Zx10r -04

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Tja

Det är så att jag går i hojbytartankar o av nån anledning är jag otroligt sugen på en ZX10R 04-05.
Har sett en schysst på blocket till ett rimligt pris som jag möjligtvis har råd med.

Hur är den att köra osv??
Bomba mig med synpunkter, fördelar/nackdelar, personliga funderingar m.m. ! :)

Paco

Jag är skit nöjd med mina (har 2st) har aldrig hatf nåt problem med dom förutom när jag lagt omkull dom.

Båda är tillsalu!

Nä men va fan nu blir jag besviken!!! :mad:

Bättre kan ni, det är ju för fan sporthoj.com jag skriver på!!!!

Mer info/tankar/åsikter

Tack!

Nä men va fan nu blir jag besviken!!! :mad:

Bättre kan ni, det är ju för fan sporthoj.com jag skriver på!!!!

Mer info/tankar/åsikter

Tack!

Åkte ZX10R -05 förra året. Köpte en ny 05:a och gjorde allt jag drömt om för att få en kompromisslös hoj. Och det fick jag. Det blev 900 mil på 5 månader, inklusive några bandagar. I dag har jag en annan hoj, men det har inte med brister på kawan att göra. Den är grym!

Motorn är väl omskriven och har du bara läst lite om den så vet du att den är en av de vassaste som funnits någonsin direkt från fabrik. Efter powercommander o mappning/bänk lämnade den 160 på bakhjulet, vilket är normalt, men även innan var motorn mer än de flesta behöver.
Den tillåter ändå smygkörning på hög växel i stan. Du kan ligga på 5:an - 6:an i 70 o glida utan att behöva växla överhuvudtaget.

Chassit är lätt att hantera, något oroligt i högfartskurvor, nåt jag åtgärdarde med en styrdämpare. Bromsarna är bra, men blir optimala med rätt belägg och stålomspunnet.
Sittställningen är naturligvis sportig och den skall inte köras som en touringhoj, det blir inte bekvämt, utan den skall köras offensivt. Men jag är ändå 193 cm, o en av parametrarna var att den ger plats för längd.

Fjädringen kan styvas upp något fram om du har för vana att köra i 200+, men det räcker med andra fjädrar.

För att du skall få det rätt: hojen är suverän från fabrik, och potensiell vinnare på bana med ovan justeringar o lite till, i rätt klass naturligtvis.
Det är den kompromisslösa superbiken i sin årgång, enligt min mening. Alla andra har "snälla" sidor, utseende inte minst. Det har inte zx10r.

Som du hör gillar jag den mycket, men om du letar efter ovan egenskaper, och du inte vill va en i mängden bland gixxer eller rått-ägare, då är det helt rätt.

Och jag lovar dig att du inte lämnas oberörd.

Däremot är ett bra tips att vänta in rätt hoj. Försök hitta en "färdig" hoj som är Dynojetmappad med PC2 eller 3 och gärna ett annat system. Hittar du en med styrdämpare (gärna Öhlins) så är det bra. Det kom på 06:orna o e riktigt dyrt...

Nog snackat. Köper du en o vill ha tips så hör av dig. Jag gjorde det mesta. Den skulle du haft...

Bifogat

• _DSC0093.JPG
    _DSC0093.JPG
    141.1 KB · Visningar: 189
Last edited:
Finns ju en anledning till att dom ger 2 års garanti?

Tycker du ska söka på forumet och på teknik sidan, där finns mkt nyttig info.

kolla med pinky här på SH, han har en billig till salu.:tummenupp

Jag hade iaf en till salu, den försvann på 5 timmar :tummenupp.

Inte undra på med den prislappen på 50k :tungan.

EDIT: Jag har aldrig älskat någon/något så mycket som den hojen (hade en 04:a). Körde nästan 3000 mil på två säsonger och det enda negativa jag har att säga om den är att man måste ha i neutralen då man ska starta den :näsblod. Min hoj hade ingen PC3 och det tycker jag inte heller behövs, styrdämpare är för fegisar så skippa den med :tummenupp.

Last edited:
Ja, du hittar nog ingen hoj som känns roligare och mer spännande iaf! En styrdämpare är allt som behövs sen är den kanon...

Ok det låter ju som en riktigt potent hoj :)

Men frågan är om man bör gå från R6an till en zx10r direkt, eller om man kanske borde välja nån mer förlåtande hoj typ fireblade, kanske, innan?

Till saken hör att jag varken har provkört den ena eller den andra så ge mig era åsikter igen =)

Mvh Paco

Men frågan är om man bör gå från R6an till en zx10r direkt, eller om man kanske borde välja nån mer förlåtande hoj typ fireblade, kanske, innan?

Till saken hör att jag varken har provkört den ena eller den andra så ge mig era åsikter igen =)

Mvh Paco

Ja det är klart, r6:an är ju så mesig :rolleyes: Allvarligt, hojen kommer inte köra ihjäl dig det är du som gör det.

