Z1000 -83 tappar kraft och dör under körning

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Brorsan har andra saker för sig än att svara på mina funderingar (laga mat, vad är det för husmorsfasoner?)

Har problem med min Kawasaki Z1000 -83, borrad till 1200cc och rs34 förgasare och öppna filter.

För några dagar sedan när jag var ute och körde tappade hojen kraft för att sedan dö och vägrade att starta igen, batteriet helt urladdat. Köpte nytt batteri, allt frid och fröjd. I lördags startade jag hojen, som var varm, och efter någon kilometers körning tappar den all kraft under nedväxling i en kurva och batteriet är helt urladdat igen. Kortslutning eller så tänker jag så spenderade dagen med att isolera lösa sladdar och leta fel Har ingen koll på el alls, men den gick igång utan problem med nyladdat batteri. Var ute en sväng nyss, efter någon kilometer tappar den kraft igen och jag ska vända hemåt då den dör. Lyckas nu starta den och ta mig hem iallafall...

Cylinder 3&4 blir varma och stiften ser bra ut, cylinder 1&2 är stiften kolsvarta och blir inte lika varma. Tomgången har lite svårt att gå tillbaka, antagligen ett uns tjyvluft.

Elfel kombinerat med bränslefel? Behöver kunna ta mig till jobbet imorrn med hojen.

Har du nån voltmeter isof kolla vad du har på batteriet med motorn igång. 13.5 bör du väl minst ha vid ca 2500 rpm. Annars kan nog felsöka från batteriet via regulatorn till generatorn. Iom med att du förlorar krämen i batteriet så får du sämre tändning där av tror jag du får lite blöta och sotiga stift.

Inte bra. Någonstans här på forumet så finns det en tråd hur man kollade generatorn. Går 3 oftast gula kablar från den till regulatorn. Om man mätte mellan dom olika kablarna så skulle vara uppåt 80v om jag inte minns fel. OBS växelström där. Hr du iallafall samma volt mellan dom hur mycket det nu ska va så är det väl troligt att generatorn ä hel. Isof byta regulatorn.

Jo, enligt service manualen så skulle det vara runt 50V vid 4000 varv, men jag fick inget utslag alls på de tre gula. Så troligtvis fel på generatorn? Men det låter lite konstigt att den funkar och startar och gick bra i några dagar med det nya batteriet, men stendog sen. Och att det bara går för fett på två cylindrar... Hmm

Nja inte så konstigt. Hur mycket kör du på dom två dagarna och hur många ggr använder du starten? Är väl ungefär vad ett fullt batteri klarar. Att den går fett är nog ett sekundärt prob. Fixa laddningen först. Verkar skumt om det inte är nått utslag alls.. Men det finns mycket kunnigare än jag här på forat som kanske kan komma med input.

Kollade ohm-motståndet på de tre gula som enligt manualen ska komma från generatorn. Endast en av tre mätningar piper på voltmetern. Möjligt fel. Hur går man vidare för att se om det är generatorn? Kan man se om det är lindningen det är fel på eller så?

Kolla så du inte har brott på någon av dom kablarna. Vill gärna bli lite fnasiga vid genomförningen .

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti