Z750 vs FZ1 vs Superduke?

Jag måste ju erkänna att när jag skapade denna tråden så lutade det åt en FZ1. Mest pga en fyrcylindrig snurra på 150 kusar.

Jag är antagligen dum, men triplarna tilltalar mig inte - så jag antar att jag måste provköra en för att förstå dess storhet.

Dock så är ju superduken i en klass för sig när man börjar kika runt, vilken jävla hoj! Finns det några riktiga minus med den? Vad ligger soppaförbrukningen på t ex? Serviceintervaller?

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Utav dom du funderar på så e superduken ett givet val:tummenupp

Har kört de andra oxå men superduken e något speciellt.

Service e varje 750 mil. vid 1500 e det stora servicen
 
Jag hade en SD -06 en kortare tid och det var en kul sak men det var ingen cykeln som "gillade" att åka i lugnt tempo med jämnt gaspådrag. Det var lite för mkt on/off på gasen. Men det kan ju vara bättre avstämt på nya modeller.
Skulle tro att street eller speed triple är lite bättre på den punkten ....

Här är nog Fazerna helt annorlunda. Jag har bara kört 2 mil på min innan jag plockade isär den men den gav verkligen ingen grym upplevelse utan levererade sin kraft väldigt lugnt och utan överraskningar på gränsen till tråkig.

Superduke har jag också kört och den är ju mer en lätt hoj som inbjuder till mer bus skulle jag då tycka.Men som kanske inte är så trvlig att köra långt på om man jämför med en lugn 4a.
 
även om du nu kan lösa någon bra föräkring till Yamahan så saknar den karaktär. Ja hitta ingen bra försäkring till min när ja hade en.

Speed Triple, naket, karaktär, skönaste motorn, många begagnade, bilsport mc så blir det inte för blodigt har ja för mig...

Z750, neee, då e Streeten bättre alternativ =)
 
Blandad motorväg/landsväg så drog min SD 0,72 l/mil senaste tanken så det är väl inte livsfarligt mycket så att ekonomin krashar direkt. Och som någon sa så är det mycket on/off när det kommer till gasen men... det är bara charmigt :D
 
Jag tror att jag får sortera bort SDn också faktiskt.
Jag har i år rkört 120 mil redan, och det blir många rundor på ungefär 20 mi, och i sommar lär det dessutom bli riktiga långsvängar. Känns därför som att ja skulle uppskatta den mjuka gången i en 4a, så just nu är det Z750 och FZ1 som finns kvar som alternativ.
 
Jag tror att jag får sortera bort SDn också faktiskt.
Jag har i år rkört 120 mil redan, och det blir många rundor på ungefär 20 mi, och i sommar lär det dessutom bli riktiga långsvängar. Känns därför som att ja skulle uppskatta den mjuka gången i en 4a, så just nu är det Z750 och FZ1 som finns kvar som alternativ.

Jag vet inte hur kinkiga folk är men köra touring på en SD går alldeles utmärkt, det går att köra mjukt, lugnt och utan masas on/off på gasen om man vill dvs :)

Men visst det är en mycket råare hoj än ST3 och S3, jag provkörde en ST3R men föll inte alls för den, för lite vrid men är som sagt dock van med v-twin. Men en S3 vore isf kanske något.

Jag tror att du måste provköra både SD, ST3 coh S3 innan du kan avgöra vilken du vill ha. Vill du ha en busig hoj som går lika bra på bana som på landsväg så är en SD ett givet val i mina ögon. Men är dock inte opartisk...:)
 
Utsendet på z 750 är nice och går väldigt bra hade en i ett år.
En bänkad fz1 är helt ok men orginal nej,utsendet sådär.
Bättre fjädring på fz1.
Med min körning på z 750 så hängde inte bak fjädringen med.Kollar jag på en z750 igen så blir det r:en.
Min egna personliga åsikt
 
Jag tror att jag får sortera bort SDn också faktiskt.
Jag har i år rkört 120 mil redan, och det blir många rundor på ungefär 20 mi, och i sommar lär det dessutom bli riktiga långsvängar. Känns därför som att ja skulle uppskatta den mjuka gången i en 4a, så just nu är det Z750 och FZ1 som finns kvar som alternativ.

Du ska nog prova och jämföra. Jag var mycket fräschare efter 25 mil på min SD än på min FZ1. Smaksak antar jag.
 
FZ1 och SD är som äpplen och päron. Roliga på var sitt sätt. SD handlar om bara bus. FZ1 ska du dreva ner lite och då blir den helt vansinnigt rolig. jag skulle vilja ha en SD om de hade släppt en ny version med bättre instrumentering, som inkluderar en bensinlampa, längre serviceintervaller, lägre förbrukning och ABS.

