ZX10-08 kan bli farlig..

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Man har läst en del om alla de nya vid detta laget och ett tag trodde jag R1-07 skulle bli vinnare även vid 2008 års masterbike test (eller rättare sagt snabbast runt Jerez banan). MEN efter att ha läst Superbikes test av ZX10:an tror jag den kan bli mycket farlig, de har tydligen fått till en hoj som är klart bättre än föregångaren och med kontrollerbara 188 hk (utan trycksatt burk).

Synd Mastebike hålls så sent på året, det är enligt mig det enda testet som verkligen jämför sporthojarna på någorlunda lika vilkor!

/D.

Tror bästa föraren kommer vinna oavsett om dom kör 1098,R1,CBR etc är av underordnad betydelse.

Tror bästa föraren kommer vinna oavsett om dom kör 1098,R1,CBR etc är av underordnad betydelse.

Självklart är det så och det är därför Masterbike testen är så bra. Alla kör alla motorcyklar och övriga omständigheter görs så jämförbara det är möjligt.

/D.

Last edited:
Visst fan är det fräckare att knäcka någon med sin splirrans nya supermoderna (ja ni förstår) med en gammal hoj.

Vem fan bryr sig? Det skiljer ju nanomicromillisekunder. Man väljer ju hoj efter utseende idag - inget annat längre. Alla gör 0-100 runt 3 sekunder och maxar 300. Spelar ingen roll vad det står för märke på den då...

Personligen så tycker jag att masterbike testerna som dom kör hela tiden inte är så värst intressanta, alla nya sporthojar går bra!

Jag skulle istället vilja se fler gat-test, hur är hojarna är att leva med, hur är åk "komforten" osv ..

Tror ZX10-08 kommer att bli farlig, för en massa småpojkar som knappt kan köra Crescent..

Ja, fast majoriteten som köper den är nog 30+ eller nåt som har ett stabilt yrke med bra lön, hus, lån o sånt.
Jag har visserligen ingen fakta eller nåt men jag tvivlar på att en "småpojke" slänger ut 130 loppor för en ny hoj.
Det är iofs bara vad jag tror.

De få som möjligtvis får cashen av nån snäll person har säkert inte motorcykel intresset utan det går till andra saker eller?

Ja, fast majoriteten som köper den är nog 30+ eller nåt som har ett stabilt yrke med bra lön, hus, lån o sånt.
Jag har visserligen ingen fakta eller nåt men jag tvivlar på att en "småpojke" slänger ut 130 loppor för en ny hoj.
Det är iofs bara vad jag tror.

De få som möjligtvis får cashen av nån snäll person har säkert inte motorcykel intresset utan det går till andra saker eller?

Det är inte så många som klarar av att hantera en tusing idag dom är helt enkelt för starka.
Det underlättar om man heter Stoner eller Rossi osv. om man ska kunna utnyttja en tusing idag. Sedan om man ska åka bana med en tusing så har alla mycket roligare på en sexhundring Sverige = gocartbanor. Min åsikt är att man ska börja titta mer på sexhundringarna roligare hojar helt enkelt och varför inte Trajan sexsjutiofemman en ruggigt snygg hoj i alla fall i mina ögon.
Sedan till försäkrings biten den tråkiga delen av det hela med att åka sport hoj. Vet i f-n om det är värt det längre?!
Det är bara mina åsikter.

Sedan om man ska åka bana med en tusing så har alla mycket roligare på en sexhundring Sverige = gocartbanor.

Du kan fan inte kört mkt hoj på bana....:tungan
tjusningen är när man vrider på ut ur en kurva och får kämpa för att hålla ner framhjulet i asfalten.:yoparty
Med din inställning kan man lika gärna pipa runt på en 125 racer...

Håller med ducc, 600cc=rejs 1000cc=oftast skryt vid korvmojjen
med mer rejs menar jag bättre chassi, mindre dynoeffekt, lättare , och mer trimmad motor en 600 har ca 21,5 hk/dl dvs 215hk på en liter:yoparty

Vem fan vill vara snabbast på en raka:va

Det är inte så många som klarar av att hantera en tusing idag dom är helt enkelt för starka.
Det underlättar om man heter Stoner eller Rossi osv. om man ska kunna utnyttja en tusing idag. Sedan om man ska åka bana med en tusing så har alla mycket roligare på en sexhundring Sverige = gocartbanor. Min åsikt är att man ska börja titta mer på sexhundringarna roligare hojar helt enkelt och varför inte Trajan sexsjutiofemman en ruggigt snygg hoj i alla fall i mina ögon.
Sedan till försäkrings biten den tråkiga delen av det hela med att åka sport hoj. Vet i f-n om det är värt det längre?!
Det är bara mina åsikter.

