Zx10 och Honda 1000RR

själv fick det bli en blå.

Bifogat

• Min Kawasaki 001.jpg
    Min Kawasaki 001.jpg
    102.2 KB · Visningar: 159
Last edited:
Hondan spöar kawan

Har kört både 1000RR och ZX10an i bänken och i samtliga fall av hojar så har Hondan varit vassare.
Däremot så tycker jag att Kawan har en hel del snygga detaljer såsom waveskivor, styrkronan mm.

Min 1000RR hade 161,3bHp med endast ett slip som extra.

De jag känner som kört båda två tycker att Hondans motor dör av för tidigt, finns inga övervarv så att säga, och chassigt är stadigare än Kawan men samtidigt trögare, mer gata än bana.

Hoppas på att få köra R1 och CBR till sommaren så man kan bilda sig en uppfattning själv. Har bara kört ZX och GSXR.

CalleP: rätt förvånande fakta du fått fram, har aldrig hört den ordningen förut. Jobbar du på ett Dynojet center eller? Här är en graf från amerikanska Sport Rider t ex:

146-0406-comp-hp-01.gif
146-0406-comp-hp-02.gif
146-0406-comp-hp-03.gif
146-0406-comp-hp-04.gif
146-0406-comp-hp-05.gif
146-0406-comp-hp-06.gif
146-0406-comp-hp-07.gif
146-0406-comp-hp-08.gif
146-0406-comp-hp-09.gif

Last edited:
Lite orättvist att jämföra en std. CBR med en std. 10a i chassit.
CBR har sin elektroniska styrdämpare och 10an ingen alls. Undrar hur jämförelsen ser ut om man utrustar 10an med en Öhlinare.

Sen kan inte hojarna vara helt stabila med så pass kort hjulbas och den effekten.

Jag har haft nöjet att köra alla 3 på bana.
Eftersom det var provkörnings-ex så ville man inte köra allt för hårt å skrota.

Men i korta drag:

Hondan gick som på räls, riktigt stabil å fin hoj. Men upplevdes samtidigt lite "oräjsig" i chassiet. Men man kör nog fortare med den än med Kawan som nybörjare (mig)
Kawan är liten å smidig, kanske lite för liten. Blir lite lätt nervös och upplevs som den mest svårkörda av dom.
Yamahan känns som den bästa kompromissen, jag kände mig både säker och snabb. Lätt att hantera och bjöd inte på så mycket dramatik som Kawan. Helt klart min favorit. Smidig att kasta från sida till sida å brottas med.

Skulle jag köpa någon utav dem hade det blivit Yamahan, kanske Hondan.
Hur motorerna känns var lite svårt att avgöra efter som det är så vansinnigt mycket effekt i dom alla 3 så man kan aldrig utnytja mer än några % av det på banan.

Last edited:
Don Quixote skrev:
Tja... det är väl det. Jag uttryckte mig aningen klumpigt. Ska vi hålla oss till fakta så lämnar ZX10 normalt ett antal hästar mer på topp och mitt påstående om "taskigt register" grundar sig på rätt många bänkningsdiagram där hondan ligger en bra bit under de tre andra 1000cc-hojarna effektmässigt hela vägen upp till 11.000rpm+ där den peakar ungefär lika högt som de andra. Det syns ganska tydligt i roll-on-tester (nån fart till nån annan på samma växel) där den inte gör särskillt bra ifrån sig.

Men hela resonemanget bygger på en direkt jämförelse. För sig själv är det säkerligen en tokrolig och vass hoj... Hade gärna provat en så jag skulle kunna skaffa mig en personlig uppfattning också...

Utöver det finns det väl ingen som säger emot att den har ett betydligt stadigare chassi än 10an? Sån!

Har själv kört min lämnade 159.5 på bakhjulet me slipon på, de som ja tycker
är bäst me min e ju att den e så otroligt odramatisk att åka fort med.
men de som faktiskt e sant är att den e lite "lokigare" i de riktigt skarpa kurvorna,men marginellt (har testat alla tre på karlskoga) den känns liksom lite
större, jag vet inte om dessa hojar är gjorda för Karlsoga,snarare Assen i så fall.

Angående bänkkörningen så har jag upplevt att hondan drar bättre från botten utan svackor (har bara jämfört me r1an 04)
R1an lämnar mer effekt mer på topp då den varvar nästan 2000 varv mer
men har inget bra botten register en stor svacka i mitten och den känns
i verkligheten oxå.

Ska faktiskt mappa in en pc3a i en zx10a nästa vecka ska bli jävligt kul o se
va denna lämnar ska bli kul o jämföra måste ändå tillägga att kawan faktiskt e
en jävligt grym cykel hade ja inte fått så bra pris via mitt gamla jobb på hondan så hade d blivit en zx10a.

Ps sen e de så att bänkkörningarna skiljer sig en del från gång till gång
en gången lämnar min 159 andra 156 tex känns som de kvittar.

MR E

MR.E skrev:
Ps sen e de så att bänkkörningarna skiljer sig en del från gång till gång
en gången lämnar min 159 andra 156 tex känns som de kvittar.

MR E
Det jag vill ha är en bra A/F kurva... Det är orsaken till bänkning och mappning...

Siffrorna är ju ganska ointressanta, allra helst om man jmf effektsiffror olika bänkar...

