Z500 -81, hojjäveln finns inte!?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Förra veckan köpte jag mig en fulhoj, en z500 b3 från -81.
Den läckte olja från ventilkåpspackningen, inga problem tänkte jag... Nu läcker den decilitervis, per mil, från massor av packningar.
Därav jagar jag packningssats och handbok för att fixa skiten, men det finns bara för -79 (b1) och -80 (b2). Min cykeljävel verkar inte finnas! Någon som VET om motorn är densamma som någon annan av dessa? Eller gpz500? Och i sådant fall från vilket år?

Bump? Hjälp?
Finns det någon annan motor som borde passa relativt rakt av som man kan trockla in utan att bilprovningen märker så mycket av det hela?

Har jagat som fan där, det finns enstaka packningar (har hittat 3 olika) som funkar till z500 B3, den översta av de du hittade ser ju ut att funka, men när alla andra packningssatser skiljer på 79-80 och -81, så säger den där sig att funka till alla z400 samt z500, vilket känns lite motsägelsefullt.
Det vore ju liksom kul att få saker som faktiskt passade.
Tack för ansträngningen dock! :tummenupp:krama

En grej att testa med är försöka lista ut om hojen har kallats för någonting annat t.ex i USA eller på någon annan marknad. Om du nu förstås inte redan gjort det...

Att t.ex leta efter Firestorm prylar i USA är nästan helt kört eftersom den kallades SuperHawk där av någon outgrundlig anledning. Det finns fler exempel...

En grej att testa med är försöka lista ut om hojen har kallats för någonting annat t.ex i USA eller på någon annan marknad. Om du nu förstås inte redan gjort det...

Att t.ex leta efter Firestorm prylar i USA är nästan helt kört eftersom den kallades SuperHawk där av någon outgrundlig anledning. Det finns fler exempel...

Har för mig att de flesta Z-modellerna kallades KZ i US and A. Men sedan är det inte helt enkelt att veta om deras årsmodeller följer de europeiska. Har haft ett rent Helsinkki att hitta rätt i djungeln av delar till min Z750 -82.

Men man kan fråga här:
http://classickawasaki.egetforum.se/index.html

Är inte lika mycket trafik där som här på Sporthoj, men det känns som om någon borde kunna ha tips och svar.

Det närmsta du kan komma är Z550 och GPZ550. Z500 har funnits i sverige, kolla Lelles dom brukar ha delar till gamla hojar.

Vad säger din lokala Kawa-handlare?

Gör jag nåt fel? Googlar och får upp:
http://www.lellesmcdelar.se/packningar__packboxar-126
http://www.xlmoto.se/kawasaki-z-500-1981/6723?gclid=CMC3uoT8sL0CFWQDcwod4noAnA
Kanske inte exakt de delar du är ute efter, men hojen verkar ju finnas...:)

Ja jo min hoj finns, drev finns, 530kedja lär väl inte vara svårt att få tag på, luftfiltren där stämmer inte dock, och inte blinkersen heller. Dock är jag inte särskilt hjälpt av någon av de prylarna då jag känner mig taskig när jag besprutar vägarna med olja och ser det som ett problem som bör avhjälpas snarast :/
Tack ändå för försöket! :) :tummenupp

Har försökt, KZ har den även kallats, dock går jag - även där, bet på just den där jävla B3 modellen, B1 och B2 är inga problem att hitta till dock.. Alla kawasakifolk jag pratat med säger att just från b2 till b3 var det en del skillnader och ingen av dem "skulle rekommendera att använda handbok för de äldre modellerna, eller en packningssats heller för den delen". :huvet
Man blir ju trött.

Har för mig att de flesta Z-modellerna kallades KZ i US and A. Men sedan är det inte helt enkelt att veta om deras årsmodeller följer de europeiska. Har haft ett rent Helsinkki att hitta rätt i djungeln av delar till min Z750 -82.

