ZX10R-tråden

Laddar upp nya bilder i full upplösning (klick bara) så kanske någon kan se och berätta för mig vad det för något som gått sönder och vilken funktion det har.
Den är ju någon liten cylinderformad sak i motorn som legat an mot fästet som slitits bort. Har det någon viktig funktion rörande oljetryck? :confused: Frågan är ju isf. om det går att svetsa skiten..
Har kollat igenom verkstadsmanualen efter sprängskisser, men utan framgång.

Här har ni två bilder för den som orkar slänga ett getöga =)
(hoppas inte bilderna blir gigantiska nu, i firefox är de iaf. förminskade.)


 
Tjena
Nu har jag monterat ett supercorsa SP med 55 profil...
Det tar i huggern en gnutta när jag sätter mig på hojen.
Kan jag shimsa upp huggerjäveln?, eller skall jag helt sonika ta bort den. Fy fan vad fult utan hugger.
Bitte Erklären...UUUUUUUUUUUUlf!
Tack på förhand.
 
Last edited:
Tjena
Nu har jag monterat ett supercorsa SP med 55 profil...
Det tar i huggern en gnutta när jag sätter mig på hojen.
Kan jag shimsa upp huggerjäveln?, eller skall jag helt sonika ta bort den. Fy fan vad fult utan hugger.
Bitte Erklären...UUUUUUUUUUUUlf!
Tack på förhand.

Det är ju en form av lättning..... fast hugger väger ju inte sååååå mycket... :)
 
Laddar upp nya bilder i full upplösning (klick bara) så kanske någon kan se och berätta för mig vad det för något som gått sönder och vilken funktion det har.
Den är ju någon liten cylinderformad sak i motorn som legat an mot fästet som slitits bort. Har det någon viktig funktion rörande oljetryck? :confused: Frågan är ju isf. om det går att svetsa skiten..
Har kollat igenom verkstadsmanualen efter sprängskisser, men utan framgång.


Tänkte att jag skulle svara mig själv. Jag har haft tur och delen som gick sönder var löstagbar. En ny är beställd från kawasaki för 1200 kr. Housing bearing heter delen.
Ett oljesmort lager sitter bakom vilket jag även det beställde nytt. Ville inte svetsa och kladda även om det troligvis gick att göra. Vill ha helt och fint =)

Jag har haft den här hojen i några år och den har varit min förälskelse. Men jag känner att det kanske är dags att gå vidare i livet. Dock med en tår i ögat. Man har blivit mognare och känner att 300km/h inte är lika roligt längre. Så jag går nu i säljtankarna. (inte 100 % bestämt!)
Så är det någon som e intresserad av en svart zx10r som e jätte fin, och väldigt servad (nyss ventil koll 2400 mil) så kan ni ju skicka PM. Kan tilägga att hojen har ackrapovic helsystem i titan för ca 20 000 kr.. PC3 commander för 3000 kr... ledbaklyse med inbyggda blinkers.. m.m
 

Bifogat

  • DSC_0617.jpg
    DSC_0617.jpg
    227.3 KB · Visningar: 118
min kawa 07a har börjat "bluddra" lite på 1-3000rpm på 1an och 2an.. har akropovic system på..

tycker den bluddrar mer och mer för varje gång jag kör, vad är felet?

mappning (då borde väl bluddrandet vara konstant)
tändstift (vet inte när dom är bytta senast)
ventilspel

? :va
 
Något speciellt man ska kolla på ZX10R 2005?

Blir nog lycklig ägare utav en imorgon annars:D
 
Nej försäljaren ville nog inte sälja (firma)... Priset var inte förhandlingsbart en krona, försökte få ett bra pris på ett slipon men nej, den levererades inte ny servad utan det fick man fixa själv.

Trist, fick min zx10 nyservad och med kraschpuckar utöver ett bra pris ;)
 
Nej försäljaren ville nog inte sälja (firma)... Priset var inte förhandlingsbart en krona, försökte få ett bra pris på ett slipon men nej, den levererades inte ny servad utan det fick man fixa själv.

köp min 07a då, finns annons här på SH, behöver pengar till annat :(
 
styrdämpare till en 05a ? vilken är bäst och till ett vettigt pris, gärna hela kittet.

ska användas enbart till gata om det nu gör någon skillnad.
 
Beror väl på hur hårt du kör... Bitubo är väl helt okej säkert. Öhlins kan man renovera i alla fall. Sitter nån öhlinare orginal på min ZX-10..
 
styrdämpare till en 05a ? vilken är bäst och till ett vettigt pris, gärna hela kittet.

ska användas enbart till gata om det nu gör någon skillnad.


Hade en Hyper Pro på SP1:an, den dög, men den hojen var ju å andra sidan inte nervös.
Har en Öhlins på kwacken och skulle rekommendera en sådan, lätt.

Hur var det nu, passar CBR-ok på zx10r-04 med en 5mm-distans? isåfall, vilka årsmodeller?

Har kört ett par dagar på åsen med den, o fy fan vilka bromsar, efter 15 minuter så klämde jag handtaget in till styret...aningen irriterande att inte lita på bromsarna.
I övrigt så var den farligt rolig på bana, förutom att bakhjulet mest är i luften när man bromsar sent.
 
Last edited:
Hade en Hyper Pro på SP1:an, den dög, men den hojen var ju å andra sidan inte nervös.
Har en Öhlins på kwacken och skulle rekommendera en sådan, lätt.

Hur var det nu, passar CBR-ok på zx10r-04 med en 5mm-distans? isåfall, vilka årsmodeller?

Har kört ett par dagar på åsen med den, o fy fan vilka bromsar, efter 15 minuter så klämde jag handtaget in till styret...aningen irriterande att inte lita på bromsarna.
I övrigt så var den farligt rolig på bana, förutom att bakhjulet mest är i luften när man bromsar sent.

CBR1000 -04-07 passar med 5mm distanser. Jag köpte Nissinok från en zx14(tror det är samma på alla årsmodeller) samma som sitter på ZX6RR -07-08, och dom är bolton. Bytte pumpen till en Brembo och stålomspunnet. Kör med originalklossarna från ZX14 och har riktigt bra bromsar hela passet.

För att hålla nere bakhjulet bättre så har jag höjt den max fram, och tagit bort brickan mellan bakdämpare o chassiet. Drevat ner en fram och upp en bak och en kedja med 2 länkar extra.

Tycker hojen känns väldigt balanserad, lättstyrd men tycker fortfarande den är lite lätt bak. Något man får lära sig. Använder mycket motorbroms för lite hjälp bak initialt. 50-profil är inget alternativ då det är för platt som bandäck.

Måste säga att jag börjar trivas ordentligt med hojen nu efter 15 bandagar och lite finjusteringar.:tummenupp
 
hehe vill att det ska vara snyggt... ska jag göra det så kommer det INTE bli snyggt då jag e helt värdelös på sånt.. jo men vad heter skiten ? :P

klipp till en själv? är ju bara en rak metallplatta.. men finns säkert pimpade på ebay?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top