CBR1000, R1, ZX10, GSXR är likvärdiga. Väljer du någon av dessa är klotfaktorn hög oavsett. Big deal......

Ja, du hittar nog ingen hoj som känns roligare och mer spännande iaf! En styrdämpare är allt som behövs sen är den kanon...

Som ny bliven Kawa ägare kan jag inte annat än att hålla med. Den är skit kul :tummenupp Skickar upp hjulet i luften mest hela tiden, slänger så där skönt med styret som min gammla thunderace gjorde när man körde för fort över backkrön. Det finns till och med vittnes uppgifter på att jag åkt på ställ ut på SM rakan på LMS med den. Den tar helt enkelt fram dom sämsta egenskaperna du har som hoj åkare. Har väll suttit på den ca 10ggr och åkt av två så den ska behandlas med viss respect :D Hur den är på landsväg kan jag inte svara på men den är fruktansvärt kul att köra på bana! Det är inte den bästa hojen jag tävlat med (CBR-600RR) men den absolut roligaste :)

björn

Last edited:

Mvh Paco

Skaffa bara styrdämpare till den eftersom den är lite framhjuls lätt sen är det bara :tuttar och wheela..

Sen att Pinky säger att styrdämpare inte behövs är för att han sällan wheelar och sällan kör på norrlands vägar.
OT:
Jasså Pinky vad ska du köpa nu då en italienare eller vad blir det för roligt till nästa år en rosa häst kanske :näsblod

Last edited:
Skaffa bara styrdämpare till den eftersom den är lite framhjuls lätt sen är det bara :tuttar och wheela..

Sen att Pinky säger att styrdämpare inte behövs är för att han sällan wheelar och sällan kör på norrlands vägar.
OT:
Jasså Pinky vad ska du köpa nu då en italienare eller vad blir det för roligt till nästa år en rosa häst kanske :näsblod

Pfft! Mina 2800 mil på hojen har varit av varierande slag. En del bakhjulsåka har det blivit men nån fantom är jag dock inte. Dock har jag starkare armar än dig din klenis :tungan. Har hur som helst aldrig upplevet den orolig vid bakhjulsåka. Enda gången styret fladdrar lite (bara charmigt ju!) är över ojämnheter eller småkrön då man drar fullt på 3:an, 4:an i sisådär 200 blås :).

Vad som kommer till våren återstår att se men nån trött Mille lär det ju iaf inte bli :tummenupp.

Pfft! Mina 2800 mil på hojen har varit av varierande slag. En del bakhjulsåka har det blivit men nån fantom är jag dock inte. Dock har jag starkare armar än dig din klenis :tungan. Har hur som helst aldrig upplevet den orolig vid bakhjulsåka. Enda gången styret fladdrar lite (bara charmigt ju!) är över ojämnheter eller småkrön då man drar fullt på 3:an, 4:an i sisådär 200 blås :).

Vad som kommer till våren återstår att se men nån trött Mille lär det ju iaf inte bli :tummenupp.

Hur va Islandsponnyn du va iväg o kika på häromdan?..

det enda negativa jag har att säga om den är att man måste ha i neutralen då man ska starta den

Fel på din? min funkar finfint att starta med växel i ....:tuttar

köp en kittad med PC3 och styrdämpare och annat lull-lull...

inga konstigheter att stiga upp från en r6a om du kör med insidan...men den är allt lite vild 10an...:yoparty

PMa om du har fler frågor, eller besök världens bästa forum genom att klicka på länken i signaturen...

//Thomas.

Mja vi norrläningar kanske ser klena ut i överlag men vi behöver inte gå på gym, vi är ute i skogen och bär stockar istället så vi är inte så klena som vi ser ut igentligen :arsele

Sen har vi ju den roliga sporten på vintern med att måsta bära skoter lite då och då också....200-270kg skoter kanske låter lätt men med sur snö blir den väldigt tung.

Hade nästan gissat att du inte tänkte byta till en Mille men funderarade mer på 1198 eller V4an.

Men zx10an är en bra hoj så det är svårt att byta upp sig, ända nackdelen som jag har sätt med zx10an är att plast delarna sitter lite löst...karborband m.m?!(bakändan), snorkeln värkar inte hålla så bra, hela framändan hänger ju i den.

Last edited:
Jag har haft en och varit sambo med en annan -04´a (Trinity´s som föresten har sin tillsalu) Jag har kört samtliga alternativa hojar av liknande årsmodeller och Kawan är "rejsigast" i sitt sätt och lämnar ingen oberörd. Sukkan är förmodligen "bäst" men Kawan är adrenalin...Du kommer INTE gäspa bakom kawastyret!!!
Bra motor, ok låda, vasst chassie och bra bromsar...resigast sittställning.
KÖP!
Ta gärna en till på Trinity´s hoj...rätt peng!!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard