ZX7R - Tråden

-knoxx-

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Ort
Partille
Hoj
1998, kawasaki zx7r
Hej, någon som vet hur den lilla ratten för bensintillförsel ska stå om man ska välja ett läge. det står inte någon markering så man vet vad det står på..( markeringarna står på själva ratten on, off, res men inte på själva hojen så man vet vad man har valt). Tack :3freak
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Hej, någon som vet hur den lilla ratten för bensintillförsel ska stå om man ska välja ett läge. det står inte någon markering så man vet vad det står på..( markeringarna står på själva ratten on, off, res men inte på själva hojen så man vet vad man har valt). Tack :3freak

Markeringen du valt på ratten ska stå framåt.....
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Hej Vänner!

Har eventuellt en zx7R på gång, en 97:a.
En svart med lila fälgar, någon som har bild på liknande färgschema, har sökt men icke funnit.

Kruxet med den är att den går på tre cylindrar, ägaren har försökt att gå igenom förgasarna dock utan resultat. Jag har meckat mycket bil innan, har dock ingen större erfarenhet av förgasare. Vad är det man skall titta efter i förgasarna?
Sen att det kan vara något med elsystemet är jag medveten om och kommer givetvis börja med att byta tändstift, kablar och ev spole.
Verkar vara en riktigt trevlig hoj förövrigt och dessutom får jag den nog ganska billigt:)
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Ingen som har tips, har alla slutat åka zx7r?:rock

Vad har du kollat då?

Ny soppa
Byta stift
Göra rent förgasarna
Jag skulle börja i den ordningen.
Börja med att starta den och låt den bli lite varm, ibland brukar de hoppa igång på den fjärde efter ett tag.
Annars är det bara att känna på grenrören vilket som bara är ljummet så då vet du vilken cylinder som ej hänger med och kan fokusera på rätt ställe. Vill du inte lägga handen på så ta en blomspruta med vatten och spruta på lite vatten så ser du vilket avgasrör det inte fräser ifrån.
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Det är just förgasarna som jag undrar om, vad är det jag bör leta efter.
Oavsett om jag får igång hojen på alla fyra kommer jag att ta isär förgasarna för rengöring och sedan en synkning.
Men har aldrig haft isär förgasare innan, så vet inte riktigt vad det är man letar efter.
Nålar, membran, flottör osv?

Sen en till fråga, är det skadligt för motorn att köra hem den om den bara går på 3 cylindrar?
 
Last edited:

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
zx7r
Youtube har massa bra och dåliga filmer på hur man plockar isär förgasare, sök på ninja carb clean eller nåt liknande.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Det är just förgasarna som jag undrar om, vad är det jag bör leta efter.
Oavsett om jag får igång hojen på alla fyra kommer jag att ta isär förgasarna för rengöring och sedan en synkning.
Men har aldrig haft isär förgasare innan, så vet inte riktigt vad det är man letar efter.
Nålar, membran, flottör osv?

Sen en till fråga, är det skadligt för motorn att köra hem den om den bara går på 3 cylindrar?

Beror alldeles på hur långt du har att åka, bra är det förstås inte.
Är du osäker så köp en Haynes rep. bok, brukar vara guld värda i såna här lägen.
Troligen ett munstycke som är igensatt om det är förgasarrelaterat, skruva ur och blås rent. En synkning är aldrig fel men be någon som har synkroniseringsklockor att hjälpa dig.

Rinner det bensin ur förgasarna när den är igång så kan det vara en nålventil som hängt sig.
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Beror alldeles på hur långt du har att åka, bra är det förstås inte.
Är du osäker så köp en Haynes rep. bok, brukar vara guld värda i såna här lägen.
Troligen ett munstycke som är igensatt om det är förgasarrelaterat, skruva ur och blås rent. En synkning är aldrig fel men be någon som har synkroniseringsklockor att hjälpa dig.

Rinner det bensin ur förgasarna när den är igång så kan det vara en nålventil som hängt sig.

Hittade faktiskt en väldigt bra film på youtube:) Men nu verkar säljaren vara osäker på om han verkligen vill sälja:huvet
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
säljaren velar, skall få besked i helgen. Det är väl ca 3 mils körning, känns sådär att åka en sån sträcka på 3 cylindrar. Blir nog släp:yoparty
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
säljaren velar, skall få besked i helgen. Det är väl ca 3 mils körning, känns sådär att åka en sån sträcka på 3 cylindrar. Blir nog släp:yoparty

Hoppas du inte betalar för mycket för en hoj som går på 3 cyl..........
Finns många hojar på blocket som man kan pruta på..
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Hoppas du inte betalar för mycket för en hoj som går på 3 cyl..........
Finns många hojar på blocket som man kan pruta på..


säljaren vill ha 10, jag har erbjudit 7. Det är väl ganska vettigt? zx7r verkar ju stå sig ok i pris. Denna har varit anställd sen 05. jag vill ha ett nytt projekt då jag ska sälja min bil, man har roligare på två hjul:)
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
säljaren vill ha 10, jag har erbjudit 7. Det är väl ganska vettigt? zx7r verkar ju stå sig ok i pris. Denna har varit anställd sen 05. jag vill ha ett nytt projekt då jag ska sälja min bil, man har roligare på två hjul:)

Helt okej pris:tummenupp Hoppas det blir affär.
Har den stått still så länge så har säkert munstyckena i förgasarna kleggat igen, relativt enkelt att plocka bort dessa. Byt stift också.
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Max ligger på 8a tusen, så vi får väl se. känns som en utmaning:)
skall gå över hela elen och förgasarna. Byta alla vätskor också. Har inte hört något än men imorn förhoppningsvis:)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top