ZX7R borttappad slang?

Niiinja

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Gsx-r 1000 K3
Tjoho,
Jag har ett litet problem med min 7:a.
Den stryptes till 25kw till denna sommar med brickor i insuget (och de sitter kvar än :huvet ) Nu är saken den att den beter sig lite underligt. När man står utan växel i och varvar till lite så "fastnar" den liksom, eller, varvtalen sjunker inte så snabbt som man vill då man släppt. Låt mig illustrera med lite "ljud"-effekter. Det ska låta: WROOM WROOM, men blir WROOooooooom WROOoooooom. väldigt utdraget. Samma sak händer då man saktar ner till stopp, när du stannar så lägger den sig först vid 3000 varv och sjunker sakta därifrån, ner till normal tomgång. Väldigt jobbigt vid rödljus i stan då man låter som en idiot.

Jo, nu till saken. Jag såg då jag plockat bort tank och filter att det verkar saknas en vakuum slang av något slag. Dock vet jag inte vart den skall gå, ser bara ena änden på den och inte blir jag klokare att att leta i min tjocka servicebok. Bifogar en bild.
vakuumslang.jpg

Bör väl tillägga att den inte var så här innan strypningen, men slangen fanns inte då heller. Och jag tycker inte det var så här direkt efteråt, utan det har kommit eftersom. Misstänker även tjuvluft, men fortfarande, vad är det för slang??

Oj vad långt det blev :rolleyes:

Hittade du bilden jag menade?
Om du bläddrar neråt så får du upp alla nummer för delarna, slangen du letar efter har nummer 92191A. Övre slangklämman nr 92037E och lägre slangklamma nr 92037.

Hittade du bilden jag menade?
Om du bläddrar neråt så får du upp alla nummer för delarna, slangen du letar efter har nummer 92191A. Övre slangklämman nr 92037E och lägre slangklamma nr 92037.

Jo jag hittade den, och 92191A är den slang som även syns på min bifogade bild. Vad jag kan se.

Hur som helst, vilken underbar sida du hade hittat. Den tackar jag ännu en gång för :tummenupp

Last edited:
Jo jag hittade den, och 92191A är den slang som även syns på min bifogade bild. Vad jag kan se.

Hur som helst, vilken underbar sida du hade hittat. Den tackar jag ännu en gång för :tummenupp

Nej, den slang som finns med på din bild verkar vara nr 92190A, finns med på Air Cleaner bilden. Den du saknar verkar fortsätta till någon sorts avluftning eller vakuum på bränslepumpen, har något att göra med luftrening.

Bästa vore ioförsig för dig att skaffa en verkstadshandbok, mycket bra för problem som det här, lite svårt att få ett samanhang bara genom att kolla på sprängskisser. BikeBandit är väldigt bra om man behöver själva artikelnr när man beställer delar dock.

EDIT:
Kollade lite på Fuel Pump bilden och där finns det en slang som också heter 92191A och går in i bränslepumpen. Kan det vara så illa att den slang du saknar har kopplats direkt från bränslepump till förgasare och inte går genom det ventilpaket du har på bilden som den ska och du därför inte får rätt luftrening?

EDIT 2:
Kan också vara så att du inte ska ha någon slang där alls, att den bara finns på USA modeller.

Last edited:
Nej, den slang som finns med på din bild verkar vara nr 92190A, finns med på Air Cleaner bilden. Den du saknar verkar fortsätta till någon sorts avluftning eller vakuum på bränslepumpen, har något att göra med luftrening.

Bästa vore ioförsig för dig att skaffa en verkstadshandbok, mycket bra för problem som det här, lite svårt att få ett samanhang bara genom att kolla på sprängskisser. BikeBandit är väldigt bra om man behöver själva artikelnr när man beställer delar dock.

EDIT:
Kollade lite på Fuel Pump bilden och där finns det en slang som också heter 92191A och går in i bränslepumpen. Kan det vara så illa att den slang du saknar har kopplats direkt från bränslepump till förgasare och inte går genom det ventilpaket du har på bilden som den ska och du därför inte får rätt luftrening?