Men man kan fråga här:
http://classickawasaki.egetforum.se/index.html

Är inte lika mycket trafik där som här på Sporthoj, men det känns som om någon borde kunna ha tips och svar.

Stämmer bra med KZ, dock så var det det där med B3... (se ovan) :glömdet
Tack för forumtipset dock, det ska provas! :Bugar

Kolla siten www.gpzzone.co.uk Kanske värt ett försök.....:)

Tackar! Ska testa! :Bugar

Dt finns förresten en Haynes bok som tar upp både 400, 500 och 550.

Japp, den tar upp Z500 b1 och b2, icke b3! Den finns tillochmed här på MCvaruhuset.
Det finns ytterligare en haynesbok som tar upp b3, någon gpz och vad det var. Den har dock utgått. Precis som packningssatser osv har gjort hos kawasakihandlare. :huvet
Har även pratat med Lelles, de hade samma svar på varenda packning jag frågade efter, tillsammans med haynesboken - Utgått. :glömdet
Vet du om det står någonstans på z550motorn att det är just en 550? Kanske kunde råka göra ett litet byte om nu även den är luftkyld...

Vad säger din lokala Kawa-handlare?

Utgått, om allt. Eller nä, jag kan få en ventilkåpspackning för 500 spänn, men det är det enda. Rephandböcker och packningar har utgått när det gäller B3, B1 och B2 går dock fortfarande att få tag i, trots att de är äldre... Börjar undra hur många B3 som tillverkades egentligen, 27 fördelat på hela världen? :va

Min första tunga hoj i mitten på 80-talet. Tror jag hade en -81 och kunde aldrig föreställa mig att jag skulle kunna glömma en sån sak som tillverkningsår.

Min var en horunge så inga uppgifter stämde. Gick att reda ut med Duells och ramnumret till hands men det var då det. Roffes t ex är (riktigt) duktiga på gammalt junk.

Min första tunga hoj i mitten på 80-talet. Tror jag hade en -81 och kunde aldrig föreställa mig att jag skulle kunna glömma en sån sak som tillverkningsår.

Min var en horunge så inga uppgifter stämde. Gick att reda ut med Duells och ramnumret till hands men det var då det. Roffes t ex är (riktigt) duktiga på gammalt junk.

Jo jag börjar tycka lika mycket om min som du tyckte om din! Dock kan jag slå vad om att min läcker mer olja! Jag fick uppskattningsvis fram en förbrukning/dumpning av ca 2 dl/mil...
Duells är återförsäljare åt både AVA och Din MC som jag pratat med, men säger att de inte kan få fatt på grejerna, får ta o maila duells och höra om det kanske finns någon väg att gå där ändå.

Rotade lite till på Lelles hemsida nu, och nu säger den att den har topp och cylinderfotspackning, det som säljaren i telefon sade att de inte hade... Börjar ju bli rentav spännande detta!
Får ringa o tjata igen imorgon.

Jo jag börjar tycka lika mycket om min som du tyckte om din!

Förtydligar:

Med horunge menar jag att den tillverkades i en skarv och hade lite olika delar från äldre såväl som nyare utgåva. Har samma dilemma på nuvarande hoj på t ex styrlager, (också Kawa). På 500-an upptäckte vi det när jag beställde lite slitgrejer från Duells. T ex drivpaket stämde inte alls.

Förtydligar:

Med horunge menar jag att den tillverkades i en skarv och hade lite olika delar från äldre såväl som nyare utgåva. Har samma dilemma på nuvarande hoj på t ex styrlager, (också Kawa). På 500-an upptäckte vi det när jag beställde lite slitgrejer från Duells. T ex drivpaket stämde inte alls.

Minns du om det var en b2 eller b3? Känns ju lite som om det kan vara den skarven jag blivit varnad för

Kolla på www.cmsnl.com om du får någon klarhet där?
Dom har delar och sprängskisser till dom flesta japanska hojarna, även dom med många år på nacken

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti