ZX9-R som första hoj?

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Hallå där ute!

Har en kompis som vill ha en ZX9-R -98:a som första hoj. Han har inte körkort (uppkörning i sept) men vill köpa en nu! Tro det eller ej men han är 35 och kommer att låna pengar för att köpa en.

Finns det någon här på forumet som skulle köpa en begagnad mc som de aldrig har provkört, eller rent av aldrig sett?

Han har säkert kört 2-3 olika mc på körskolan och han har suttit på flera ZX9-or (aldrig med motorn igång). Han har läst att det är en bra hoj, stabil, snabb och allt. Tror aldrig att han ens har kört en sporthoj överhuvudtaget.

Vad har ni för kommentarer till honom

MVH /Dr B.

beror ju på honom o hans självbevarelsedrift..

Jag tror att ZX9'an är en mycket bra hoj. En kamrat köpte en YZF 1000, efter sin ZX9, och han tyckte ZX9'an va' mera banhoj, stabilare, hade bättre låda och bromsar.

Jag e 29 & tog kortet för 2 månader sedan. Köpte en 1100 ZZR -93 utan att själv provköra grejjorna. Killen hade ingen servicebok men verkade vettig. Visst låter jag som en idiot :D ZZR passar mig perfekt eftersom jag ville ha' en alaroundhoj och i början, som nybörjare, så är man inte grymt kräsen. Allt e bättre än körskolans hojjar, jag lovar ! :rock

Hur som så är det A och O att han kollar upp hojjens historik NOGA. Någon bör givetvis provköra den åt honom för att få en känsla för om allt e Ok. :fakta

Tänk på detta :

Kolla tidigare ägare om dom haft servicebok
Vad dom betalt för hojjen, fått när den såldes
Hur mycket körde dom, mätarställning stämmer ? etc.
Om den va' importerad (personlig service vägverket)
Övriga besiktings & service -papper.
Hur låter den i motor
Hur känns lådan, dra på(gärna med skjuts)
Drivpaket
Däck
Va' kostar försäkring
Omlackad(kan varit dikeskörd)

/n

han lär ju inte bli besviken det är ju en skit fin hoj !
jag skulle kunna tänka mig att köpa grisen i säcken om man fick den till ett ok pris utan att provköra om det finns servicebok och det inte är allt för många mil på mätaren!

varför provköra när man bara har kört körskolans hoj?? allting är ju bättre! mycket bättre !

ZX9 från -98 är en av de hojar jag också rekommenderar till folk, även såna som inte kört mycke. Tycker att det är en jäkligt välbalanserad hoj samtidigt som den går hyfsat också.

/lastu

Min nuvarande hoj är min första och jag är rejält nöjd!

Haha... trevliga svar (!) ;)

Han väntade sig nog "-en sån som första hoj!?!? är han knäpp eller?" ( hans egen åsikt ;) .. jag kan ha fel.. så slå mig inte )

:tummenupp

Man kan köra ihäl sig på nästan vilken hoj som helst, det beror nog mer på föraren. Men det är en trevlig hoj, helt klart.

Men hallå! Man kan ju inte han en sporthoj som första hoj ju! Det går absolut inte för sig :mattias ! Där för att man först måste ... vänta nu föresten... Jag tog lappen för tre månader sen och har en R1...

kLaRt HaN SkA hA eN FeT BiKe!!!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Man kan köra ihjäl sig på vad som helst som har motor (även utan för den delen). Jag gjorde "misstaget" att köpa för klen hoj att börja med, bytte efter ett par månader, bytte igen efter en säsong tills jag hittade rätt hoj för mig.
Allt sitter i hur man e funtad i huvudet, tillhör man dem som bara har ett läge på gasen (av / på), så skall man kanske välja en annan hoj, annars så kan han lika gärna köpa en turbo hoj som första båge. INGEN hoj är farlig med lagom (ordet lagom finns bara i svenska språket, roligt tycker jag) vett bakom styret. Kawwan e en fiiiin hoj.

Klart att ha får ha en fet hoj! Trotts att det kanske strider mot Darwins överlevnads teorier.

Vad jag verkligen vänder mig emot är att han vill ha den baserat på recensioner och vad andra människor tycker. Att köpa en hoj är ju en kul process, prova lite olika modeller och se vad man tycker.

Tycker ni alltid att en film är bra, bara för att någon filmrecensent sa att den va bra!

Ni som har svarat här tror jag har prövat några olika hojar innan ni slog till på er, eller har jag fel? Ni kanske bara provsatt hoj utan att motorn var igång och slog till.

Hur tror ni att det går om han sedan bommar uppkörningen. Han sitter med en fet hoj och all utrustning. Hans B-körkort är ett minne blott, och hur är det med försäkringar om något skulle hända?

MVH /Dr B.

Dr BODOL skrev:

Ni som har svarat här tror jag har prövat några olika hojar innan ni slog till på er, eller har jag fel? Ni kanske bara provsatt hoj utan att motorn var igång och slog till.

MVH /Dr B.

Korrekt (du har fel), har köpt 3 nya hojar ifrån butik, inte provkört någon av dessa modeller innan, men till mitt försvar vill jag säga att jag är korkad.
Det är som ett litet kinderägg, det blir en överraskning!

loser skrev:
, annars så kan han lika gärna köpa en turbo hoj som första båge.

Haha min första var en zx9, hade den i två veckor sen blev den stulen. Nu har jag en turbo gixxer(kan nästan räkna den som min första).
Beror helt på personen som ska köra hojen. Ta det bara lungt, samt idiotförklara alla i trafiken så ska det nog gå bra. Ninjan var väldigt skön att köra. Blir nog ett bra köp.
Ps. Köp -00 och framåt, snyggare ;)

/Anders

Det har ju varit mycket snack här tidigare som "börja på nåt mindre" "jag vill inte möta dg i trafiken" osv....men så länge man kör med huvudet så kan man börja med vad man vill.
Gillar du hojen, köp den! Sen kan du öka takten vart efter du känner dig säkrare.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back