Z500 -81, hojjäveln finns inte!?

Att t.ex leta efter Firestorm prylar i USA är nästan helt kört eftersom den kallades SuperHawk där av någon outgrundlig anledning. Det finns fler exempel...

Namnet "Firestorm" var redan reggat av US Tactical Command tillsammans med en massa andra pubertalt fräcka namn som man har liggande som lagervara, redo att för att klistra på olika krig och aktioner man tänker starta i framtiden. Därför fick Honda hitta på annat namn. Joråsatte....

Ämnet: "Hojjäveln finns visst"

Bildgoggla modellnamnet med suffixen B1, B2 och B3 och försök på bild utröna vad det är för skillnader egentligen.

Andra träffen när man söker text leder faktiskt tillbaka hit till SH:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266995-Kawasaki-Z500-B3-81-fyller-cylinder-med-bensin

Kawasaki är fö bara så illa SÄMST på att lagerhålla grejer till sina äldre modeller. Blä!

Minns du om det var en b2 eller b3? Känns ju lite som om det kan vara den skarven jag blivit varnad för

B2 känns bekant om det spelar någon roll? Nära 30 år sen och jag hade den bara ca 2 1/2 månad.

Jag ville bara peka på en omständighet som kanske kan hjälpa dig hitta rätt.

Önskar lycka till!

hej

Läste i min Heynes för Kawa 400, 500 och 550 radfyror 79-91.
Där står bara Z 500 årsmodell 79 och 80 omnämnda, dom har B1 resp B2. För 81 o senare finns inga 500 utan bara 550cc och 400cc). För Z500 B1 och B2 står det: "The models on which all others in this manual are based".
Vidare så sägs att 550cc uppborrad 3 mm jämfört med Z500.

Sen din fråga om att sätta en 550-motor i en annan ram. Funkar troligen mellan dom flesta hojorna som nämns i boken, 400 motorn är ju troligen en nedfodrad 500 osv. men något och troligen ganska mycket, tycks ju vara helt annorlunda med 1981 års modell av Z 500 eftersom dom så tydligt exkluderat densamma från detta stora gäng med uppräknade hojar.

Men det känns ju som du säger 1981 års Z 500 är en "horunge" med DNA från många håll tydligen...

Last edited:
En grej att testa med är försöka lista ut om hojen har kallats för någonting annat t.ex i USA eller på någon annan marknad. Om du nu förstås inte redan gjort det...

Att t.ex leta efter Firestorm prylar i USA är nästan helt kört eftersom den kallades SuperHawk där av någon outgrundlig anledning. Det finns fler exempel...

Yamaha wildstar heter roadstar...Suzuki vn800/m800 heter m50 i staterna

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...