Z750 vs FZ1 vs Superduke?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,
Har tänkt mig att byta hoj framåt sommaren, och har redan nu börjat kolla runt lite för att se vilka olika alternativ jag har.

I min tidigare tråd där vi diskuterade brutala/grymma hojar till rätt försäkringspengar så har jag på nåt vis skalat ner det till denna trio hojar.

Kawa Z750 - Yamaha FZ1 - KTM Superduke

Det blir en hel del ren nöjesåkning (läs bus) men även längre turer där det avverkas mil. Jag är i dagsläget väldigt nöjd med min ER6a, men av ren nyfikenhet så vill jag prova något annat snart.

Jag vill verkligen känna att det finns effekt så det räcker och blir över i nästa hoj, känna att det finns en stor motor som levererar kraft och gärna vill skicka upp framhjulet i luften med bara gas. Jag vill samtidigt kunna ligga 80-110 efter lansväg och njuta.
Svår kombination, och kanske passar ingen av ovan nämnda hojar?

Maxpris 65k.

Ska försöka leta mig iväg och provköra hojarna, men problemet är att det är svårt att hitta dom hos handlare iom att dom börjar ha några år på nacken nu.

Glad påsk på er :banana
 
Jag ska precis som du göra ett likadant byte, för mig lutar det åt Triumph Streettriple. Den är nästan 40kg lättare än Kawasakin, men har nästan samma effekt. Streettriplen ska resa på 1an med bara gas, z750 gör det icke...
Dessutom är försäkringen hos IF helt sjukt billig, nästan för bra för att vara sant om man jämför med de andra hojarna.
 
Du fick svaret i förra tråden. Men tydligen lyssnade du inte på det örat.
Aprilia SL1000 Falco. Tillräckligt med effekt för ditt behov, på ettan skickar du upp framhjulet hysteriskt snabbt, kommer även upp på tvåan, och tror banne mig jag lättat hjulet på trean också vid något tillfälle men min är inte orginal heller. Utmärkt att busa runt med och riktigt nice att dra iväg på långresa med. En grej med falcon är att man utan vidare kan dreva ner den för att få bättre drag för den är väldigt högt drevad känns det som. Billig försäkring dessutom. För 40-50 lök hittar du ett fint exemplar.
 
Enda nackdelen för min del med Falcon är att det är en kåpklädd hoj, vilket inte är helt vad jag är ute efter just nu. Det är mer åt det kåplösa hållet jag kollar för tillfället.

Trajjorna är ju hyllade av allt och alla, men är dom så jäkla snygg egentligen? Är ruskigt kluven där.
 
Enda nackdelen för min del med Falcon är att det är en kåpklädd hoj, vilket inte är helt vad jag är ute efter just nu. Det är mer åt det kåplösa hållet jag kollar för tillfället.

Trajjorna är ju hyllade av allt och alla, men är dom så jäkla snygg egentligen? Är ruskigt kluven där.

Denna äger Berra1 här på SH, fick mig att vilja ha en s3. Så jääävla läcker! :banana


Denna är ju också rätt läcker:
8119781616.jpg

http://www.blocket.se/uppsala/Triumph_Street_Triple_675_Special_33293797.htm?ca=11&w=3
 
tja, superduken reser sig på tvåan med bara gas utan problem och är riktigt mysig att köra med mellan 80-120km/h..(läs landsväg)
 
Kawasaki Z750 och Yamaha Fz1 är ju dom klart snyggaste hojarna.
Kanske inte går bäst men huvudsakligen vill man väl ändå ha en hoj som är snygg?
Speed Triple och den nämnda Aprila Sl 1000 Falco ser ju rent av vidriga ut designmässigt.
Stog själv och velade på en Fz1 och en Z750 var tyvärr för sen med att slå till på Fz1an så den vart såld så köpte mig en Z750 istället.
Har du en Er6 nu så kommer vilken av hojarna du än väljer gå som ett skott i jämförelse.
 
