har roligare karaktär med härlig toppeffekt.

Smaken är som :arsele Köp hoj med hjärtat!

PS. Min far har en svart ZX-9R '98 med Öhlinare och grejor till salu billigt. Finns i Borlänge.

En TL rycker iväg vid 7000rpm och drar upp till 11000, en zx9 rycker iväg vid 9000 och drar till 12000rpm, helt jävla enorm skillnad, fan en twin varvar ju inget alls :va
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top