ZX7R dör en tiondels sekund

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej på er!
Ny på forumet och har en fråga.. Min ZX7R när man startar den kall Pyser/Puffar det till vid några tillfällen under tanken,, inte i en och samma tidsintervall och det är precis som att den dör en tiondels sekund. Detta kan hålla i sig och kör man precis i dragläge vid kökörning ex 3:an dör den och hugger till. Min tanke är att det var något med vacuumstyrningen till bränslet? Ngn jag pratade med sa att det kan vara pick-up:n men har precis bytt motor till en som var komplett och endast förgasarna flyttades över. problemet fanns innan och efter motorbytet och förgasarna i sin tur renoverades 2016 på firma.
Vad kan det vara? Ngn med samma maskin som har varit ute för det

//Mange
 
Den går magert. Byt till ett snäpp större lågfartsmunstycken.
 
Gummi till förgasare är tätt och fint ? Testa spruta startgas på dem och se om motorvarvet går upp.
 
Är det inte bara lite baktändningar? Då klonkar det i motorn. Låter som att kolven tar i vevpartiet :gnissla Har du låg tomgång?

Min gör det ibland vid kallstart

Är absolut inte expert så jag ska tiga:hihi
 
Last edited:
Hej och tack för svar..
Ok, ICEICE..mager blandning,, kanske, Webgringo,, Gummina såg fina ut när jag bytte och gummina bytte jag aldrig då de fanns på motorn och samma problem kvarstår.. Hayabusaman.. Baktändning.. ja kanske,, men det klonkar inte,, mer "pjutt" om du förstår.. men en dag när jag startade efter att ha blåst ur den ordentligt.. baksköt den som satan.. Men i övrigt går den fint som bara den. Tomgången ligger på ca 1300 rpm
Jag blir inte riktigt klok på det. bifogar en bild om det går där jag påbörjade bytet i höstas och trodde jag hade hittat felet då en vacumslang på den där vevhusventilationsgrunkan satt lös.. men icke.. Min nästa tanke är annars den mojjängen till ngn bränslehistoria framför är kass??

IMG_4124[1].jpg
 
Inte för att vara dryg men det måste inte klonka, jag kan höra ett "poff" och puffande också.

Kan nog bero på flera faktorer , lufttemp bla. För ibland hör man ingenting, men men, jag har ju insprutning.
Men hade förgasarhoj förut som gjorde lika ibland...

Gör den det över 2000rpm och helt varm motor också?
 
Last edited:
Testa skruva ut bränsleblandskruvarna ett halvt varv för då får den mer soppa på tomg och lågfart.
 
Hej!
Tar det absolut inte som att du är dryg.. Jag söker ju bara råd. :) Mer jag som är otydlig kanske. Tänkte mer att du menade metalliskt ljud och det är det inte. mer pyser till. Inget på högre varv och när den är varm gör den det i lugn kö/stadskörning. Ibland när man kört, stannar för att tanka så startar den inte utan man får försöka en stund.
 
Ok.. ska testa skruva ut dem när det blir lite ledigt :)
 
Ok.. hmm men det är samma ”problem” som förra motorn.. den gamla hade gått 6300 mil och den ”nya” jag satte dit har gått 1200 mil..
 
Ta ett kompprov med kall motor så ser du om den är tät eller inte. Men när det nyser från förgasarna är det ofta otäta ventiler.
 
Det jag inte bytt är förgasarna, tändspolarna + kablarna, soppafilter samt de där mojjängerna (vacuumsakerna ) som jag beskrev tidigare i tråden.. men som sagt.. normalt sett förutom att den ”hugger/dör” går den som satan..
 
Kompprovet tog jag och det såg kanonfint ut innan igångsättning och om det är en ventil borde det väl pysa hela tiden? Kommer bara ngn gång
 
Last edited:
Ja det kan vara något annat än otäta ventiler förstås. Jag köpte en gammal Yamaha FZ750 för ett antal år sedan. Säljaren berättade att han inte litade på den p.g.a att den kunde vara mycket svårstartad efter att han hade stannat. Men om han väntade 5 minuter då så gick den alltid igång sedan. Tänkte på vad du skrev om problem efter tankstopp.

Hojen gick kanonbra i.o.f.s. Jag gick igenom den och såg att flera insugsventiler hade nollspel. Så jag ställde in dem till rätt spel. Jag körde ganska mycket med hojen och felet som säljaren hade berättat om återkom aldrig.

Har du kollat ventilspelen på din maskin?
 
Om du hade samma problem tidigare och den enda gemensamma delen är förgasarna så är nog problemet där.
 
Hej och tack för alla svar.. Jag ska kolla igenom de tips jag fått och se om det blir bot och bättring. Än en gång ,Tack!
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top