ZX7R: omfattning på strypning?

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Wanda & Lill-Babs
I Servicemanualen står det att zx7r såldes med olika ursprungseffekt i olika länder. 90kW är standard, men i Österrike och Tyskland såldes de med 72kW, i Frankrike med 75,1kW, i Sverige med 61kW och i Schweiz med 39kW (modell P1-P4).

Min fråga är: Är det nån som vet vad det är för omfattning på strypningen av den tyska modellen på 72kW?

Doable skrev:
Vilken effekt var den strypt till med pluggarna?

I min svensk sålda hade jag 79 häst på bakhjulet. Gissa om jag blev glad när jag lämna in den på dynojet och den kom ut med 49 hkr mer :)

Nåväl i den satt strypningen på nålarna i förgasaren. Har för mig dom bytte nålar..

/H

lin77 skrev:
I min svensk sålda hade jag 79 häst på bakhjulet. Gissa om jag blev glad när jag lämna in den på dynojet och den kom ut med 49 hkr mer :)

Nåväl i den satt strypningen på nålarna i förgasaren. Har för mig dom bytte nålar../H
Det var inte illa. Hur mycket fick du pröjsa för ett sånt dynojet-kit och vad innehöll det?

Doable skrev:
Tog du bort pluggarna själv? Måste hon ombestyckas om de tas bort?

Fick de gjort i samband med servicen så ja kollade aldrig va dom gjorde me den, vet bara att den gick som f--n efteråt :banana

Kan vara ett omfattande kit som innehåller bla kolvar, kammar, trottlar, så var det i varje fall på ZXR750-93 som en kompis hade en gång i tiden.

Har du tur så kommer du billigt undan med att limma hålen i trottlarna om den bara är strypt där.

Doable skrev:
I Servicemanualen står det att zx7r såldes med olika ursprungseffekt i olika länder. 90kW är standard, men i Österrike och Tyskland såldes de med 72kW, i Frankrike med 75,1kW, i Sverige med 61kW och i Schweiz med 39kW (modell P1-P4).

Min fråga är: Är det nån som vet vad det är för omfattning på strypningen av den tyska modellen på 72kW?

Superbike Roger skrev:
Kan vara ett omfattande kit som innehåller bla kolvar, kammar, trottlar, så var det i varje fall på ZXR750-93 som en kompis hade en gång i tiden.

Har du tur så kommer du billigt undan med att limma hålen i trottlarna om den bara är strypt där.

va inte bara de för rr versionen? för att få 120+ hk elle va de va?

Hej. Det är skitenkelt. Känn efter om du kan lyfta trottlarna hela vägen upp så att de inte skymmer insuget något. Kan du det så har nån redan tagit bort strypningen med hjälp av höga trottellock. Kan du inte lyfta upp dom så måste du byta lock och det är bara att skruva av dom gamla låga och skruva dit nya högre lock.Se bara upp så att du inte klämmer membranet eller tappar bort en liiiiten mässinggrej som sitter i membranet. Behöver du avstrypningslock så tror jag att jag har ett set liggande.
Hej.....Per:squid

Var tydligen vissa vanliga ZXR som var strypta på de viset, kan vara så att de var gjorda för nån annan markanad.

Var en kompis som köpte en ZXR750-93 helt ny, han blev lovad av mc-butiken att den endast var strypt i trottlarna men när vi skulle fulleffekta den så visade det sig att man fick byta en hel del motorkomponenter som kolvar, kammar mm kostade ca 20.000skr för delarna.
Efter efter lite förhandlingar med mc-butiken så fick han hela kittet för vad trottlarna kostade.

ozeo skrev:
va inte bara de för rr versionen? för att få 120+ hk elle va de va?

per7 skrev:
Hej. Det är skitenkelt. Känn efter om du kan lyfta trottlarna hela vägen upp så att de inte skymmer insuget något. Kan du det så har nån redan tagit bort strypningen med hjälp av höga trottellock. Kan du inte lyfta upp dom så måste du byta lock och det är bara att skruva av dom gamla låga och skruva dit nya högre lock.Se bara upp så att du inte klämmer membranet eller tappar bort en liiiiten mässinggrej som sitter i membranet. Behöver du avstrypningslock så tror jag att jag har ett set liggande.
Hej.....Per:squid
Hej! Tack som fan för det svaret. Det var precis det jag ville höra. :banana
Hör av mig ifall jag behöver lock. Tack ni andra oxå...

Hej Roger.
Visst det var ZXR som var mer omfattande strypta men zx7r 96 och upp var så vitt jag vet bara stypta i trottellocken.

Per :squid

Någon som vet ifall höjden skiljer sig mellan strypt och ostrypt trottellock, så att man slipper plocka isär fuggarna för att veta om hojen är strypt? (Hojen är en zx7r -96)

Hej.
Strypningen syns inte på utsidan,,.
Men hur svårt är det att ta bort tanken och luftburken och köra in ett finger för att lyfta trotteln?????
Ingen ombestyckning (om hojen för övrigt är original) behövs.
Sen till de som berättade om byte av kolvar, kammar, etc,,det är de FRANSKA modellerna, är alltid strypta så i frankrike.
Han som menade på att strypningen satt i nålerna,,vakna nångång,,firman slängde väl i ett dynojet-kit och då bytar man b.la. nåler och munnstycken, och det kan göra mer än man kan tro.
Sist, men inte minst,,han som hade kört i dynojet-bänk och hade 79 hk/bakhjul och fick 49 hk/bakhjul till efter justering,,Wow vilken verkstad du måste ha tillgång till,,GRATTIS, du måste ha den värsta ZXR:en ,,jag menar 128 hk på bakhjulet,,är ju bra för en R1 till och med!!!
Original effekt i en ZXR 750 (enl. Kawasaki : i motorn,,EJ bakhjul) uppges vara 121 hk, resp 122 hk för RR:en. Räkna med 10-15 % förlust till bakhjulet, så 100-105 hk på bakhjul är ganska OK för en gammal 750.
Hälsar Mogens.

Ok, du verkar ju ha en sån hoj, så du borde veta,,men då måste han väl iaf ta av tanken,,eller. ;-)
Men 32 mm höga,,,tror alldrig jag sett såna lock,,?
Mogens.

Tänkte jag använder denna tråd iställe för att göra en ny.
Har en zx7r -98, import med 72kw i reg. beviset.
Trottlarna går bara halvvägs, dvs 22mm's lock.

Vart får jag tag på 32mm's trottellock enklast och billigast?
Varit i kontakt med mc firma som kunde ta fram pris på trottellocken, men då kunde han inte svara på hur vida de var 22mm eller 32..
Priset var väl ungefär som beräknat på orginal delar ca 1700:- för alla fyra locken.

Om han beställer från katalog med kawa orginal delar på en zx7r -98, kommer jag då få en till uppsättning 22 lock eller vad tror ni?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul