Yzr 500 rd

Kul att någon håller 2-takts 500:orna vid liv! :tummenupp
Du har gett mig inspiration att ta tag i mitt bygge som kommit av sig lite!
Den har stått hemma hos mamma ett par år nu men nu står den i garaget! :rock

RGV250 ram med RD500 motor (steg 2 trimmad).

IMG_1632.jpg
 
Kul att någon håller 2-takts 500:orna vid liv! :tummenupp
Du har gett mig inspiration att ta tag i mitt bygge som kommit av sig lite!
Den har stått hemma hos mamma ett par år nu men nu står den i garaget! :rock

RGV250 ram med RD500 motor (steg 2 trimmad).



View attachment 373695

:tummenupp:yoparty Jag har sett många byggen med RGV ram och Suzuki RG500 motor men aldrig med RD 500 motor. Hur har du lyckats klämma in denna spis i en sån ram?:Bugar Det känns som jag har kommit av mig en del ochså då det inte hänt nåt sen i somras men snart ska den iväg på lite mer modifieringar och sen blir det lite garagetid igen för att få den körbar till sommaren. Fortsätt gärna med mer info om ditt bygge!!
 
:tummenupp:yoparty Jag har sett många byggen med RGV ram och Suzuki RG500 motor men aldrig med RD 500 motor. Hur har du lyckats klämma in denna spis i en sån ram?:Bugar Det känns som jag har kommit av mig en del ochså då det inte hänt nåt sen i somras men snart ska den iväg på lite mer modifieringar och sen blir det lite garagetid igen för att få den körbar till sommaren. Fortsätt gärna med mer info om ditt bygge!!

Jo det var inte helt lätt att få i RD-motorn i ramen. Fick kapa en bit på ramen och slipa lite på motorn för att få den på plats. Se bild med RD motorn kontra RGV250 orginal. :smasha
Jag ska göra en invertering på vad som är kvar att göras sen hoppas jag på att kunna provköra till våren eller sommaren 2013! :banana

RD modifiering.jpg

RGV standard.jpg
 

Bifogat

  • RD modifiering.jpg
    RD modifiering.jpg
    227.4 KB · Visningar: 307
  • RGV standard.jpg
    RGV standard.jpg
    235.6 KB · Visningar: 292
Får sätta fart med mitt RS 500 projekt då! Vill också åka en tvåtakts-dag!!
Kul med fler byggen i lilla Sverige!
 
Åh, nu får jag ångest:zpy. Mitt bygge av nsr/rg500 borde också bli färdigt.
/ Christian
 
Kan vi inte lägga en eventuell tvåtaktsdag iallafall en liten bit söderut så att en annan också har chans att delta? Pendla 60 mil enkel väg på en liten blårykare, nja...:gnissla
 
Kan vi inte lägga en eventuell tvåtaktsdag iallafall en liten bit söderut så att en annan också har chans att delta? Pendla 60 mil enkel väg på en liten blårykare, nja...:gnissla

Det är bara att fixa en sådan - ingen av oss som kommer att hindra dig. ;)
 
Kan vi inte lägga en eventuell tvåtaktsdag iallafall en liten bit söderut så att en annan också har chans att delta? Pendla 60 mil enkel väg på en liten blårykare, nja...:gnissla

Jag bor i Sundsvall så vi kan ju ta Mittsverigebanan 5 mil norr om stan.:tummenupp
 
Har en kompis som har en NSR /RG 500 .Mycket jobb för att få plats med motorn...
 
Jaaa! Få i ordning era byggen! Tvåtaktsdagen på Sviestad i somras var rolig (trots regn och oljesanering) men det behövs fler 500'or och specialbyggen!

http://www.youtube.com/watch?v=hIiCZ5K5KFE

Härlig film, man kan nästan känna blåröken ligga tätt över Sviestad! :tungan

K-MAN Ett litet tips är att du skruvar ner tomgången helt på CR:en så slipper du allt "stampande" när du motorbromsar. Hade samma fenomen på min KX500 och det är skitjobbit när man bromsar in i kurvor om hojen hela tiden "stampar". :tummenupp
 
Det är ännu jobbigare att kicka igång den om den tjuvdör :D Tomgången gick upp högt av hårdkörningen. Var ok vid start
 
Hej!

Länge sen sist! Nu har det ramlat in lite nya grejor till hojen, ett nytt kåpglas "double bubble" av universaltyp som kommer från motoforza där jag köpte kåporna. de sa att detta skulle passa men det krävs en del skärande och att borra nya hål för att få det på plats. En ny soppakran "Pingel" highflow med dubbla slanganslutningar best via ebay från USA för totalt 702:- får väl anses ok. jag hoppas kunna använda denna och får anpassa tanken för den. Orginal RD500 soppakranen har sina begränsningar i soppa flödet och det har fått mer än en motor att skära, denna kran eliminerar detta problem. Jag har äntligen fått ny insperation "tiden går fort och till sommaren skulle jag vilja ta den till banan" och varit i garaget och fått till bakramen med fästen för tank och bakdel. Bakramen är inte så vacker nu efter alla modifieringar för att allt skulle passa och linjerna stämma så jag tänker bygga en ny bakram som förhoppningsvis ser bättre ut. Snart ska jag lämna hojen till URM för att bygga 2 nya ljuddämpare "de övre är för korta" samt att bygga om kylaren lite till och lite övrigt svetsjobb. Sen blir det ytterligare några sena kvällar i garaget så kan det bli en sommar att se fram emot igen!:D:tummenupp
 

Bifogat

  • feb13 .. 003.jpg
    feb13 .. 003.jpg
    202.7 KB · Visningar: 285
  • feb13 .. 005.jpg
    feb13 .. 005.jpg
    189.9 KB · Visningar: 266
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top