Är lite skeptisk till det där med bänkning, och att jämföra bänkade hojar.
Det kan ju skilja mer än 5 hästar på två identiska nya hojar av samma märke direkt ur "kartong".

Om man då ska jämföra en ZX10 med en CBR1000 (som det gäller i det här fallet) så är det ju ganska avgörande vad man får tag i för ex. av varje hoj. Och det är nog därför man hör så många olika åsikter om alla hojar oxå. Man har hört nån som bänkat en R1 och en GSXR, och R1'an var så mycket bättre. Sen säger nån annan att dom känner nån som gjorde samma sak, och GSXR'en var minsan bäst....
Inte nog med att som "identiska" hojarna skiljer sig mot varandra, utan bänka samma hoj i 10 olika bänkar så ska du se vad du får för resultat...

Skulle man göra det någorlunda rättvist så skulle man ta 20st av varje hoj och bänka, sedan ta något form av snittvärde...

Om det nu sedan skiljer typ 3, 4, kanske 7 hästar mellan hojarna. Hur många av oss vanliga dödliga förare tror du märker nån skillnad när vi sätter oss på hojen? Hur många av oss utnyttjar en ny 1000 kubikare till 100% vad det gäller både motor och chassie?

Nä, jag hävdar att valet av hoj (om man nu väljer mellan dom nya 1000 kubikarna) helt och hållet baseras på den känsla man får av hojen... Design..

Jag gillar ZX10'ans design, och valde den.. Skulle nog kört precis lika fort på vilken annan 1000 kubikare som helst....

Macke skrev:
Är lite skeptisk till det där med bänkning, och att jämföra bänkade hojar.
Det kan ju skilja mer än 5 hästar på två identiska nya hojar av samma märke direkt ur "kartong".

Om man då ska jämföra en ZX10 med en CBR1000 (som det gäller i det här fallet) så är det ju ganska avgörande vad man får tag i för ex. av varje hoj. Och det är nog därför man hör så många olika åsikter om alla hojar oxå. Man har hört nån som bänkat en R1 och en GSXR, och R1'an var så mycket bättre. Sen säger nån annan att dom känner nån som gjorde samma sak, och GSXR'en var minsan bäst....
Inte nog med att som "identiska" hojarna skiljer sig mot varandra, utan bänka samma hoj i 10 olika bänkar så ska du se vad du får för resultat...

Skulle man göra det någorlunda rättvist så skulle man ta 20st av varje hoj och bänka, sedan ta något form av snittvärde...

Om det nu sedan skiljer typ 3, 4, kanske 7 hästar mellan hojarna. Hur många av oss vanliga dödliga förare tror du märker nån skillnad när vi sätter oss på hojen? Hur många av oss utnyttjar en ny 1000 kubikare till 100% vad det gäller både motor och chassie?

Nä, jag hävdar att valet av hoj (om man nu väljer mellan dom nya 1000 kubikarna) helt och hållet baseras på den känsla man får av hojen... Design..

Jag gillar ZX10'ans design, och valde den.. Skulle nog kört precis lika fort på vilken annan 1000 kubikare som helst....

Sädana här seriösa och sakliga inlägg dödar en tråd kvickt ju. :mattias
Då blir det ingen mer "Min pappa är starkare än din pappa" :(

Bollox skrev:
Sädana här seriösa och sakliga inlägg dödar en tråd kvickt ju. :mattias
Då blir det ingen mer "Min pappa är starkare än din pappa" :(

Ja visst är det tråkigt :lol

Jag har inte kört nån, men min uppfattning är(av det jag läst mig till) att honda och suzuki har lägre toppeffekt vid lägre varv men ändå konkurrenskraftig toppfart, detta måste jag härleda till högre?! utväxling vilket betyder lägre varv vid samma fart än kawa eller yamma. Jag ser detta som en hälsosam marginal till privat trimmning där man kan höja toppeffekten samtidigt som man kan sänka utväxlingen, således får du ett högre varv vid en given hastighet, vilket direkt ökar acceleration i roll-on test, och även accelerations test från stillastående. Toppfarten bibehålls eller ökas genom det högre varvet. Effekt i bänk på bakhjul borde ju bli annorlunda eftersom effekten uppnås genom bromsning av acceleration på olika växlar, som i sin tur nu oxå blir bättre på grund av lägre utväxling.
Är jag helt fel ute?
mvh Fredrik

Sälj/avboka skiten, köp en R1000 så slipper ni skämmas för att ni inte är värst längre :tungan

Det är ju knapt att man vågar sätta sin fot i denna tråd...

så...
Kom igen nu..l.. vad e det för fel på min hoj....?

// TAB

CBR1000RR skrev:
Det är ju knapt att man vågar sätta sin fot i denna tråd...

så...
Kom igen nu..l.. vad e det för fel på min hoj....?

// TAB
Det finns minst 5 fel med din hoj....

Den är för snygg
Den är för effektstinn.
Den är för häftig
Den är för ny

Men framför allt:
Den är inte MIN!!!!!!

R1 wannabe skrev:
Det finns minst 5 fel med din hoj....

Den är för snygg
Den är för effektstinn.
Den är för häftig
Den är för ny

Men framför allt:
Den är inte MIN!!!!!!

Jag tror bestämt att jag blev 2cm längre efter de orden... :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti