Yzr 500 rd

500yzrrd.jpg

500yzr002.jpg


Lite bilder på framsteg. Bygger så ofta jag får tid men det är mycket nu. Snart semester då kanske jag får några dar på mig att bli klar för tvåtaktsträffen i linköping.
 
Riktigt snyggt :tummenupp En liten undran: vad är det för sving? R6 -08 eller -09? Eller är jag helt fel ute?
 
Redigt snyggt det blir! Men tvåtktsträff i Linköpng? Var när? Måste missat nått här... Det är ju inte så långt från Norrköping det. ;) Så då måste man komma och kolla. :D
 
Redigt snyggt det blir! Men tvåtktsträff i Linköpng? Var när? Måste missat nått här... Det är ju inte så långt från Norrköping det. ;) Så då måste man komma och kolla. :D

Läs i racingforumet, 2-taktsforumet. Där finns info om 2taktsträffen på sviestad.
 
Hej!

Nu har man haft några timmar i garaget igen. Nu funkar gas och koppling! Har byggt om gasviren och fästet på ena förgasaren för att få det att passa, har även synkat dem mot varandra. Kopplingsviren sitter där nu med justering hoppas att det funkar. Kylsystemet är klart nu sånär som på expansionskärlet. Jag ska upp till URM igen v27 för det sista med avgaspiporna. Munstycken är bytta i förgasarna och jag har 6x4 storlekar hemma att prova med. Sen är det en bränslekran av rejäla mått man behöver. Funderar på en ballofix kran att montera på slangen, billigare än en pingel kran och jag hade det på en trimmad Gixxer 750 en gång i tiden. Kan funka vi får se. Nu är det godnatt och
ha sen en glad midsommar.
 
kör du med pump så att det är en huvudkran du skall ha bara ? (ingen reserv å sånt)

är det så så finns det ju inom "famliljen" (R6 99-02 kanske på fler OEM: 4TV-24500-00-00)


den är fin, packningarna gjorda för bensin och lagom stor, samt för schysst flöde.

här en beg inkl filter:
http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-YF...Accessories&hash=item337726536d#ht_841wt_1185



PS.
Hojen blir stenhård !! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
DS.
 
Hej! Nu börjar jag bli desperat när jag inte får nån tändgnista på stiften. Jag har kollat det jag tror det kan vara och jag har signal från cdi boxen till tändspolarna och bra jord men ingen tändgnista. Har kollat pickup spolen, samt generator, OK! Jag har en orginal kabehärva från en RD 500a. Det enda övriga som är konstigt är att YPVS motorn lever ett eget liv, Har YPVS boxen nånting som styr tändgnistan? Jag har ingen varvräknare monterad, kan det påverka? Finns det nån fler brytare än tändlås och "Killswitch"? tex sidostödsbrytare?
Tacksam för tips..
//Tommy
 
Hej! Nu börjar jag bli desperat när jag inte får nån tändgnista på stiften. Jag har kollat det jag tror det kan vara och jag har signal från cdi boxen till tändspolarna och bra jord men ingen tändgnista. Har kollat pickup spolen, samt generator, OK! Jag har en orginal kabehärva från en RD 500a. Det enda övriga som är konstigt är att YPVS motorn lever ett eget liv, Har YPVS boxen nånting som styr tändgnistan? Jag har ingen varvräknare monterad, kan det påverka? Finns det nån fler brytare än tändlås och "Killswitch"? tex sidostödsbrytare?
Tacksam för tips..
//Tommy


Kollat tändspolarna?

Kopplat in dödarknappen ordentligt?
 
På min RD 350 så strulade både brytaren till stödet (troligen inte ditt fel om du inte testat att starta med växel i) och tändspolen. Jag fick koppla bort stödkontakten och köpa ny tändspole.
 
Finns ingen brytare för stödet, åtminstone inte på de svenska modellerna.
Har något vagt minne om att det skiljer något på just stödet mellan olika länder. Tror att det endast var att stödet åker upp automatiskt när man inte belastar det på vissa marknader. Kan inte minnas att jag hört något om en killswitch där på någon version.

När min YPVS-motor stod och ryckte lite fram och tillbaks härledde jag felet till att det låg en sten mellan de nedre cylindrarna som gjorde att YPVS:n där inte kunde öppna helt. Nu tror jag ju inte att du har någon sten eller annat som hindrar där, men kanske är en av vajrarna för hårt spänd? Finns det något annat som skulle kunna göra att motorn inte kan snurra ut i ändlägena?
Missminner jag inte mig hade den även lite spasmiska ryck när mitt batteri var dåligt, men det bör ju inte heller vara fallet för dig.