Jag ska precis som du göra ett likadant byte, för mig lutar det åt Triumph Streettriple. Den är nästan 40kg lättare än Kawasakin, men har nästan samma effekt. Streettriplen ska resa på 1an med bara gas, z750 gör det icke...

SD väger tom mindre än Streeten irl och går på bakhjulet på 1an 2an , "3an med rutin :)" eller 40t bakdrev :)

Hur som haver ska du ha en bus hoj av de 3 du nämner är Sd överlägsen på den mesta tålig som få , Mkr bra banhoj tom på gokarbana så kan du smiska motarder .

Nackdelar .. lite orolig på låga varv drar en del soppa men har de andra inte har .. en själ :)

Lätt val ;) Och Glad Påsk !!
 
Triumph street triple är ju en riktigt fin cykel, kanske lite seg att åka långt på, men grym för bus!

Sen kan du ju tänka på att av de hojarna du nämner så är Superduken en V-twin, dom andra är radfyror, det ger ju helt olika motorkaraktär. Personligen har jag väldigt svårt för V-twin, men samtidigt så tycker jag nog att Superduken är den snyggaste och brutalaste av de tre =)

Skulle jag bli tvungen att välja så skulle iaf jag ta FZ1an. Radfyra med ordentligt med mos i motorn, går bra både att åka långt med samt att busa :tummenupp
 
Här kan du få lite idéer
http://cycle-ergo.com/
men till sist är det ju provkörning av aktuell hoj som gäller.
Och vill du ha det lättare att busa är det ju enkelt, ny längre kedja och 10 till 15 kuggar mer på bakdrevet.
Men tänk på att hojens oljematning också ska fungera vid längre bakhjulskörning (vilka av dina val som klarar detta utan modifiering av oljematning vet jag inte) och att vanliga batterier ska ha ovansidan opp.
Inget problem med gelbatteri att batteriet ligger på sidan med framhjulet i luften.
 
Micke65 skrev:
Inte för att vara den som är den med Triumph gör bara 3 or

Helt rätt, men den va ju inte med bland de hojar han nämnde från början :)

Sen så tyckte jag iofs när jag provade street triplen att motorkaraktären påminde mer om en rad4 än en V-twin. Men det kanske är det bästa av två världar? :krama
 
Har ägt både FZ1 och SD och det är ingen match alls. SD:n är en fantastisk hoj på alla sätt och vis, medan FZ1 faktiskt inte var speciellt kul alls. Provkör.
 
Jag måste säga så här... Jag hade en street triple i 2,5 säsonger.
Roligare hoj får man leta efter, ok den har bara lite över 100 hk men den är ju sjukt lätt och har ett chassi som ingen på marknaden kan matcha, faktum är att jag kopplade upp den på 4:an om jag ville, vilka 1000 kubiks fighters kan göra det?
Summa summarum... Köp en st3:a du kommer inte bli missnöjd!
..... Å andra sidan så är ju superduken sjukt kul den med, ett bra alternativ.
Men kawa z750 och dom andra på marknaden kan helt enkelt inte konkurrera med dom här 2 hojarna. Så är det bara.
Köp en St3 eller suoerduke, oavsett vilken du väljer så kommer du bli nöjd.
 
Jag måste ju erkänna att när jag skapade denna tråden så lutade det åt en FZ1. Mest pga en fyrcylindrig snurra på 150 kusar.

Jag är antagligen dum, men triplarna tilltalar mig inte - så jag antar att jag måste provköra en för att förstå dess storhet.

Dock så är ju superduken i en klass för sig när man börjar kika runt, vilken jävla hoj! Finns det några riktiga minus med den? Vad ligger soppaförbrukningen på t ex? Serviceintervaller?

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)
 
Last edited:
Jag hade en SD -06 en kortare tid och det var en kul sak men det var ingen cykeln som "gillade" att åka i lugnt tempo med jämnt gaspådrag. Det var lite för mkt on/off på gasen. Men det kan ju vara bättre avstämt på nya modeller.
Skulle tro att street eller speed triple är lite bättre på den punkten ....
 
Back
Top