Z650 från 82-83 som stått..

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Tänkte en gång för alla få igång den gamla Kawan.

Svärmor köpte den för ett antal år sedan och den har nu stått länge.
Provstartade den för två år sedan och då gick den bara på 3.
Rev ner förgasarbryggan och försökte göra rent efter bästa förmåga.
Fick troligtvis inte rent i alla kanaler då en cylinder fortfarande är "torr" samt att den "puffar" när man står å gasar vilket tyder på att den matar för mycket soppa på någon av de andra burkarna.. Antar jag?

Nu är det ju så att luftburken på denna och de små muffarna som ska sitta på förgasarn är ju så förbannat hårda och håller nog inte tätt efter ett antal på/av monteringar.

Kan jag skaffa vanliga koniska filter och sätta på varje förgasare utan några större mod??
Tänkte riva bort originalburken, för den gör ju inte så mycket nytta ändå.

Någon som har bra tips på att få rent i kanalerna?, tog en mycket fin koppartråd sist.

Det ska sägas att den gick bra när svärmor köpte den så det måste ju bara vara lite ärjning i kanelerna som är problemet.
Sitter nya stift i oxå.

Tacksam för tips o hjälp.

Min gammelkawa går ofta som en påse skit nör jag startar den, 2-3 cylindrar. När jag kört ett par hundra meter går den på alla fyra och går bra.

Så innan du börjar mickla för mycket så skulle jag ut och åka en sväng och se om den kommer igång på alla burkar när den blir varm och blivit lite belastad.

Den kan puffa i avgassystemet när den går snålt så det behöver inte betyda att nån cylider får för mycket soppa.

Tar du bort luftburken och sätter dit separata luftfilter så kommer mer luft in i förgasarna och den kommer gå snålt, du behöver byta munstycken i förgasarna för att det ska bli bra.
Jag tycker inte du ska börja med det innan du fått den att gå på att cylindrar.

Kolla efter tjyvluftläckage vid insugsgummina.

Är ventilspelet okaj, så ingen ventil står öppen?
Tändkablar okej, ingen mus som ätit hål på nån?

Min gammelkawa går ofta som en påse skit nör jag startar den, 2-3 cylindrar. När jag kört ett par hundra meter går den på alla fyra och går bra.

Så innan du börjar mickla för mycket så skulle jag ut och åka en sväng och se om den kommer igång på alla burkar när den blir varm och blivit lite belastad.

Den kan puffa i avgassystemet när den går snålt så det behöver inte betyda att nån cylider får för mycket soppa.

Tar du bort luftburken och sätter dit separata luftfilter så kommer mer luft in i förgasarna och den kommer gå snålt, du behöver byta munstycken i förgasarna för att det ska bli bra.
Jag tycker inte du ska börja med det innan du fått den att gå på att cylindrar.

Kolla efter tjyvluftläckage vid insugsgummina.

Är ventilspelet okaj, så ingen ventil står öppen?
Tändkablar okej, ingen mus som ätit hål på nån?

Men det måste väl ändå vara så att den inte får soppa där stiftet är torrt?
Har inte kollat ventilerna, hur gör jag det enklast??
Ska prova med lite startgas kring insuget..

Men det måste väl ändå vara så att den inte får soppa där stiftet är torrt?
Har inte kollat ventilerna, hur gör jag det enklast??
Ska prova med lite startgas kring insuget..

Sitter det inte vakuum förgasare på ? ganska vanligt på mitten av 80 talet
Brukar inte bli så bra om man tar bort luftburken o sätter dit lösa filter.

Sitter det inte vakuum förgasare på ? ganska vanligt på mitten av 80 talet
Brukar inte bli så bra om man tar bort luftburken o sätter dit lösa filter.

Vad är det för spec med vakumförgasare?

Jag har sett att det sitter slangar från varje gasare..
Ska de ha en plugg i sig?? (läste nått om detta i en annan tråd)

Får försöka få tätt med befintliga burken då.

Sitter nog inte Vaccumförgasare på din hoj. Då blir inte problemet så stort. Du lyfter alltså trottlarna mekaniskt med hjälp av gaswiren.
Vaccum dito är det spjäll man öppnar med handtaget och trottlarna höjs pga gashastigheten genom förgasaren.

Ultraljudstvättning kan vara lösningen om man innte får rent förgasarna på mekanisk väg. Se över tändkablar och tändhattar först.