Tyvärr är min cykel inte ihopsatt än, så jag kan inte bara springa ut i garaget och koppla bort YPVS-styrenheten för att se om den startar utan, men jag tror inte att den bör påverka. Körde ett tusental mil med min 500, med YPVS:en urkopplad utan problem. Minns tyvärr inte om jag endast kopplade ur motorn eller om jag tog bort hela boxen den gången.
Styrboxarna från både RD350 och TZR250 fungerar fint på 500:an om du snabbt behöver hitta en ny box. Man får byta ut kontakterna och färgerna på sladdarna stämmer inte, men jag har info om hur det skall kopplas om det blir aktuellt. TZR-boxen skall t.o.m. fungera bättre än originalboxen då den öppnar något senare och ger mer vrid i motorn på mellanregistret.
 
Jag är rätt säker på att man måste koppla om lite om man plockar bort ypvs boxen då det går signal till tändningen därigenom. På min rd500 hade jag mycket problem med mina tändspolar. De gav dock gnista så knappast samma problem som du har. Men har du signal från boxen till spolen och det sen inte kommer ut nån gnista så måste det ju vara spolarna som är problemet. Det ska gå att mäta upp dom, jag vet dock inte hur man gör.
Det finns ingen kontakt till sidostödet som Marsupilami sa, det sitter en sån där livsfarlig fjäder på stödet i istället. Rd350 hade inte heller nån brytare till stödet utan samma typ av fjäder som åker upp vid sämsta tänkbara tillfälle.
 
Tack för tipset. Jag har fått kontakt med en RD500 ägare här i stan som jag har lånat en tändspole av då jag ochså tror felet sitter där. Tänkte kolla det ikväll men regnet ÖSER ner och jag har ingen kickstart utan måste rulla den. Vad gäller YPVS boxen så är det glapp i den och när jag knackar på den så funkar det ett tag.
Jag är rätt säker på att man måste koppla om lite om man plockar bort ypvs boxen då det går signal till tändningen därigenom. På min rd500 hade jag mycket problem med mina tändspolar. De gav dock gnista så knappast samma problem som du har. Men har du signal från boxen till spolen och det sen inte kommer ut nån gnista så måste det ju vara spolarna som är problemet. Det ska gå att mäta upp dom, jag vet dock inte hur man gör.
Det finns ingen kontakt till sidostödet som Marsupilami sa, det sitter en sån där livsfarlig fjäder på stödet i istället. Rd350 hade inte heller nån brytare till stödet utan samma typ av fjäder som åker upp vid sämsta tänkbara tillfälle.
 
Last edited:
Vet du om det är någon särskild årsmodell på TZR 250, RD350 där boxen passar??
Finns ingen brytare för stödet, åtminstone inte på de svenska modellerna.
Har något vagt minne om att det skiljer något på just stödet mellan olika länder. Tror att det endast var att stödet åker upp automatiskt när man inte belastar det på vissa marknader. Kan inte minnas att jag hört något om en killswitch där på någon version.

När min YPVS-motor stod och ryckte lite fram och tillbaks härledde jag felet till att det låg en sten mellan de nedre cylindrarna som gjorde att YPVS:n där inte kunde öppna helt. Nu tror jag ju inte att du har någon sten eller annat som hindrar där, men kanske är en av vajrarna för hårt spänd? Finns det något annat som skulle kunna göra att motorn inte kan snurra ut i ändlägena?
Missminner jag inte mig hade den även lite spasmiska ryck när mitt batteri var dåligt, men det bör ju inte heller vara fallet för dig.

Tyvärr är min cykel inte ihopsatt än, så jag kan inte bara springa ut i garaget och koppla bort YPVS-styrenheten för att se om den startar utan, men jag tror inte att den bör påverka. Körde ett tusental mil med min 500, med YPVS:en urkopplad utan problem. Minns tyvärr inte om jag endast kopplade ur motorn eller om jag tog bort hela boxen den gången.
Styrboxarna från både RD350 och TZR250 fungerar fint på 500:an om du snabbt behöver hitta en ny box. Man får byta ut kontakterna och färgerna på sladdarna stämmer inte, men jag har info om hur det skall kopplas om det blir aktuellt. TZR-boxen skall t.o.m. fungera bättre än originalboxen då den öppnar något senare och ger mer vrid i motorn på mellanregistret.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top