zx10r ramlade på högersida och började läcka olja

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009
Jo, var nån bil som backade på min kawasaki zx-10r 2005 när den stod på gatan och den ramlade på högersidan och började läcka olja
nedanför motorn.

Jag har ingen koll på det mekaniska i motorcyklar, och kan bara
de kinesiska orden för saker och ting då jag endast kört motorcykel här i Kina.

Iaf så tog dom bort skalet på motorcykeln i affären och alla verkade jätterädda över att det var ett stort problem.

Efter skalet var av så var av så skruvade dom upp delen som läckte olja, som satt fast med 4a skruvar om jag inte minns fel.
Bakom det runda skalet de skruvade av fanns det en ganska stor fläkt och den var till allas lättnad intakt. Dock var
det här runda skalet skadat och jag var tvungen o beställa en ny från hongkong.

Vad jag undrar över är vad denna delen heter på svenska eller engelska
Och varför alla var så otroligt rädda över att fläkten var skadad.
Det snackades om att jag skulle vara tvungen o byta hela undre delen av motorn om den var trasig.

Efter att ha tittat i service manualen kan jag endast hitta en sak som ser ut som delen jag pratar om. (water pump står det).
Kan det stämma?

Anledningen till att jag vill veta vad det är för del är så att jag ska kunna kolla upp priset på skalet så jag inte betalar överpris på den när den anländer.

Tackar

Låter ju som generatorkåpan (kan nada om kawor, men det lär inte vara huset till vattenpumpen om det läckte olja från kåpan :hihi ) ja om det läckte olja. Borde inte kosta många hundringar.

Man undrar vad det var för grabbar du lät skruva, var det en hojverkstad? :hihi Byta undre delen av motorn för att den vält stillastående? :rofl

Last edited:
Låter ju som generatorkåpan ja om det läckte olja. Borde inte kosta många hundringar.

Man undrar vad det var för grabbar du lät skruva, var det en hojverkstad? :hihi Byta undre delen av motorn för att den vält stillastående? :rofl

Generatorn sitter väl på vänster sida..?

Höger sida,vattenpump men borde väl läcka vatten då?
Höger sida,lamellpaket,då borde den läcka olja.

Låter som du beskriver,på ett luddigt sätt,lamellpaketets kåpa.

Kan inte kawa men de hojar jag haft har inte haft generatorn på höger sida är det så så bortse från detta inlägget.

Henrik

Låter ju som generatorkåpan ja om det läckte olja. Borde inte kosta många hundringar.

aha!
På kinesiska.
fadongji = motor
fadianji = generator

Så jag hörde nog bara fel när dom sa att jag skulle få behöva generator
och tyckte dom sa motor. =)

Grabbarna e ju outbildade lirare som skruvat kawasakis i 9 år (säger dom iaf).

generatorkåpa var ordet alltså.

Edit: hmm. fast delen var på höger sida, det är jag 100% säker på.

Last edited:
Är du säker på att det var olja & inte kylarvatten ?

För så som du beskriver det så borde ha varit kylarvatten & locket till vatten pumpen som har gått sönder . Hade du haft riktig otur & smällen hade tagit någon annanstans på motorblocket & motorblocket spruckit då kunde det ha blivit riktigt dyrt .

Du kan möjligtvis inte peka ut på en bild vilken del som plockades bort?

Sedan heter "skalet" i plast, kåpa på svenska och fairing på engelska.

De delar som man kan skruva bort på motorn heter motorkåpor eller beroende på vad som sitter bakom tex kopplingskåpa eller generatorkåpa.

Lycka till!

Ps. tycker du är modig som kör sporthoj i Peking. Jag har åkt bil i Kina och det räcker för mig... :brinnerup ds.

Dom måste sagt "fadianji" dvs. generator...

De ser ut som den sitter på höger sida på zx10r -05...

E1431.Gif

Är du säker på att det var olja & inte kylarvatten ?

För så som du beskriver det så borde ha varit kylarvatten & locket till vatten pumpen som har gått sönder . Hade du haft riktig otur & smällen hade tagit någon annanstans på motorblocket & motorblocket spruckit då kunde det ha blivit riktigt dyrt .

Nej, var riktigt svart olja (som måste bytas) som läckte ut :)
Fick hela bakdäcket helt insmörjt i olja på vägen till affären, ganska farligt hehe

Ps. tycker du är modig som kör sporthoj i Peking. Jag har åkt bil i Kina och det räcker för mig... :brinnerup ds.

Handlar bara om att slappna av och hamna i synkronisering med kaoset :)

Last edited:
Jag körde dit den direkt när jag upptäckte det då jag var orolig att
motorn skulle få för lite olja. Var inte så långt bort och det
läckte inte så snabbt.

Om den stod och välte stillastående är det inga jättekrafter inblandade, och då tror jag att det är kåpan vid vevaxeln. En liten kåpa som heter "crankshaft sensor cover". Innanför den kåpan sitter ett litet sensorhjul som på långt håll, för vissa, kan se ut som en fläkt.

Lycka till!

Om den stod och välte stillastående är det inga jättekrafter inblandade, och då tror jag att det är kåpan vid vevaxeln. En liten kåpa som heter "crankshaft sensor cover". Innanför den kåpan sitter ett litet sensorhjul som på långt håll, för vissa, kan se ut som en fläkt.

Lycka till!

du har ju en zx10r, är det en annan årsmodell än 2004,2005?
Vill bara veta exakt vad saken heter så jag kan hitta priset på den.

Alla verkar ju exakt lika förvirrade som jag här. vill inte peka ut på en bild då det är 70% chans att jag pekar fel.

Men, läcker olja, på höger sida, under kåpan ser ut som en fläkt.
Pajjar fläkten så är det helvetes med problem.

Den ramlade på höger sida med tillräckligt stor kraft för att skalet skulle pajja, högra blinkerljuset krossades, och jag måste måla lite med svart färg på bakdelen (där heta brudar brukar sitta) ;)

Vad heter grejen jag är ute efter?

Måste ju vara kopplingskåpan, clutch cover

Längst ned till höger på sprängskissen: 14032.
Där finns en "fläkt" liknande kopplinskorg och olja...

Måste ju vara kopplingskåpan, clutch cover

Längst ned till höger på sprängskissen: 14032.
Där finns en "fläkt" liknande kopplinskorg och olja...

skulle det kunna vara, för den där svarta gummi slangen såg jag att dom tog ut, dock har jag sett att den finns på många olika delar.

Hitta en bild på nätet och lägg upp med en ditritad pil på vad de plockat ned, och var det läckte ifrån.

I mina öron låter det som att en bult till kopplingskåpan fått sig en olycklig smäll och att det du beskriver som fläkt är kopplingen. I så fall är det ett ganska stort "lock", 1.5-2 dm kanske. Är det den mindre framför det (gissar att det ser ut så även på Kawa) tippar jag också på vattenpumpen..

Vad heter grejen jag är ute efter?

Körkort?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...