Mats

Bifogat

• Kawasaki_650.jpg
    Kawasaki_650.jpg
    68.6 KB · Visningar: 375

Om det är vakuum förgasare kolla så att inte membranet har torkat sönder på den förgasaren som inte går

Bifogat

• 1982Z650F_02.jpg
    1982Z650F_02.jpg
    74.5 KB · Visningar: 399
Last edited:
Sitter vakuumförgasare på min gpz750 från 83 så det kan det nog vara.

Börja inte flippa med annan luftburk/filter innan du får hojen att gå på alla cylindrar du tillför bara en felkälla till för förgasarna måste bestyckas om ifall den ska gå hyfsat. Speciellt om det sitter vakuumförgasare. Det går bra att köra vacuumförgasare och öppna filter om de är rätt inställda.

Om stiftet är helt torrt så är det nog rätt att kolla förgasaren. Plocka isär och kolla så att allt ser rätt ut och inte kärvar. Att kolla efter hål och sprickor i membranet är ett bra tips.

Om du sätter soppakranen i PRI-läge en stund, sedan skruvar du loss dräneringsskruvarna på fuggarna, en i taget. Då ser du om det runnit ner soppa i varje förgasare. Tror inte gummianslutningarna är ditt problem. Jag hade själv en likadan hoj och den kunde trilskas med att gå på 3 burkar. Jag valde att tömma ur förgasarna på ovan nämnda sätt och det gjorde susen, på min hoj iaf. Det var antagligen nåt skräp som täppte till huvudmunstycken och det lossnade då jag tömde.

Sitter nog inte Vaccumförgasare på din hoj. Då blir inte problemet så stort. Du lyfter alltså trottlarna mekaniskt med hjälp av gaswiren.
Vaccum dito är det spjäll man öppnar med handtaget och trottlarna höjs pga gashastigheten genom förgasaren.

Ultraljudstvättning kan vara lösningen om man innte får rent förgasarna på mekanisk väg. Se över tändkablar och tändhattar först.

Mats

Trotteln höj mekaniskt på alla med hjälp av gaswiren.
Så inge vakum här inte.
Kom på en till sak.

Det sitter som två soppaslangar från tanken, en grov och en smalare..
Den grova kan ju bara sitta på ett ställe men vad är det andra för något.
Lufning bara eller??
Sitter ju nå nipplar uppepå som jag antar är luft på nå vis då det puffar ur dem när man har cykeln igång..
Äh va fasiken, nu blev det rörigt i skallen.

Ska göra ett ryck senare i vinter ocjh fräscha upp minnet lite på samma gång.

Tack för alla bra tips.

Tjena. Jag skulle gissa att det ÄR vacuumförgasare som du har.

Det går ju ner en wire som öppnar alla luftspjäll till insuget. Om inte så går wiren (som då troligen delar upp sig i fyra, dvs. en till varje förgasare) ner i toppen av förgasaren med tanke på årgången.

En annan avslöjande detalj är om du har stora plast- eller kromade lock som täcker toppen av förgasarna. Under dem så ligger membranen och de tar plats. På en gasare utan membran är det betydligt smalare upptill.

Nipplarna du pratar om låter som uttagen till vacuumslangar och dessa ska ha en slang ansluten eller vara igentäppta med ett gummilock. Nu pratar jag om nipplar som sitter i direkt anslutning till varje förgasare, på insuget eller direkt före insuget. Har de inget lock så kommer det in tjuvluft = går magert och illa.

Dubbla slangar upp till kranen är också en avslöjande detalj. Den ena är soppa och den andra är vacuum för att öppna bränsletillförseln i kranen när den står i läge ON. I läge PRI så behövs ej vacuum (det flödar hela tiden - bäst att ha fungerande flottörnålar då).

Så troligen vacuum, troligen tjuvluft. Som någon annan sa kolla ventilspel och tändsystem (först kablar / stift). Lycka till!

Ta en bild av bryggan och lägg in här så kommer du blixtfort från forumet få veta om det är vacuum eller ej!

!

Nej det är det inte och en rolig grej i Haneys manualen till just den hojen är att det står först utförligt hur man lossar/återmonterar förgasarbryggan...men sen, ur minnet:

"however, in the real life this is a very akward procedur, and we don´t really know a good way to do this, if any reader knows a better way please contakt us"

Ungefär så står det i en verkstadshandbok som anses som de bästa och kostar därefter.

Jag har gjort detta själv och det slutade med koben, gummislägga och blodig knogar.

Det går ju ner en wire som öppnar alla luftspjäll till insuget. Om inte så går wiren (som då troligen delar upp sig i fyra, dvs. en till varje förgasare) ner i toppen av förgasaren med tanke på årgången.