EDIT 2:
Kan också vara så att du inte ska ha någon slang där alls, att den bara finns på USA modeller.

Jag uppskattar verkligen din hjälp :) Nu ser jag också att det är lite saker som inte riktigt stämmer här. kolla bifogad bild. Så här ser det ut på min i alla fall.
vakuumslang2.jpg

Jag har tyvärr nått min gräns för vad jag kan lista ut från sprängskisserna på BikeBandit.
Hoppas det var till lite hjälp iallafall. :)
Jag tror du får hoppas på att någon annan kan ge ett definitivt svar eller så får du skaffa en verkstadshandbok eller fråga verkstad.

Trevligt att du uppskatter min hjälp, jag gör vad jag kan. Alltid kul att höra även om jag inte kunde hjälpa dig hitta lösningen.

Manual i PDF format (acrobat reader) http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
Kan vara värt att kolla igenom. :)

Last edited:
Jag har tyvärr nått min gräns för vad jag kan lista ut från sprängskisserna på BikeBandit.
Hoppas det var till lite hjälp iallafall. :)
Jag tror du får hoppas på att någon annan kan ge ett definitivt svar eller så får du skaffa en verkstadshandbok eller fråga verkstad.

Trevligt att du uppskatter min hjälp, jag gör vad jag kan. Alltid kul att höra även om jag inte kunde hjälpa dig hitta lösningen.

Manual i PDF format (acrobat reader) http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
Kan vara värt att kolla igenom. :)

Men det är ju tanken som räknas, är det inte så? :tummenupp
Tackar så mycket även för den länken, ska ta en titt. Har en verkstadshandbok, men den är väldigt kort på just detta kapitel, och bilderna säger inte särskilt mycket.
Hur som helst, det löser sig säkert :)

Ser ut som slangens vara eller inte vara har något med avgasreningen att göra.

Det ska sitta en slang där om du har en Califonien modell med "Evaporative Emission Control System", den tar hand om bensinångor om jag får gissa. Modeller utan denna rening ser inte ut att ha någonting anslutet på den dära nippeln på vakumventilen.

Bifogat

• California Evap Emission.jpg
    California Evap Emission.jpg
    34.7 KB · Visningar: 69
  • California No Evap Emission.jpg
    California No Evap Emission.jpg
    30.1 KB · Visningar: 70
  • No Evap.jpg
    No Evap.jpg
    53.6 KB · Visningar: 73
Last edited:
Ser ut som slangens vara eller inte vara har något med avgasreningen att göra.

Det ska sitta en slang där om du har en Califonien modell med "Evaporative Emission Control System", den tar hand om bensinångor om jag får gissa. Modeller utan denna rening ser inte ut att ha någonting anslutet på den dära nippeln på vakumventilen.

Okej. Då förmodar jag att det inte gör något att jag "saknar" denna slang. Vad blir skillnaden?
Och tack så mycket för svaret! :)

Kan inte se att det gör någon större skillnad om ventilen fungerar som den ska, ventilen växlar mellan anslutningarna vid ett undertyck så det borde betyda att när motorn är igång är förgasarnas avluftning rakt ut i luften via den tomma nippeln och när motorn är avstängd är avluftningen ansluten till luftburken.

On ventilen är felande kan det nog bli lite konstiga fenomen iom att det sitter luffarturbo (ser det ut som) och då borde det bli fel tryck i förgasarna. Du kan ju prova ventilen och se om den fungerar som den ska.

Kan inte se att det gör någon större skillnad om ventilen fungerar som den ska, ventilen växlar mellan anslutningarna vid ett undertyck så det borde betyda att när motorn är igång är förgasarnas avluftning rakt ut i luften via den tomma nippeln och när motorn är avstängd är avluftningen ansluten till luftburken.

On ventilen är felande kan det nog bli lite konstiga fenomen iom att det sitter luffarturbo (ser det ut som) och då borde det bli fel tryck i förgasarna. Du kan ju prova ventilen och se om den fungerar som den ska.

Tack för hjälpen och tipsen :) Jag är en väldig rookie på mekandet men försöker ta in allt (nästan) som man får höra :rolleyes:

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard