ZX-6R-tråden

Tjena!
Jag är inne på att köpa en kawasaki zx-6r års. 95-97 som jag ska försöka ta mellan kort me. Tycker dom är grymt läckra!
Är det bara krångel med dom eller är det en bra maskin? Har hört att dom ska krångla ganska mycket å att det inte är billigt att fixa.
så Kan ni säga lite för och nack delar om dom!
Tack på förhand!! :)
 
Last edited:
Ingen som kan säga lite för och nackdelar med en kawa zx-6r 95-96?

Jag har en 96:a med 97:ans motor som racehoj (samma hoj 95-97). Den har gått som banhoj sen den var i stort sett ny och varit i backen ett par gånger. Har ingen koll på hur långt den gått eftersom instrumenteringen är bortplockad men varken jag eller föregående ägare har haft några problem med den.

Har haft den inne på verkstad en gång för att kolla ventilerna eftersom jag inte hade någon aning om hur länge sen det var gjort men den låg inom toleranserna. Verkstaden kunde varken se eller höra något som lät konstigt på den så den verkar hålla OK.
Gäller bara att sköta servicarna så tror jag det är en ganska problemfri hoj.
 
En 2400-milaservice på en -99'a för 7500kr plus materialkostnader. Är det rimligt? 9 timmars arbete enl firman.
 
okej! Fast jag har hört att kamkedjesträckarn lätt kan gå sönder! Är det ett vanligt fel på dessa hojar? (zx-6r -95-97)
 
En 2400-milaservice på en -99'a för 7500kr plus materialkostnader. Är det rimligt? 9 timmars arbete enl firman.

9timmar!? För att lyfta av kåporna o kolla ventilerna? Låter ju barockt! Okej lite andra saker görs ju åxå men ändå. Fråga vad priset blir om du lämnar hojen utan kåpor o tank. Då kan de inte ta 3timmar för att skruva plast.

Det är tre år sedan jag gjorde den servicen och jag betalade då 4500:- Med vinterrabatt dock. Det var hos Ava. Ink allt.
 
Last edited:
En 2400-milaservice på en -99'a för 7500kr plus materialkostnader. Är det rimligt? 9 timmars arbete enl firman.

Jag lämnade in min 96:a för att få ventilerna kontrollerade. Hade plockat av kåporna innan men tank och allt annat satt kvar. Jag gav 1800:- för det.
Nu var iofs ventilerna inom marginalerna så inget behövde justeras men jag tycker det låter dyrt.

Ring runt till lite andra verkstäder och hör vad dom tar. Behöver inte vara någon som ligger i närheten. Då kan du ju bilda dig en uppfattning om vad andra tar om inget annat :tummenupp
 
okej! Fast jag har hört att kamkedjesträckarn lätt kan gå sönder! Är det ett vanligt fel på dessa hojar? (zx-6r -95-97)

Det problemet fanns på Suzuki med samma årsmodell, men jag har aldrig hört det om Kawa. Har själv haft en 96:a som i min ägo gick 3.300mil o där var inga direkta bekymmer med den. Tror den hade gått närmare 5.000 mil när jag lämnade den ifrån mig.
 
Däckdimension

Dags att byta däck på min snart.
Tänkte ändra dimension på bakdäcket från 180/55 till 190/50! Årsmodellen är 07.

Någon som har gjort, funderat på att göra, samma sak?
Kan det finnas några nackdelar med detta??

/
 
Hej!

Någon utav er ZX6R ägare runt årsmodell 06 som har lust att berätta hur ni tycker hojen är? Är det en bra hoj etc, ja ni kanske förstår poängen.

Samt vad är en 05:a 660mil värd?


Mvh
 
hej.. är också intresserad av kawa och läste i bike hoj guide att det var problem med kamkedjesträckaren... ingen här som haft problem...?
vågar man köpa en som gått 5000? hur långt rullar dom innan dom behövs renoveras..?



Det problemet fanns på Suzuki med samma årsmodell, men jag har aldrig hört det om Kawa. Har själv haft en 96:a som i min ägo gick 3.300mil o där var inga direkta bekymmer med den. Tror den hade gått närmare 5.000 mil när jag lämnade den ifrån mig.
 
kompis köpte en ZX6R -96 igår och är lite besviken över att den bara gör 210.
Och undrar om ni kan svara på följande..

köpte en zx6r-96:a gått 6300mil men välservad dessvärre toppar hojen 210 och vägrar gå över 11.000 varv där, någon som har några funderingar, visst att den inte gör 280som nyaste men finns filmer på andra 96or på youtube som gått likamycket men alla toppar en bit över 240 på mätaren, någon som har nån ide
?
 
kompis köpte en ZX6R -96 igår och är lite besviken över att den bara gör 210.
Och undrar om ni kan svara på följande..

Justera fuggarna, byt stift o limma huvudet mot instrumentbrädan.... Kanske... men det där med 240, ja det är nog mycket glädje i de mätarna... Min -98 planar ut runt 240 på mätaren men verklig fart är nog snarare 220
 
hur är det med försäkringar på dessa hojjar 95-97 och 98-01 ?
är 24 bast i stockholms området.. jag vet att ni inte kan säga exakt vad kommer att betala men vad betalar ni ca. i samma område osv...

mvh
 
hur är det med försäkringar på dessa hojjar 95-97 och 98-01 ?
är 24 bast i stockholms området.. jag vet att ni inte kan säga exakt vad kommer att betala men vad betalar ni ca. i samma område osv...

mvh

När ja hade min ninja -98 så betalade jag (19 år) i sthlm 2500 i halvförsäkring. trycker det var riktigt bra, men tveksamt om de gjorde rätt när jag täcknade försäkringen:tungan
 
När ja hade min ninja -98 så betalade jag (19 år) i sthlm 2500 i halvförsäkring. trycker det var riktigt bra, men tveksamt om de gjorde rätt när jag täcknade försäkringen:tungan

Ja, det lät VÄL billigt... ;-) Kwacken min hos folksam kostar ca5500:- i halvörsäkring. Fast jag tänker ju inte rekommendera dem då deras handläggare inte klarar av att läsa en skadeanmälan.....
 
Visst har ni väl rerservnycklar till era ninjor? Har fått hjärnsläpp om jag någonsin haft en.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top