En annan avslöjande detalj är om du har stora plast- eller kromade lock som täcker toppen av förgasarna. Under dem så ligger membranen och de tar plats. På en gasare utan membran är det betydligt smalare upptill.

Nipplarna du pratar om låter som uttagen till vacuumslangar och dessa ska ha en slang ansluten eller vara igentäppta med ett gummilock. Nu pratar jag om nipplar som sitter i direkt anslutning till varje förgasare, på insuget eller direkt före insuget. Har de inget lock så kommer det in tjuvluft = går magert och illa.

Dubbla slangar upp till kranen är också en avslöjande detalj. Den ena är soppa och den andra är vacuum för att öppna bränsletillförseln i kranen när den står i läge ON. I läge PRI så behövs ej vacuum (det flödar hela tiden - bäst att ha fungerande flottörnålar då).

Så troligen vacuum, troligen tjuvluft. Som någon annan sa kolla ventilspel och tändsystem (först kablar / stift). Lycka till!

Ta en bild av bryggan och lägg in här så kommer du blixtfort från forumet få veta om det är vacuum eller ej!

Här hittar du föggen:
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz650-h2-csr_model15503/partslist/66808.html

Jäkligt bra sida i övrigt som jag fick av en kompis.

..nystart..

Nu har jag gett mig f-n på att denna klenod ska gå till sommaren.'
Fick lite tid över på morgonkvisten så jag drog igång.

Rev ner förgasarbryggan och kikade lite. OBS! Jag har inte försökt provstarta den nu på ca ett år. Men som jag skrivit ovan så fick den inte soppa på 2cylindern. (om jag minns rätt).

Såg tre stycken ingångar som jag tror är soppa eller vad är de till för? (röda ringar)

Jag har ju en soppakran med reserv, den slangen måste väl gå till den främre av de två ingångarna till vänster??

Sen har jag tagit ur båda munstyckena på bild två, jag ser rakt igenom båda med snarlika "hål" på alla.

Vad kan jag mer titta på/göra tror ni?

Tacksam för alla svar och tips jag kan få.

Bifogat

• märkt fugge.jpg
    märkt fugge.jpg
    217.6 KB · Visningar: 409
  • munstycken.jpg
    munstycken.jpg
    158.8 KB · Visningar: 201
Det finns massvis med trådar som behandlar förgasarrengöring och -renovering här på SH. Antar det är därför ingen orkar svara dig nu...

Soppan går i samma slang från bränslekranen oavsett om du åker på PRI, ON eller RES. Den tunnare anslutningen på bränslekranen tillhör den vakuumslang som ska öppna kranen då motorn går. Såvitt jag ser på din bild, ska andra änden av vakuumslangen monteras på den övre, vänstra förgasaranslutningen.

Jag håller på med samma sak på en kawwa z500 -81, med nästan identiska förgasare, den var det helt stopp i 2 av 3 lågfarts/pilot-munstycken (dom som sitter försänkt på din förgasare, är det verkligen hål igenom dom?)
Sen som några säger gick den skit ocn en burk gick inte alls en bra stund innan den hosta igång helt, så låt den gå en stund och se om alla cylindrarna inte hoppa igång.

Skruva ut munstyckena (både högfart och lågfart) samt hållaren till högfartsmunstycket. Kolla mot ljus att alla hål är helt runda och lika stora, annars rensa med som du sa koppartråd, eller tryckluft. Montera ihop och det ska fungera. Ska du slänga på öppna filter har jag ett helt nytt set liggandes (42mm anslutning).

Jag vet om att det finns massa trådar och jag har läst de flesta. Ville ändå vara helt säker och det känns bättre att fråga om just min cykel osv för att få så exakta svar som möjligt.

Okej, om jag ansluter vakumslangen till den övre av de vänstra anslutningarna, ska jag bara plugga igen de andra två?

Det nedsänkta munstyckena var det hål i, om det var exakt lika stora är ju svårt att se, såg ingen skillnad iaf. Och munstycket som nålen löper i hade stora fina "hål".

Om jag undersöka soppa tillförseln, ska jag skruva bort dränskruvarna och ansluta tanken bara?

I morse hällde jag soppa i förgasaren, öppnade en överflödsskruv i taget. Och det rann ur alla 4. Är detta samma sak som att allt är OKEJ/100%?

Rinner soppan genom tomgångmunstycket när jag gör som ovan??

Har också pluggat de två ingångarna på 2:an och 4:an i väntan på ett svar som säger motsatsen..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien