Zweitakt für Alle

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kanske vore det idé med en tråd om/för fyrtaktsförare som är nyfikna på tvåtakt? Jag inleder:

Jag är inte någon okritisk ambassadör för tvåtaktare utan har ägnat större delen av mina mil på bana, landsväg, i skogen och MC-semester på fyrtaktare: R1, ZX-6R, CBR600F, TRX850, Speed Triple, TDM850, DR650, DRZ400. Fyrtaktare inger lugn och förtroende med sitt tillförlitliga brummande. Jag skulle aldrig välja något annat för att åka till Alperna, en mysig sväng på småvägar efter jobbet eller för att pendla till och från stan. Men att köra på bana är annorlunda och bara den som har bestämt sig för att ogilla tvåtaktare kan bortse från att Doohan och Rossi älskade sina NSR500 högt över dagens fyrtaktare. Istället för att beskriva skillnaden tycker jag att fler borde göra som Oscar, GSXR1100R och Relapse – överväga att testa. Det passar inte alla. Men den som lär sig uppskatta tvåtakt belönas med en upplevelse som fyrtakt inte kan mäta sig med och blir garanterat en mer mångsidig förare.

Själv börjar jag hamna i svår obalans, med bara sex tvåtaktare av femton ägda hojar. Måste återställa det på nåt vis.

2-T är kompromisslös racing. Love it!
Men 4-T standard är ju så jävla enkelt så det är svårt att låta bli. :)
Kanske 250 GP nästa år.....Nån som vill låna ut för testturer? (Har iof redan provat en men man kanske måste bli mer övertygad... :rolleyes: )

Last edited:
Jag bytlånas gärna ett BE pass eller liknande bankörning, alltid kul att testa andra hojar, vem är man nog att hantera Missilen... inte jag iaf :tungan

Gulsnabbtrajja skrev:
2-T är kompromisslös racing. Love it!
Men 4-T standard är ju så jävla enkelt så det är svårt att låta bli. :)
Kanske 250 GP nästa år.....Nån som vill låna ut för testturer? (Har iof redan provat en men man kanske måste bli mer övertygad... :rolleyes: )

Klart du ska köra 250 nästa år även om det blir svårt att hitta en trajja.

Strider skrev:
Jag har ställt en öppen fråga. Den lämnar fältet fritt för den som vill förklara. Jag inte avfärdat någonting, det är din tolkning inget annat.

Vad vet du om mina kunskaper om tvåtaktracing?

Ta du dina egna fördomar och komplex och behåll dem för dig själv.

Din frågeställning, om det nu kan kallas för det, var ju ungefär lika intelligent som att fråga hur man kan vilja bo i Göteborg. När jag tänker efter är ju faktiskt min fråga betydligt mer svår att svara på. :D

Vad var det du ville veta egentligen? Varför man vill köra en tvåtaktare hellre än en R1:a?

Strider skrev:
Jag har ställt en öppen fråga. Den lämnar fältet fritt för den som vill förklara. Jag inte avfärdat någonting, det är din tolkning inget annat.

Vad vet du om mina kunskaper om tvåtaktracing?

Ta du dina egna fördomar och komplex och behåll dem för dig själv.

Trista polariseringar har ingen plats här. Din fråga besvaras för övrigt i mitt inledande inlägg.

Tvåtakt eller fyrtakt spelar väl ingen roll? Däremot är väl en hoj på 80 kg (typ kanske) med hyffsat vikt/effekt förhållande mycket roligare än en starkare hoj på 160kg?

Bultaco skrev:
Tvåtakt eller fyrtakt spelar väl ingen roll? Däremot är väl en hoj på 80 kg (typ kanske) med hyffsat vikt/effekt förhållande mycket roligare än en starkare hoj på 160kg?

Långt ifrån alla tycker det. Många värderar en lättkörd motor högre än ett chassie som ger maximal feedback och en hysterisk motor.

Som jag ser det från min sida, med den lilla erfarenhet jag har så tycks ni fulmeka mycket. Det ska ställas munstcken, avgasportar,mm,mm. Jag tror att det är detta som skrämmer folk. Dock ska ju också sägas att ni ser ut att ha kul mans ni gör detta. 4T är mera tuta och kör tills skiten brakar och då blir det dyrt riktigt dyrt...

Personligen har jag haft en del strul pga egna fel och det klassisska elfelet men känslan är att TZ:an är en cykel som ger otroligt mycket tillbaka när det funkar. Mer handhavande och skötande än min TRX men det visste jag från början. Dessutom är det roligt att vara tvungen att lära sig sin motorcykel utan och innan, tycker jag.
Det säger sig väl självt att en hoj med en vikt fulltanakd på ca 125 kg och med 85-90 hästar är rolig att köra. Tvåtaktarens extrema egenskaper gör dessutom utmaningen större och det hysteriska ger en extar dimension.
Prova på om ni får chansen. Gillar man det så gillar man det och annars inte.

Nyteknik skrev:
Kanske vore det idé med en tråd om/för fyrtaktsförare som är nyfikna på tvåtakt? Jag inleder:

Är inte den här tråden "livsfarlig" för den ordinarie tvåtakts-maffian? Tänk om det dyker upp en hel drös med 4-taktsförare på alla B-race framöver, ja inte bara dyker upp utan även kör om er!!!! :rofl

Passa er, jag ska försöka få tag på en RS250 till B-racet på Sviestad i höst och då får ni rulla på ordentligt om ni inte vill bli omkörda :crash

Last edited by a moderator:
Strandelin skrev:
Passa er, jag ska försöka få tag på en RS250 till B-racet på Sviestad i höst och då får ni rulla på ordentligt om ni inte vill bli omkörda :crash

VA HÅLLER DU PÅ MED :fatta! VEM FAN SKA JAG KÖRA OM SISTA I SISTA KURVAN DÅ :mad:.

Håll dig borta från dom otrogna, dom kommer bara leda dig ner i fördärvet :rofl

Last edited by a moderator:
Strandelin skrev:
Är inte den här tråden "livsfarlig" för den ordinarie tvåtakts-maffian? Tänk om det dyker upp en hel drös med 4-taktsförare på alla B-race framöver, ja inte bara dyker upp utan även kör om er!!!! :rofl

Jag blir ändå sist så du är så välkommen så.

ecce skrev:
Som jag ser det från min sida, med den lilla erfarenhet jag har så tycks ni fulmeka mycket. Det ska ställas munstcken, avgasportar,mm,mm. Jag tror att det är detta som skrämmer folk. Dock ska ju också sägas att ni ser ut att ha kul mans ni gör detta. 4T är mera tuta och kör tills skiten brakar och då blir det dyrt riktigt dyrt...

Håller med. Tycker att det e fullt tillräckligt att kränga däck osv. Skulle jag bli tvungen att öppna motorn efter varje pass för att kontrollera att blandningen blivit rätt skulle jag nog sluta snabbt. Om det nu kommer insprutning så man slipper dessa bitar så kanske det kan övervägas. För det ser himla fränt ut att kunna gå in i kurvorna sådär fort.

För övrigt tycker jag att munstyckesjusterandes 2-taktskillar borde bjuda hela depån på öronproppar. :tungan

Putterossi skrev:
För övrigt tycker jag att munstyckesjusterandes 2-taktskillar borde bjuda hela depån på öronproppar. :tungan

Varför det? Finns inget mer välljudande än en varmkörande 250 på 13 000 rpm. :kär

Ser i ett par månader gammalt nummer av "Road Racing World" en bild från en japansk mässa där Yamaha "shows the future by showing a 4-stroke
1-cylinder 450 to replace the current 125 class i Grand Prix racing". Det var alltså en 450-crossmotor i ett TZ125 chassi... :yoparty

magnus_moss skrev:
Ser i ett par månader gammalt nummer av "Road Racing World" en bild från en japansk mässa där Yamaha "shows the future by showing a 4-stroke
1-cylinder 450 to replace the current 125 class i Grand Prix racing". Det var alltså en 450-crossmotor i ett TZ125 chassi... :yoparty

Så Sounds Of Singles är framtiden? :tungan

Det är egentligen inte så mycket att det är just tvåtaktsmotorer som lockade mig med 250, även om de är roliga iom sitt effektregister, utan attd et är kompromisslöa och lätta hojar byggda enbart för att köras på bana. Det och att jag alltid drömt om att få köra i GP-VM och närmare än så här kommer i varje fall aldrig jag att komma. Gammal man som lever ut sina barndomsdrömmar helt enkelt.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026