Att köra standarddrevad FZ1 är skitbra i början. lite svårt med wheelies förutom i ettan, men det kan bero på föraren. Just för slangningens skull gick jag ner en kugg på framdrevet, och OJOJOJ vilken förändring, nu e det powerwheelie i ettan, tvåan, och jag undrar om jag inte fått upp framhjulet lite lätt i trean också. Funderar på att gå upp en tagg på bakdrevet efter sommaren, vissa på FZ1OA menar att det är då den får den perfekta karaktären.
Sen är den skön att köra lugnt med också, och pålitlig. Instrumenten är lättlästa, och med tillbehörslampor ser man riktigt bra på kvällen/natten också.

Men som det har sagts tidigare på detta forum, det handlar om vad DU gillar. Visst, det kan vara svårt med en provkörning, på FZ1 särskilt, då originaldrevningen inte säger nåt om hur rolig hojen kan bli, men du ska åtminstone prova båda innan du bestämmer dig.

just det .. och glöm Z750 .. FZ1 eller SD gäller
 
Last edited:
Provkörde Z750 för nån säsong sen, vart inte imponerad ... tung och trist. Ville genast tillbaka i sadeln på ER6an jag provkört just innan... Däremot vart SD'n jävligt rolig, fast jag upplevde körställningen som lite sådär ifall man som du skall köra 20mil+.
 
Tycker du ska försöka provköra Speed Triplen åtminstånde, men man är ju som någon redan sagt partisk.
 
Provkörde Z750 för nån säsong sen, vart inte imponerad ... tung och trist. Ville genast tillbaka i sadeln på ER6an jag provkört just innan... Däremot vart SD'n jävligt rolig, fast jag upplevde körställningen som lite sådär ifall man som du skall köra 20mil+.

Det är just det, tror att ER6an är svårare än många tror att ersätta. Det är en ruskigt rolig hoj faktiskt :D


Skulle ha provat en SD och en FZ1 för att se lite vad man eventuellt faller för. Även en trajja vore trevligt att prova.
 
Ett alternativ (förutsatt att du inte är för lång... dvs ej över 185 ca) är ju Triumph speed four. Mjuk fin gång som en fyra, hygglig körställning, bra med krut i .. rolig och busig. Är inte särkilt dyra heller varken att köpa eller försäkra. Brorsan kör en sån, bra hoj!
 
Jag måste ju erkänna att när jag skapade denna tråden så lutade det åt en FZ1. Mest pga en fyrcylindrig snurra på 150 kusar.

Jag är antagligen dum, men triplarna tilltalar mig inte - så jag antar att jag måste provköra en för att förstå dess storhet.

Dock så är ju superduken i en klass för sig när man börjar kika runt, vilken jävla hoj! Finns det några riktiga minus med den? Vad ligger soppaförbrukningen på t ex? Serviceintervaller?

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Har en Fz1 och skulle välja street triple, speed triple eller superduke framför den närsomhelst. Speciellt om du letar bus :tummenupp
Fz1:a har bra kraft. Men som någon annan sa tidigare är den inte super rolig och har ingen karaktär / själ, jämfört med de andra tre!

Prova runt och lycka till! :)
 
FZ1 och SD är som äpplen och päron. Roliga på var sitt sätt. SD handlar om bara bus. FZ1 ska du dreva ner lite och då blir den helt vansinnigt rolig. jag skulle vilja ha en SD om de hade släppt en ny version med bättre instrumentering, som inkluderar en bensinlampa, längre serviceintervaller, lägre förbrukning och ABS.

Att köra standarddrevad FZ1 är skitbra i början. lite svårt med wheelies förutom i ettan, men det kan bero på föraren. Just för slangningens skull gick jag ner en kugg på framdrevet, och OJOJOJ vilken förändring, nu e det powerwheelie i ettan, tvåan, och jag undrar om jag inte fått upp framhjulet lite lätt i trean också. Funderar på att gå upp en tagg på bakdrevet efter sommaren, vissa på FZ1OA menar att det är då den får den perfekta karaktären.
Sen är den skön att köra lugnt med också, och pålitlig. Instrumenten är lättlästa, och med tillbehörslampor ser man riktigt bra på kvällen/natten också.

Men som det har sagts tidigare på detta forum, det handlar om vad DU gillar. Visst, det kan vara svårt med en provkörning, på FZ1 särskilt, då originaldrevningen inte säger nåt om hur rolig hojen kan bli, men du ska åtminstone prova båda innan du bestämmer dig.

just det .. och glöm Z750 .. FZ1 eller SD gäller

Powerwheelie på 1:an, 2:an och kopplar upp den på 3:an :yoparty
 
Du har missat en hoj i denna kategori.....
Aprilia Tuono.... Naken busig o skön att köra på i alla lägen både bus, bana o längre körningar....
 
Jag är nyfiken på tuono, tror det kan vara en grym hoj

Den är ju ganska fin faktiskt. Har kört den hos Hojgaraget och vill minnas att den var ganska trevlig. Dock får man ju ha det i åtanke att Fz1 är ju motsvarigheten till Volvo 240 med motorn ifrån en R1 som är grymt robust medans en Aprilia är mer som en Alfa Romeo? Man vet aldrig vad som kan hända.
 
Back
Top