Personligen så tycker jag att masterbike testerna som dom kör hela tiden inte är så värst intressanta, alla nya sporthojar går bra!

Jag skulle istället vilja se fler gat-test, hur är hojarna är att leva med, hur är åk "komforten" osv ..

Det är väl kul med "den bästa hojen..." men kolla Engelska Fast bikes där dom tar alla 1000cc och gör de vanliga moddarna slip-on, andra ostar, fjädringsinställningar osv. Detta brukar kasta om lite i ordningen och minska avstånden!

Sen köper man bara efter utseende då 99% av oss inte kan utnyttja hojarnas fulla kapacitet!
Sen är jag helt för deras koncept där de testar och utvärderar hojarna efter en säsong!

Såg att du satt åk-komforten inom situationstecken och att ens nämna detta i samband med Sh...det är bara olika grader av obehag...

I stort sett alla banrekord i norden är satta med 1000, enda är knudan där de kört "typ" exakt lika fort...
Att sen babbla om bättre chassi i en 600 än en 1000? du får helt ärligt ta o tänka om lite.
kram banan:tungan

Håller med ducc, 600cc=rejs 1000cc=oftast skryt vid korvmojjen
med mer rejs menar jag bättre chassi, mindre dynoeffekt, lättare , och mer trimmad motor en 600 har ca 21,5 hk/dl dvs 215hk på en liter:yoparty

Vad menar du med mindre dynoeffekt? Menar du den uppmätta effekten i bänk? Eller tänker du på gyroeffekten?

Litereffekten skiljer knappt nåt på en 600 och en 1000. Skillnaden ligger mer i hur effekten levereras. En 600 behöver mycket mer varv, medan en tusing skrämmer skiten ur de flesta när man kranar fullt.

600cc har snabbare kurvhastighet
1000cc har bättre acc dvs på raka
600cc har kortare hjulbas och brantare gaffelvinkel=mer lättsvängd

I stort sett alla banrekord i norden är satta med 1000, enda är knudan där de kört "typ" exakt lika fort...
Att sen babbla om bättre chassi i en 600 än en 1000? du får helt ärligt ta o tänka om lite.
kram banan:tungan

600cc har snabbare kurvhastighet
1000cc har bättre acc dvs på raka
600cc har kortare hjulbas och brantare gaffelvinkel=mer lättsvängd

Hahaha.... ja e de det du menar så visst, de stämmer.

Faktum kvarstår dock att man brottar runt en 1000 snabbare runt en bana än en 600. Samt att det känns bra mkt coolare med 50-60hk mer som knuffar på ut ur en kurva, än att hålla 1-2 km/h högre hastighet mitt i en kurva...:D

Jag menar gyroeffekt tack för rättningen.
En literhoj som kawwan har 188hk/liter en r6 har 215hk/liter det är väl mer ?

Har du nån aning hur mycket moto-gp hojarna varvade när de var på 1000cc 18000 till 19000rpm

Vad menar du med mindre dynoeffekt? Menar du den uppmätta effekten i bänk? Eller tänker du på gyroeffekten?

Litereffekten skiljer knappt nåt på en 600 och en 1000. Skillnaden ligger mer i hur effekten levereras. En 600 behöver mycket mer varv, medan en tusing skrämmer skiten ur de flesta när man kranar fullt.

Jag menar gyroeffekt tack för rättningen.
En literhoj som kawwan har 188hk/liter en r6 har 215hk/liter det är väl mer ?

Har du nån aning hur mycket moto-gp hojarna varvade när de var på 1000cc 18000 till 19000rpm

Du jämför ju äpplen och päron...
du jämför r6 med trycksatt luftburk och kawwan utan. Kawwa med trycksatt ger 200literhk jämfört me r6 215... ingen stor skillnad.

Sen blandar du in fabriksräcers som motogp hojjar.. !?? skärp dej...

En 600 standard varvar runt 16-17000.. en 1000 13-14 000. Men stora skillnaden som NR18 menar är att vid 8000 händer fan inget alls i en 600, jämfört med att 1000 hojjen slangar...

kontenta: inse att 1000 kissar på 600 rakt i ansiktet:tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...