Z650 från 82-83 som stått..

I morse hällde jag soppa i förgasaren, öppnade en överflödsskruv i taget. Och det rann ur alla 4. Är detta samma sak som att allt är OKEJ/100%?

Rinner soppan genom tomgångmunstycket när jag gör som ovan??

Har också pluggat de två ingångarna på 2:an och 4:an i väntan på ett svar som säger motsatsen..
De anslutningar du pluggat sk ha slangar som går rakt bakåt.
brukar ligga ovanpå luftburken.
De är till för att få atmosfärstryck/omgivande luftryck i förgasarna.

Atmosfärstryck..
Hur långa slangar ska man ha där då ??
Vad blir resultatet om jag pluggat?

I morse hällde jag soppa i förgasaren, öppnade en överflödsskruv i taget. Och det rann ur alla 4. Är detta samma sak som att allt är OKEJ/100%?

Rinner soppan genom tomgångmunstycket när jag gör som ovan??

Har också pluggat de två ingångarna på 2:an och 4:an i väntan på ett svar som säger motsatsen..

Skulle vilja påstå att det endast betyder att det rinner soppa till flottörhuset. Säger nada om munstyckena.

Varför skall man ha vacuumventil när man har en riktig bensinkran (PRI-ON-RES)? Ingen av mina hojar har mer än en krana/ventil, och den ena slangen avluftning på min GSX-750 ES -84 för att det inte skall bli vacuum i tanken när soppan rinner ned i förgasarna.

Den har jag fått riva förgasarna på ca 20 ggr innan den gick rent. Men till slut så. Hade inga flottörproblem eller liknande utan det var omväxlande tomgång/låg/mellan/huvudmunstycken som var igensatta o kanaler med guck i. Den hade då stått ett par år med gammal bensin i tanken.

Att kränga på/av förgasarna mot gummit var fan omöjligt om man inte smorde dem med fett.

Last edited:
Varför skall man ha vacuumventil när man har en riktig bensinkran (PRI-ON-RES)? Ingen av mina hojar har mer än en krana/ventil, och den ena slangen avluftning på min GSX-750 ES -84 för att det inte skall bli vacuum i tanken när soppan rinner ned i förgasarna.

Den har jag fått riva förgasarna på ca 20 ggr innan den gick rent. Men till slut så. Hade inga flottörproblem eller liknande utan det var omväxlande tomgång/låg/mellan/huvudmunstycken som var igensatta o kanaler med guck i. Den hade då stått ett par år med gammal bensin i tanken.

Att kränga på/av förgasarna mot gummit var fan omöjligt om man inte smorde dem med fett.

Man ska ha vacuumkran eftersom det inte finns "OFF" på kranen. Det blir det då motorn stannar på den typen av kran. Vanligt på 80-talet, till dess även mc fick bränslepump.

Jodu; tänk så många gånger man varit säker på att tank, kranar och förgasare varit helt rent åsså tätar det på igen...

ca 25-30cm, det ska inte kunna rinna in vatten
den vägen!

okej, men det går att använda vilken typ av slang som helst va??

Någon som har tips på vad jag kan använda mellan gasaren och luftburk. Det som en gång varit mjuka gummin är nu stenhårda och delvis förstörda pga av/på montering. Tänkte kosta på nya men vill helst se att hojen går på alla 4 först.

Hej! Förgasare skall endast göras rena med tryckluft och möjligen förgararengöring. Absolut INTE med koppartråd eller annat som repar de fina små kanalerna. Detta står i varje instruktion som gäller förgasarjobb.
Per:squid

Hej! Förgasare skall endast göras rena med tryckluft och möjligen förgararengöring. Absolut INTE med koppartråd eller annat som repar de fina små kanalerna. Detta står i varje instruktion som gäller förgasarjobb.
Per:squid

Och allra mest elegant är en ultraljudstvätt för några hundralappar...

okej, men det går att använda vilken typ av slang som helst va??

Någon som har tips på vad jag kan använda mellan gasaren och luftburk. Det som en gång varit mjuka gummin är nu stenhårda och delvis förstörda pga av/på montering. Tänkte kosta på nya men vill helst se att hojen går på alla 4 först.

Linda på vulktejp utanpå? :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...